Vad blir det för (vegetarisk) mat?

Min rödkåls- och pestoperiod fortsätter 😅. Pesto och tomat i pastan.
DSC_1114.JPG
 
Var på julbord i förrgår. Det intressantaste var helt klart de vegetariska rätterna som inte längre benämndes alternativ utan fick komma till sin rätt helt på egna meriter.

Ugnsbakad välkryddad rotselleri var superb. En pumpakräm med crunch från pumpafrön och med svag doft av fänkål en annan. Färsk dillsallad på gurkkött och creme fraiche en tredje. Fröknäcke med smetana, chili och lättrostad gulbeta (intressant kryddat som jag inte lyckades lura ut - förmodligen någon kryddblandning a la indiskt).

Kötträtterna var också riktigt goda med lokalproducerat och varierat, men de har vi ju sett så många gånger förr.
 
Vad kan man göra för veganskt med rödkål? Jag äter den alltid bara som den är, men igår fanns det bara jättestora rödkålshuvuden så nu har jag alldeles för mycket rödkål.
 
Har ätit julmat:
Kokt potatis
ICAs vegobullar, kryfdade på dem med lite julsmak
Grönkålspaj med tofu, torkade tomater och valnötter
Falsk skagenröra
Kokt rödkål med äpple
Rödkålssallad med äpple, morot, apelsin, valnötter och russin
Rödbetssallad

Därtill lussekatter, pepparkakor, saffransbiscotti och lite choklad.
 
Vad kan man göra för veganskt med rödkål? Jag äter den alltid bara som den är, men igår fanns det bara jättestora rödkålshuvuden så nu har jag alldeles för mycket rödkål.

Rödkål är den enda kål jag inte tål rå... använder den i vegetarisk Nikalouktasoppa eller gör en syrad rödkålssallad.
 
Jag har köpt mig en marinerad tofu, ska användas till rispappersullar. Frågan är - ska den stekas eller är den redan färdig i sitt lilla paket 🤔
 

Liknande trådar

Mat Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra...
2
Svar
34
· Visningar
2 147
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
552
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 990
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 496
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp