Vad blir det för (vegetarisk) mat?

Cashewdressing på quinoan. Julmat är ju inte min grej!
DSC_1122.JPG
 
Jag kör vidare på julmaten, blev brunch idag :). Lite "sill", risgrynsgröt och bröd kvar nu bara... och massa pepparkakor ^^. Tror det får vara nog sen, fast det är gott :p.
 

Bifogade filer

  • 20181226_105654.jpg
    20181226_105654.jpg
    275,5 KB · Visningar: 27
Jag åt upp resten av grönkålspajen tillsammans med rödkål i två varianter till lunch. Kvällsmaten kommer att bestå av pumpasoppa med nybakat bröd (in process).
 
Lunch blev rester från julafton: Quornfilé, potatisgratäng och beasås.

Middag blev hämtmat, blivit tipsad om veganska bollar på ett asiatställe här, det var fantastiskt gott! Det var visst 3 olika sorters lök i dom :)

Serverades med massa grönsaker, ris och nån god sås!
 
Ska på nyårsmiddag med alldeles för mycket allergier :p och både köttätare, vegetarianer och veganer.

Tänkte göra svamp tartaletter men det är ju en hel del grädde i det,

Vad för grädd alternativ kan fungera? Soja och mandel/nöt går tyvärr bort pga allergi..
 
Ska på nyårsmiddag med alldeles för mycket allergier :p och både köttätare, vegetarianer och veganer.

Tänkte göra svamp tartaletter men det är ju en hel del grädde i det,

Vad för grädd alternativ kan fungera? Soja och mandel/nöt går tyvärr bort pga allergi..
Havregrädde? Kokosgrädde? Kanske tveksamt med kokos, beror på övriga innehållet om det passar kanske.
 
Ska på nyårsmiddag med alldeles för mycket allergier :p och både köttätare, vegetarianer och veganer.

Tänkte göra svamp tartaletter men det är ju en hel del grädde i det,

Vad för grädd alternativ kan fungera? Soja och mandel/nöt går tyvärr bort pga allergi..

Havregrädde?

Äsch, jag blev avbruten och Niyama var snabbare.
 
Nu är julmaten schlutt! Bara pepparkakor kvar... :p

Till kvällsmat här blev det massa kålrot, lök, paprika o vitlöksklyftor som jag haft i ugnen, nam nam. Lite havregrädde till så den skulle ta slut. Efterrätt fryst banan, valnötter och sirap och pepparkaks-te. Mätt mätt!
 
Så gott! Och vilken söt servett:).

Jag åt nyss en rostad macka med 2 kokta ägg till mellis, mums. Tidigare idag också kokta ägg, bröd, pepparkakor o kaffe med mjölk. Pepparkakor visade sig vara bra att ha med sig i skidspåret! :D Blev 30,5 km idag! Heja mej!

Så gott!
Kändes fräscht (minus brödet :D ) såhär efter jul. Har känningar i halsen så försöker jobba bort det med :)
 
Jag har jättemycket tacofärs över. Har någon av er något bra recept på tacopaj? Tacopiroger? Annat gott man kan göra med tacofärs efter att tacobröden tagit slut? Har använt anammas färs.
 
Jag har jättemycket tacofärs över. Har någon av er något bra recept på tacopaj? Tacopiroger? Annat gott man kan göra med tacofärs efter att tacobröden tagit slut? Har använt anammas färs.

Gör ett pajskal, blanda färsen med ost, cremefraise, Finhackad paprika, finhackad lök, avokado. Blanda ytterligare en frp creme fraishe med örter och paprikakrydda, vitlök och ost, bre detta ovanpå. Skiva tomater och täck pajen. In i ugnen på 175grader i 45 plus minuter.
 
Insnöad på ugnsbakad/rostad rotselleri just nu i alla former jag kan hitta på. Ger verkligen den där extra smakskjutsen som behövs till det mesta.

Igår ugnsrostade tjocka skivor med olivolja, salt, peppar och en skvätt chipotlechilisås, garnerade med persilja och en skvätt citron och citronklyfta, tillsammans med en spenatsallad med picklad röd lök och hyvlad sparris. Missade att ta kort - men det blev en vacker rätt på tallriken.

Undrar om det går att odla sådana tingestar utan att det krävs en heltidsinsats ?
 
Insnöad på ugnsbakad/rostad rotselleri just nu i alla former jag kan hitta på. Ger verkligen den där extra smakskjutsen som behövs till det mesta.

Igår ugnsrostade tjocka skivor med olivolja, salt, peppar och en skvätt chipotlechilisås, garnerade med persilja och en skvätt citron och citronklyfta, tillsammans med en spenatsallad med picklad röd lök och hyvlad sparris. Missade att ta kort - men det blev en vacker rätt på tallriken.

Undrar om det går att odla sådana tingestar utan att det krävs en heltidsinsats ?
Jag strök bort den ideen en gång i tiden för att de krävde förodling. Men det behöver inte vara ett hinder om man har förutsättningarna för det och du bor längre söderut än jag. https://www.runabergsfroer.se/?m=76
 

Liknande trådar

Mat Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra...
2
Svar
34
· Visningar
2 153
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
565
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 026
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 513
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp