Bukefalos 28 år!

Vad borde jag göra...

Riley

Trådstartare
...med en dator som tar 1 minut och uppåt på sig att lyda kommandon?
Har kört defragmentering och rensat bort onödiga filer, men det händer liksom inget. Och jag börjar tröttna på att varje öppet program låser sig i ett par minuter så fort jag t.ex. byter låt manuellt i Winamp.

Tilläggas bör att det är en väldigt gammal stationär dator, tror vi haft den i tre år. Windows XP, 80gb ledigt på disken.

Det är dock mina föräldrars dator, jag lånar den bara tillfälligt och är därför inte 100 på att jag får göra några alltför stora förändringar. Så finns det mindre drastiska grejer att prova än att formatera om hela disken eller så, ta gärna dem först.
 
Sv: Vad borde jag göra...

Hmm, behöver nästan få reda på hur mkt RAM(arbetsminne) datorn har, processorhastighet.
Eftersom du kör XP kan du öppna aktivitetshanteraren och kolla vilken process som tar upp processorkraft som gör att datorn låser sig.
Du gör följande:
Håll ner CTRL, ALT och DEL samtidigt, du får upp en ruta med 6 knappar. Där finnsdet en knapp som heter aktivitetshanteraren, klicka på den.
När du väl har startat den så klickar du på fliken "Processer", sen CPU för att sortera processerna efter CPU-användning i procent. Där ser du vad processen/processerna isf heter som stannar upp datorn.

Hoppas det är en liten hjälp. Skriv här isf vad processen heter
 
Sv: Vad borde jag göra...

Jag har också en seg dator emellanåt, så jag hänger på frågan. Här är det 'Systemets vänteprogram' som tar runt 95% hela tiden.

Är det bra eller dåligt :crazy:.
 
Sv: Vad borde jag göra...

Det ändras nästan varje sekund, men systemets vänteprocess tar upp mest (86) följt av Winamp (27), Firefox (11) och Azureuz (7).
Ska försöka leta på den andra informationen också.
 
Sv: Vad borde jag göra...

förstora om det är långsamt. ta tja. 1280 eller nått.

violator: högerklicka på den här datorn, egenskaper, avencerat, prestanda tror jag det ligger under.
 
Sv: Vad borde jag göra...

Tack för ett mycket nödvändigt och givande svar på min fråga.

För övrigt har jag redan en egen.
 
Sv: Vad borde jag göra...

OK, det hjälpte inte.

Fick precis vänta i prick 10 minuter och 43 sekunder för att datorn blev okontaktbar när jag laddade upp en ny presentationsbild på ett community. Lösningen blev att trycka in on/off-knappen och starta upp den igen.

Några fler tips?
 
Sv: Vad borde jag göra...

hur mycket arbetsminne har datorn?
när rensade du temp mappen sist?
har du kört något upprensningsverktyg tex http://www.tune-up.com/products/tuneup-utilities/ ?
när installerade du om datorn sist?
när defragmenterades hårddisken sist?

(avancerade tips: utöka MFT (master file table) om du har många småfiler, tar en sjujävla tid dock och är en avancerad, väldigt avancerad manöver som kräver förberedelse, googla för mer info)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

IT & mobiler Citerar från en annan tråd som jag inte vill kapa.:) Med andra ord - hur storstädar man en dator? Jag har en 4 år gammal stationär...
Svar
7
· Visningar
1 072
Senast: Maran
·
R
IT & mobiler Min gamla burk är inte som den borde mer. Köpte den ny förra julen. Efter installation av diverse livsnödvändiga program (såsom ett...
Svar
9
· Visningar
1 868
Senast: Revontuli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp