Bukefalos 28 år!

Vad brukar man få komplettera foderstaten med...

Om du undrar över hennes underhållsbehov så vet jag inte det, för hon har aldrig stått helt. Hon tränas nu 7 dagar i veckan, mest dressyr, och går i kuperad hage halva dygnet. Kvoten har jag inte en aning om....

MVH
Cathrine
 
Hmm... Jag gör ett försök...
"Enligt boken" ska din häst ha ett underhållsbehov på 71 MJ. Hon får idag 111 MJ. Det innebär att hon har ett träningstillägg på ca 60 procent. Det är "medelhård träning".

I månad 8-9 ska hon ha ett tillägg på 15%, i månad 9-10 på 25% och i månad 11 30%. Tillägget ska ha en smb rp/MJ-kvot på 12.

Vidare innebär detta att din häst "enligt boken" ska ha mindre mat (mängd energi) när den slutar träna, men av annan kvalitet (mer protein). Men det beror ju på hur mycket eller lite den rids också. :confused:

Om vi antar att den har ett underhållsbehov på 75, med en kvot på 6 (ger 450 g smb rp), och ett tillägg på 15% (12 MJ) med en kvot på 12 (135 g smb rp), så ger det 87 MJ och 585 g smb rp.

Ex.
10 kg hö
0,5 kg havre
0,5 kg krafft protein

87 MJ, 598 g smb rp


25 % -> 75 + 19 = 94 MJ och 450 + 225 = 675 g smb rp

10 kg hö
1,2 kg havre
0,6 kg krafft protein

30 % -> 75 + 23 = 98 MJ och 450 + 270 = 720 g smb rp

10 kg hö
1,4 kg havre
0,7 kg krafft protein


OBS!
Så här skulle det kunna se ut! Men jag vet inte om det är bra att minska på maten till en dräktig märr! Dessutom har jag inte räknat på mineralerna. (Måste jobba lite mellan varven!)
 
Först och främst vill jag buga djupt och tacka för nedlagd möda! :bow: :bow: :bow:

Då betyder det alltså att jag kan fortsätta ge Krafft Protein och inte behöver gå över till Breed?

Jag tänkte i och för sig inte ställa av min häst helt inför fölningen, utan fortsätta rida så länge hon orkar och övergå till tömkörning och skritt vid hand. Ska vi bortse från träningstillägg helt då, eller lägga på några procent?

Funderar på om jag behöver ge tillskott av något annat?

MVH
Cathrine :)
 
Jag *tror* att det borde funka med havre som extra tillägg för träning, så mycket som du bedömer att det behövs.

När det gäller mineraler är jag osäker, har inte siffrorna för dräktiga ston i huvudet. Miner blå (ca 100 g och lite extra kalk?)

Hurra för mig, vilket exakt och bra svar! :crazy:
 
Ok - tack för det. Får köpa hem Miner Blå, alltså.

:) Cathrine
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har insett att jag behöver komplettera med höpellets till min gamla häst. Tandkoll utfördes för en månad sedan, och hästen har...
Svar
4
· Visningar
343
Senast: lizzie
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 207
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Ok TW om ni är allergiska mot ovetenskapliga metoder eller spiritualitet i största allmänhet. Jag är själv väldigt öppen men tar inte...
Svar
2
· Visningar
423
Senast: miumiu
·
IT & mobiler Har aldrig sysslat med Fotoshop och liknande, men tänkte jag ska ta tag i att lära mig lite grundläggande hantering för husbehov. Klippa...
Svar
11
· Visningar
578
Senast: swemale
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp