Vad får er att känna er trygga när ni är ute själva?

Sv: Vad får er att känna er trygga när ni är ute själva?

Ett sånt litet har jag! Får plats överallt :)

kl

Jag har en irrationell rädsla för att bli påhoppad när jag är ute i mörkret eftersom jag blev ganska rejält attackerad av en hund en tidig, mörk vintermorgon. Jag bor inte kvar på samma ort längre men prasslar det i buskarna och jag hör ljud som påminner om tassar stelnar jag till. Människor är jag inte lika orolig för här ute på landet, men jag läser ju dagstidningar och hör vad som händer i resten av landet...

Jag har inte med mig något slags vapen eller spray, däremot har jag kaxat till mig sen attacken skedde (och skaffat egna hundar och lärt mig mer om hundspråk) så jag tror inte att risken är speciellt stor att samma sak skulle hända idag. Attityd är det som gäller :D Ser man självsäker och stöddig ut tror jag risken att bli påhoppad av både djur och människor är mindre, men man vet ju aldrig!

Det där händer mig jämt, finns det en lösspringande hund på en kilometers avstånd så nog fanken ska den på MIG allt oavsett ras. :crazy: Dom brukar dock bara tugga lite på mig eller testa att apportera mig, eller också anfaller dom på nytt :eek: men jag har hittills aldrig träffat på nån jycke som gjort det på allvar och då dräller det av hundar häromkring, speciellt sommartid. Vissa hundägare släpper hunden när dom ser mig och säger "buss på honom" och vips har man nåt stort och lurvigt i knät. :love:

Ensamma människor i stan kvällstid däremot håller jag mig långt ifrån, stan är inte mitt "revir" alls, stan är nåt jag åker FRÅN.

Jag tar ibland med mig kompisens hund och alltid hög musik i öronen ;)

Jag har insett att folk får mig att känna mig trygg. Jag känner mig inte direkt otrygg där jag bor nu, men kanske inte lika trygg som när jag bodde på Fridhemsplan i Stockholm där det alltid är folk i rörelse.

Har inte jag svarat i den här tråden tidigare?

Jag känner mig alltid trygg inne i stan när det är mkt folk omkring. Däremot när jag går själv från tåget eller bussen och man går igenom ett litet skogsområde utan några folk omkring.. då går jag rätt fort..

De flesta klarar sig dock rätt fint? Ett personråm är ofta knte värre än "ge mig din telefon" sen ör det över.
Så funkar det iaf i stora staden ;)

Jag är inte rädd, det betyder inte att jag är dumdristig. Jag är medveten om att jag inte ksa lämna drinken oövervakad, jag kollar taxiförarens legg och jag knatar inte in i en dunge ihop med endast 3 15 åriga killar som tisslar och tasslar.

Fast en taxi är knappast säker. Stoppar du den på gatan kan ingen spåra vilken du åkte med.

Jag springer ute en del (från och till iaf) och har hund som jag är ute med

Jag är sällan eller aldrig rädd när jag har hund med mig. Så mitt förslag är att du har hunden med dig på kvällen och springer på morgonen. Inte för jag vet om det är tryggare då i ditt område men det kanske i alla fall är ljust.

Min hund har alltid gett mig trygghet och haft koll på folk i spåret, men hon följer inte längre med när jag är ute och springer.

Det enda jag gör är att inte springa för tidigt eller för sent.

Men dom där förbenade älgarna som fan nödvändigtvis ska bosätta sig vid spåren varenda höst och vår skulle ju kunna dra iväg nån annanstans. Men jag är inte rädd så jag slutar springa pga deras närvaro, känner mig bara lätt otrygg ;)

Jag har ibland funderat på det här med rädsla. Jag kan vara rädd ibland när jag går hem från tåget och det inte finns några andra personer omkring. På nåt sätt har jag liksom accepterat att jag är lite rädd då. Det är inget som styr hela mitt liv..men lite kan det påverka. Har funderat på att man liksom accepterar det.. Har tänkt några ggr att man kanske typ skulle lära sig självförsvar eller nåt för att känna sig tryggare. Nu dfinns det ju ingen garanti att det skulle hjälpa en om man råkar ut för något, men.. Det kanske får en att vara lugnare alla de gånger som det faktiskt inte händer en ngt... ?

KL

Jag känner mig otrygg när jag är ute med hunden, en chihuahua på 4,5 kg. Jag är mer rädd att det ska hända honom någon än att det ska hända mig något!

I övrigt använder jag sunt förnuft, undviker mörka platser, beställer tex taxi när jag åker hem från krogen, rör mig inte på områden där det är ont om folk mm

Jag är trygg, bor vid Mariatorget på Södermalm.
De incidenter som varit har varit i fullt dagsljus, så mörker påverkar inte min trygghetskänsla.

KL

Jag hade en intressant diskussion igår. Sa till min partner att jag ev åker kommunalt från min kompis i en annan förort och hem till min förort ikväll, och han sa typ "Ska du verkligen åka kommunalt därifrån?". När jag frågade min kompis om det var stökigt svarade hon "Hahahahahaha!" och följde upp med "Men ska du verkligen åka kommunalt till din ort?".

Tyckte det var lite lustigt att båda var oroade över den andra orten men trygga hemma. :D

kl

Har man som jag, alltid bott mitt i skogen och varit ute och traskat mitt i natten utan att vara rädd, så blir det lätt lite fel när man flyttar till storstaden.
Jag är ju ALDRIG rädd! Fattade inte att man skulle hålla sig undan från parker och sånt mitt i natten, utan det fick folk tala om för mig.
Känner mig fortfarande inte rädd, men har försvarsspray med mig ibland om jag är ute på natten, mest för att lugna pojkvännens nerver.
Känner mig isåfall, som någon annan i tråden, mer försiktigt när jag har hunden med mig, för jag vill inte att det ska hända honom något.

kl

Fattade inte att man skulle hålla sig undan från parker och sånt mitt i natten, utan det fick folk tala om för mig.

Fast det är faktiskt så att du sett till statistik över våldsbrott är tryggare i en park där det rör sig lite människor än på de platser i stan där det är mycket folk i rörelse. Sen har jag full förståelse för att man kan känna sig tryggare med folk om kring sig.

kl

Själv rör jag mig ute dygnet runt, även om jag får erkänna att jag blivit harigare med åren. Problemet i mina ögon är just rädslan och om den hindrar mig från att göra saker. Jag vill inte styras av en obefogad rädsla och gör mitt bästa för att resonera med mig själv kring den och inte låta den hindra mig. Till exempel känner jag mig tryggare i sällskap med min hund och även om hans sällskap inte innebär en egentlig ökning av min säkerhet räcker känslan av trygghet bra. Som barn kände jag mig otrygg ensam hemma, men det räckte att katten var inne för att jag skulle känna mig tryggare. Jag visste naturligtvis att katten varken gjorde till eller från för min säkerhet, men eftersom rädslan var problemet var det ok.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 193
Senast: __sofia__
·
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
489
Senast: tanten
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 253
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 542

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet

Hästrelaterat

Tillbaka