vad får man rida med...

S

sanni

hejsan!
Jag undrar om man får rida utan bet på distanstävlingar? :confused:
 
Sv: vad får man rida med...

Tävlingsreglemente mom 618.2
"Fri betsling.Alla slag av hjälptyglar är dock förbjudna med undantag av martingal med löpande ringar. Tyglarna får endast vara fästade i bettet(betten) eller direkt i huvudlaget. Hackamore och "gags" (där tyglarna är fästade i nackstycket och löper genom betselringarna) är dock tillåtna"
Min tolkning är att man får rida i grimma om man så vill under förutsätnning att man har tyglar fästade i grimman.
 
Sv: vad får man rida med...

Då kan dom ju inte säga ngt, om du lastar ut i grimman, med tyglarna fästa däri. Det är ju inte stor skillnad emot, om du rider i "ridgrimma". Och det huvudlag du rider i, är ju oftast det du lastar ut i. Det krävs väl inte bett bara för urlastning, väl??
 
Sv: vad får man rida med...

Ja, du får lasta ur hästen i det huvudlag som du sedan tänkt rida i.

I tävlingsklass får du också leda hästen i grimma på tävlingsområdet efter godkänd vet besiktning även om du rider med bett.
Tävlingsreglemente distans mom 615.2 ..................." Häst i tävlingsklass, får efter godkänd veterinärbesiktning, ledas i grimma under de obligatoriska pauserna, om det ej är uppenbart olämpligt."
Denna paragraf inom distansen "urvattnar" tränstvånget.
Man ser ofta hästar i grimma även före och efter tävling utan att domare eller funktionärer reagerar.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Min lillasyster ska rida för första gången på ett par år om några veckor. För tillfället så är detta en engångsföretelse och därför...
Svar
10
· Visningar
512
Senast: Gimlan
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
879
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 578
Senast: iNHALE
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 219
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp