vad får man rida med...

S

sanni

hejsan!
Jag undrar om man får rida utan bet på distanstävlingar? :confused:
 
Sv: vad får man rida med...

Tävlingsreglemente mom 618.2
"Fri betsling.Alla slag av hjälptyglar är dock förbjudna med undantag av martingal med löpande ringar. Tyglarna får endast vara fästade i bettet(betten) eller direkt i huvudlaget. Hackamore och "gags" (där tyglarna är fästade i nackstycket och löper genom betselringarna) är dock tillåtna"
Min tolkning är att man får rida i grimma om man så vill under förutsätnning att man har tyglar fästade i grimman.
 
Sv: vad får man rida med...

Då kan dom ju inte säga ngt, om du lastar ut i grimman, med tyglarna fästa däri. Det är ju inte stor skillnad emot, om du rider i "ridgrimma". Och det huvudlag du rider i, är ju oftast det du lastar ut i. Det krävs väl inte bett bara för urlastning, väl??
 
Sv: vad får man rida med...

Ja, du får lasta ur hästen i det huvudlag som du sedan tänkt rida i.

I tävlingsklass får du också leda hästen i grimma på tävlingsområdet efter godkänd vet besiktning även om du rider med bett.
Tävlingsreglemente distans mom 615.2 ..................." Häst i tävlingsklass, får efter godkänd veterinärbesiktning, ledas i grimma under de obligatoriska pauserna, om det ej är uppenbart olämpligt."
Denna paragraf inom distansen "urvattnar" tränstvånget.
Man ser ofta hästar i grimma även före och efter tävling utan att domare eller funktionärer reagerar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 046
Senast: Sel
·
Utrustning Hej! Min lillasyster ska rida för första gången på ett par år om några veckor. För tillfället så är detta en engångsföretelse och därför...
Svar
10
· Visningar
542
Senast: Gimlan
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
952
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 843
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp