Vad för mjukdelar kan jag ha skadat i ryggen?

M

mooi

I början/mitten av januari åkte jag på bra med stryk i en olyckshändelse i stallet och fick ta en tripp till sjukhuset, fick en spark i buken + blev trampad och även allmänt blåslagen efter närkontakt med en boxdörr. På plats skiktröntgades buken och jag lades in efter fynd där som behövde observeras. Jag hade nackspärr och kunde inte luta huvudet åt ena hållet. Ingen undersökning av nacke/rygg (jag gick själv in på akuten osv så var fullt mobil).

Det mesta gick över rätt fort men det som jag trodde var ett blåmärke på ryggen verkar inte ha varit det. Följer man "tornutskotten"(? :p) ett efter ett så finns det en punkt mellan två st som gör satans ont. Det gör inte ont vid rörelse men nuddar man punkten så gör det ONT.
Även nacken är inte som den ska, har redan nackproblem sen innan (saknar tex en disk) och det känns som att just det området fått sig en törn.

Har pratat med sjukhuset eftersom jag undrar hur lång tid jag ska förvänta mig att detta ska ta, och jag är kallad till röntgen av rygg och nacke på måndag -eftersom det aldrig gjordes vid händelsen. Så, jag får väl nåt svar relativt snart men är ändå nyfiken på vad ni tror.

Vad kan jag ha gjort i ryggen som inte är ett vanligt blåmärke?
 
Sv: Vad för mjukdelar kan jag ha skadat i ryggen?

Nu är ju jag varken läkare eller kiropraktor/naprapat.. Men jag kan försöka berätta lite kort vad som hände mig..
Jag är från början väldigt, väldigt överrörlig vilket inte är en direkt bra punkt att utgå ifrån. Sedan åkte jag av min häst med dunder och brak några gånger. Efter första gången fick jag rejält ont i ryggen (som i att jag inte kom upp ur sängen, 22 år gammal). Jag fick röntga ryggen men dom hittade ingenting utan hänvisade endast till att jag hade en inflammation i ryggen och fyllde mig med alvedon och någon annan tablett(er) ca 4 gånger om dagen. Efter två veckor var jag fortfarande inte bättre utan de gav mig tabletter i två veckor till.
Efter de veckorna ledsnade jag på läkarna som eg inte gav mig något som helst svar, eller visade något intresse om VARFÖR jag hade den här inflammationen utan gick till en naprapat som jag fått rek av en vän.
2 veckor och 4 besök senare var jag smärtfri! Det fina var att vi började besöket med att han undersökte mig, berättade vad han hittade och sedan fick han titta på mina plåtar på ryggen som jag hade med och de bekräftade allt han sagt!

Tyvärr åkte jag av så många gånger att min rygg aldrig kommer att bli hel på riktigt. Om jag inte tränar ordentligt, så måste jag underhålla och gå hos naprapaten med ett par tre månaders mellanrum och låta honom "städa upp" under ett par besök.

Smärtan kan variera väldigt, både i intensitet och i hur det gör ont. Jag kan få otroliga spänningar längs hela ryggen, jag kan få punktsmärtor där jag upplever att det är på skelettdelar det gör ont. Jag får rel lätt nackspärr, jag får smärtor som jag upplever som om njurarna gör ont. Strålningar i axlar, ner i armar. Jag kan få svårt att gå för att hela kroppen som låser sig och det ser ut som att jag är halt i fötter/ben fast att det sitter i ryggen.

Så mitt tips är att oavsett om läkarna säger att allt ser så fint så fint ut. Gå och prata med en kiropraktor eller naprapat. Men försök att få någon rek. Jag har provat flera olika och tyvärr är det bara en som fått mig att bli smärtfri. Jag uppfattar honom som väldigt seriös och han gör ett riktigt bra jobb. Sedan finns det dom som allvarligt har en behandlingstid på fem minuter. Så pass upp på vart du hamnar någonstans.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg :p Jag skadade mig ganska allvarligt efter fall från häst i april 2013. Landade på ländryggen vilket...
2
Svar
25
· Visningar
3 470
Senast: LuckyMe
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 000
Senast: Alexandra_W
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
3 756
Senast: Nirvana
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
27 844
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Konstiga saker på Wish

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp