Bukefalos 28 år!

Vad för sele?

evis

Trådstartare
Finns säkert flera trådar om detta, men jag chansar på att slänga in en till.

Jag har ett par risselslädar i körbart skick, samt en rockard (tvåsitsig med ganska rejäla däck och så) - men ingen sele! Vad bör jag ha för sele?

Jag har kikat på lokselar men tycker det verkar svårt då de ju sas måste passa "perfekt", och begagnade kan man heller aldrig vara säker på läderkvalitén i (inte heller de nyaste vad jag sett). Feltänkt?

Kikade även på travselar för att kunna dra rockarden men det tilltalar mej eg inte då jag väl enbart kan dra rockarden med en sådan? Vill ju helst ha en sele som funkar med slädarna med.

Har sedan kollat på några bröstselar, finare selar osv. Fast det är ju det där med pengar... Har väl ca 5000 att lägga ut på sele.

Vad bör jag ha för sele? "Räcker" en bröstsele med baksele och draglinor och hela kittet för att dra slädarna (de ska ju ändå enbart dras på snön = inte så stort motstånd?) och rockarden?
Om isf - tips på bra sådana selar och VAR jag kan hitta dem? Har kikat på equilex.se (eller .nu eller vad det heter) och undrar om bröstselarna där, är det ok i kvalitet?

Tack på förhand!
 
Sv: Vad för sele?

Jag tror inte du kan använda något annat än en loksele till slädarna, för slädar har väl ingen svängel? Och lokselar passar faktiskt de flesta hästar - de är dessutom justerbara på olika sätt. Floby överskottslager har bra grejor! Det finns ju en anledning till varför man har loksele på hästar som drar tungt och jobbar hårt - det är helt enkelt de selar som ligger absolut bäst på de flesta hästar! En bröstsele ligger på ett betydligt mindre område och hämmar faktiskt hästens bogrörelser MER än en väl tillpassad loksele.

Jag har skrivit en del om olika selar och sådant på min hemsida, där jag har en liten körskola: http://www.cliffords.se/korskolan.html

Hej från Sofiplopp/Anna på sammetsmule

:banana:
 
Sv: Vad för sele?

EN loksele eller en bröstsele skulle jag rekomendera.
 

Liknande trådar

Körning Jag har precis köpt en ny körhäst som är hur go och trevlig som helst. Han är dessvärre inte inkörd med linor osv som man brukar utan...
Svar
3
· Visningar
2 765
Senast: gadriel
·
Körning Just nu står mitt sto på boxvila, men opm hon blir friskförklarad funderar jag på att ta upp körningen med henne. Körde henne i Finland...
Svar
19
· Visningar
3 467
Senast: Egonson_
·
Körning Som rubriken skvallrar om gäller mitt huvudbry denna kombination. Jag har en släde på låns hemma, ett ganska nätt hemmabygge som jag...
Svar
15
· Visningar
3 726
Senast: -Catherine-
·
Islandshäst Hej, Har en söt liten isisdam på 4 år hemma som jag har planer på att köra in. Familjen har tidigare sysslat med trav så jag har bra...
Svar
2
· Visningar
1 306
Senast: Flaekja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp