Vad för kattras passar mig och sambon?

Bukefalos 30 år!

Halcyon

Trådstartare
Äntligen kanske på g skaffa katt. Det luta emot det 🥰 Kommer dröja och har inte bråttom (har redan väntat massa år av olika skäl).

Funderar på renras då vet mer vad man får, men kan bli huskatt (ifrån katthem, har ett redan tänkt fråga isåfall). Tanke är en omplacering äldre katt som trivs var den enda. Bara tilläggas jag är uppvuxen med katt så känner mig rätt trygg.

Önskemålen är en markbunden katt, iallafall inte en klätterapa som hänger i gardiner. Kort eller långhårig kvittar, däremot ska va lite allergivänlig då sambon lite känslig, ev. kanske funkar med bada katt?. Har koll på Sibirisk katt finns ska tilläggas. Storlek kvittar men behöver kanske inte va stor main coon direkt 🤣. Känns borde komma på mer, isåfall får skriva vart eftersom.

Så har några bra tips? 😃

Ragdoll är en markbunden katt, men inte särskilt allergi vänlig.
Min bror är kattallergisk och tål inte min ragdoll, men hans familj har haft en norsk skogkatt och nu en maine coon utan problem vad jag hört.

Problemet med allergi är att det är så högst personligt vad man tål eller inte :crazy:

Jag skulle säkert kunna samla ihop en bunt kattpäls från min ragdoll och skicka som din sambo får sniffa på :p

Om sambo är känslig mot katt så tycker jag inte att ni ska skaffa katt. Det är en individ och om sambo visar sig tåla just er katt sämre alt inte tåla att bo med katt alls så måste katten omplaceras och jag tycker inte att det är schysst att riskera att utsätta en katt för när man vet om på förhand att känslighet finns.

Om han inte är känslig/allergisk mot hund kanske det kan vara ett alternativ? Det är mycket lättare att hitta en markbunden hund än en markbunden katt.

Temperamentsmässigt är ragdoll passande. Tyvärr svårt med allergifrågan, men en vuxen kastrat är mindre allergen än ungar och fertila katter, så det går ju att provsniffa. Med en huskatt har man ju ingen aning heller, så det behöver inte nödvändigtvis vara bättre.

Jag gillar verkligen sibirier, men de är ju mer rörliga och aktiva. De flesta katter är ju högt och lågt, åtminstone de första åren.

Bland korthåren är det bara britter som (i de flesta fall) är rätt markbundna, men det är verkligen en vandrande allergikatastrof. :angel:

Sen är det väldigt olika vad man är allergisk mot och vad man kan göra åt det. Jag tål de "extremaste" korthårspälsarna bra (korater, burmor, bengaler, sia/ori) och har mest problem med de grövre pälsarna (britt, skogkatt, många huskatter). Min hittekatt har en päls som påminner mest om MCO eller ragdoll i texturen, och funkar rätt bra men det är ju klart högre belastning än när jag bara hade korater även om hon fäller väldigt lite för att ha så mycket päls. Även om det inte är just pälsen man är allergisk mot så är långa hår som yr i luften en väldigt effektiv vektor för allergener, och för min del verkar pälsfetterna som de mer vädertåliga pälsarna har mer av vara en del av problemet.

Sen finns det ju massa saker man kan göra för att få ner belastningen såklart. Mycket städning, luftrenare i sovrummet, i värsta fall undvika att ha katten i sovrummet (hade jag aldrig klarat :eek:), olika val av kattsand, ha kattlådan långt borta från där man vistas mycket, bada katten regelbundet (börja såklart direkt när den flyttar hem), osv. För en del är kattsanden och torrfoder en del av allergenbelastningen, precis som att foder och strö ofta är en del av problemet i stall. Kan man minska den hanteringen kan det underlätta.

Om sambo är känslig mot katt så tycker jag inte att ni ska skaffa katt. Det är en individ och om sambo visar sig tåla just er katt sämre alt inte tåla att bo med katt alls så måste katten omplaceras och jag tycker inte att det är schysst att riskera att utsätta en katt för när man vet om på förhand att känslighet finns.

Om han inte är känslig/allergisk mot hund kanske det kan vara ett alternativ? Det är mycket lättare att hitta en markbunden hund än en markbunden katt.

Jag är allergisk och har haft katt i mer än 25 år (och dessutom varit uppfödare, vilket kanske inte är så smart egentligen men min allergi blev faktiskt inte värre av att ha massa kattungar i ansiktet :rofl:).

Givetvis är det en risk, men allergi är ju en enorm skala, i vissa fall blir det värre med mer exponering och i vissa fall händer ingenting. Jag tar allergitabletter året runt (till skillnad från de 8 månader om året det hade varit utan katt) och för mig är det lätt värt det, katterna är en av mina största glädjekällor i livet.

Min abessinier har flera allergiska träffat, vissa har inga besvär alls, andra milda besvär om de gosar med henne och för vissa kommer besvären (också milda) efter flera timmars umgänge med henne.
Abessinier verkar dock inte vara er typ av katt, och jag gissar att det kan variera inom rasen hur allergiframkallande :D de är.

Jag är allergisk och har haft katt i mer än 25 år (och dessutom varit uppfödare, vilket kanske inte är så smart egentligen men min allergi blev faktiskt inte värre av att ha massa kattungar i ansiktet :rofl:).

Givetvis är det en risk, men allergi är ju en enorm skala, i vissa fall blir det värre med mer exponering och i vissa fall händer ingenting. Jag tar allergitabletter året runt (till skillnad från de 8 månader om året det hade varit utan katt) och för mig är det lätt värt det, katterna är en av mina största glädjekällor i livet.

M.t.p. hur många som gör sig av med sina katter pga allergi så tycker jag att det är vanskligt att skriva som du gör i den här frågan.

Temperamentsmässigt är ragdoll passande. Tyvärr svårt med allergifrågan, men en vuxen kastrat är mindre allergen än ungar och fertila katter, så det går ju att provsniffa. Med en huskatt har man ju ingen aning heller, så det behöver inte nödvändigtvis vara bättre.

Jag gillar verkligen sibirier, men de är ju mer rörliga och aktiva. De flesta katter är ju högt och lågt, åtminstone de första åren.

Bland korthåren är det bara britter som (i de flesta fall) är rätt markbundna, men det är verkligen en vandrande allergikatastrof. :angel:

Sen är det väldigt olika vad man är allergisk mot och vad man kan göra åt det. Jag tål de "extremaste" korthårspälsarna bra (korater, burmor, bengaler, sia/ori) och har mest problem med de grövre pälsarna (britt, skogkatt, många huskatter). Min hittekatt har en päls som påminner mest om MCO eller ragdoll i texturen, och funkar rätt bra men det är ju klart högre belastning än när jag bara hade korater även om hon fäller väldigt lite för att ha så mycket päls. Även om det inte är just pälsen man är allergisk mot så är långa hår som yr i luften en väldigt effektiv vektor för allergener, och för min del verkar pälsfetterna som de mer vädertåliga pälsarna har mer av vara en del av problemet.

Sen finns det ju massa saker man kan göra för att få ner belastningen såklart. Mycket städning, luftrenare i sovrummet, i värsta fall undvika att ha katten i sovrummet (hade jag aldrig klarat :eek:), olika val av kattsand, ha kattlådan långt borta från där man vistas mycket, bada katten regelbundet (börja såklart direkt när den flyttar hem), osv. För en del är kattsanden och torrfoder en del av allergenbelastningen, precis som att foder och strö ofta är en del av problemet i stall. Kan man minska den hanteringen kan det underlätta.
🙅‍♀️Jag skulle inte gå för en britt om man vill ha en markbunden katt, talar utifrån @MissFideli s fina britter :angel:

Apropå Maine Coon och ragdoll så blev jag förvånad när jag klappade en maine coon hur lik den är i pälsen hos min ragdoll.
Jag är förvånad över att min bror som inte klarat besök i några timmar hemma hos mig utan att vi dammsugit innan klarar tydligen maine coon :confused:
Hans dotter skaffade två såna först dock så han upptäckte väl på den vägen att han kunde klara av dem innan han och hans fru skaffade en egen.

Verkligen individuellt!

Mycket handlar om hur mycket man är villig att anpassa sig och vilken typ av allergi man har, astma tex är ju inte toppen.
Även om det är barn i familjen som är allergiska, som vuxen kan man ju välja själv att må lite kymigt.

Är ingen astma.
Kan än så länge bara gissa mig till. Men tror städning hålls m.m kommer inte va större bekymmer.
Men känner lika bra om går hitta en ras som kan kanske funka bättre helt enkelt.

Men ja precis få dra med sambon till dit ev. Hämtar katt och se hur det funkar. 👍

Förstår dina tankar.

Nej, hund är han emot skaffa men inte pga allergi. Sen vill jag själv inte ha hund då inte passar mig.

Min sibir har aldrig varit ”högt och lågt” som beskrivet ovan, han är väldigt lugn och snäll. Vill alltid vara där jag är och är väldigt pratsam. Jag klipper honom på våren när han fäller som mest. Har badat honom några få gånger vilket gått bra. Går ut i sele ibland utan problem.

Jag köpte honom förvisso 6 månader gammal så vet inte hur han var innan det.

Min sibir har aldrig varit ”högt och lågt” som beskrivet ovan, han är väldigt lugn och snäll. Vill alltid vara där jag är och är väldigt pratsam. Jag klipper honom på våren när han fäller som mest. Har badat honom några få gånger vilket gått bra. Går ut i sele ibland utan problem.

Jag köpte honom förvisso 6 månader gammal så vet inte hur han var innan det.
Har börjat fundera snegla på Sibirisk. Hur funkar med dom som är kattkänsliga/allergiska ihop med han? (vet om kan skilja mellan indvider gällande sånt, tänkte bara flika in det)

Han låter som härlid individ :heart

Har börjat fundera snegla på Sibirisk. Hur funkar med dom som är kattkänsliga/allergiska ihop med han? (vet om kan skilja mellan indvider gällande sånt, tänkte bara flika in det)

Jag är lite allergisk själv och det går jättebra! Har inte testat med så många andra 😅
Han sov nästan på min kudde i början, nu ligger han gärna på min mage och det går hur bra som helst 😊

Till exempel hade jag, när jag var yngre, två ”bondkatter” från ett katthem som innekatter och det klarade jag inte av till slut (de flyttade till en kompis).

IMG_0470.webp

Sibiriska katter är kända för att vara allergivänliga

https://www.agria.se/katt/artiklar/om-katt/kan-man-ha-katt-trots-kattallergi/

Vissa raser som t.ex. sibirisk katt, balineser, siameser, orientaliskt korthår och rex-raser brukar sägas vara mindre allergiframkallande än andra kattraser genom att t.ex. skapa mindre av det allergiframkallande proteinet eller fälla mindre mjäll.

De andra raserna som nämns är ju mer livliga och klättriga

Liknande trådar

• Kattras som rävar inte tar?
  • Vilken kattras passar oss?
  • H
    Innekatt och studera heltid?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur