Vad för kattras passar mig och sambon?

Bukefalos 30 år!

Jag är lite allergisk själv och det går jättebra! Har inte testat med så många andra 😅
Han sov nästan på min kudde i början, nu ligger han gärna på min mage och det går hur bra som helst 😊

Till exempel hade jag, när jag var yngre, två ”bondkatter” från ett katthem som innekatter och det klarade jag inte av till slut (de flyttade till en kompis).

Visa bifogad fil 184507
😍
Härligt! Precis vill höra (läsa), lutar mer åt en Sibirisk.

Precis, därav skrev har koll på rasen.

Men har kompis som mer allergisk än min sambo som emellanåt reagerar mindre på vissa raser ändå (dock vet ej Sibirisk för henne 😅)

Men suveränt med artikel, den ska jag spana in 😃
En bekant har haft sibirisk katt och allergiker reagerade på den, så de är inte så allergivänliga som det påstås.
Är inte Cornish Rex också ”allergivänlig”?

Ni kanske kan prova vara fodervärdar åt en katt för att se hur din sambo tål just den individen?

Vi har en sibirisk, helt fantastisk katt på alla sätt och vis! Vill vara med oss jämt (okej mest mig..), går ute dagtid med gps och "sköter" det bra - går inte så långt, kommer hem till kvällen, kommer när jag visslar. 5 år, varit frisk och kry hittills iallafall. Gosig, pratig, lugn men busar till det ibland också. Min sambo är allergisk men känner inget av honom.

Bifogade filer

• Resized_20220111_124004.webp
    Resized_20220111_124004.webp
    66,4 KB · Visningar: 1 451
Jag har också sibiriska katter pga allergi i familjen.

Hanen är urgosig, honan när hon har lust. Klättrar inte inomhus, men klättrar och fastnar i träd utomhus :angel:
Väldigt sociala, personliga och pratiga. Hanen vill gosa JÄMT.

Vi köpte vuxna renrasiga katter eftersom kattungar kan ha mer allergener, ger dem allergimat, samt duschar dem 1-2 ggr per år.
Peppar, peppar, så fungerar det fint.

M.t.p. hur många som gör sig av med sina katter pga allergi så tycker jag att det är vanskligt att skriva som du gör i den här frågan.
Jag tror det mer används som en ursäkt. Barnen vill ha katt, föräldern tycker varför inte. Föräldern inser att det är mer jobb än vad dom tror då dom trodde det var rensa kattlådan och ge mat ibland var good enough. Så dom gör sig av med katten med en ursäkt att dom är allergisk mot den.

Jag tror det mer används som en ursäkt. Barnen vill ha katt, föräldern tycker varför inte. Föräldern inser att det är mer jobb än vad dom tror då dom trodde det var rensa kattlådan och ge mat ibland var good enough. Så dom gör sig av med katten med en ursäkt att dom är allergisk mot den.

Håller med, läser man på Blocket så får man lätt intrycket av att halva Sveriges befolkning är kattallergiker.

En bekant har haft sibirisk katt och allergiker reagerade på den, så de är inte så allergivänliga som det påstås.
Är inte Cornish Rex också ”allergivänlig”?

Ni kanske kan prova vara fodervärdar åt en katt för att se hur din sambo tål just den individen?
Katten din bekante hade, var den renrasig? Vuxen? Duschades den? Fick den allergifoder? Hur pass allergiska var allergikerna? Provgosade de sibirier innan?
Med andra ord, vad gjorde de för att få bra förutsättningar för att katten skulle vara mer allergivänlig?

Sorry om jag låter lite ifrågasättande men det finns folk som köper en sibirisk katt eftersom de "ska" vara allergivänliga, men så vet de inte ens att katten behöver stamtavla för att klassas som renrasig och deras "sibiriska" katt kan vara ett ihopkok av en massa raser. Eller de som köper kattunge, inser att de reagerar, och snabbt säljer vidare, trots att kattungar brukar inneha mer allergener och det kan lugna sig med tiden osv.

Katten din bekante hade, var den renrasig? Vuxen? Duschades den? Fick den allergifoder? Hur pass allergiska var allergikerna? Provgosade de sibirier innan?
Med andra ord, vad gjorde de för att få bra förutsättningar för att katten skulle vara mer allergivänlig?

Sorry om jag låter lite ifrågasättande men det finns folk som köper en sibirisk katt eftersom de "ska" vara allergivänliga, men så vet de inte ens att katten behöver stamtavla för att klassas som renrasig och deras "sibiriska" katt kan vara ett ihopkok av en massa raser. Eller de som köper kattunge, inser att de reagerar, och snabbt säljer vidare, trots att kattungar brukar inneha mer allergener och det kan lugna sig med tiden osv.
Just det där med kattunge tänkte jag speciellt på när jag köpte min! Han var 6 månader, och hade stamtavla 😊

Just det där med kattunge tänkte jag speciellt på när jag köpte min! Han var 6 månader, och hade stamtavla 😊
Jag med!
Eftersom vi har barn ville jag minimera allergiriskerna så mycket det bara gick.

Min ena är en hona som blev kvar lite längre hos uppfödaren pga sjukdom, och hanen är fd avelskatt.
Båda kastrerade, det ska också minska allernerna om jag inte missminner mig.

Fantastisk ras, vi älskar våra missar så mycket :heart

Vet bara att jag läst att de är ”allergivänliga” och har lockig päls + sett en bild. Vet inte dess mer om dem.

Sibirier är faktiskt mer allergivänliga än Cornish. Men det finns ingen ras som är helt allergifria. Så även om färre reagerar på sibbarna, så finns det fortfarande folk som inte tål dom. Vilket även gäller cornish och devon och nakenkatter.

Liknande trådar

• Kattras som rävar inte tar?
  • Vilken kattras passar oss?
  • H
    Innekatt och studera heltid?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Hur hitta elektriker?
  • Valvaka!
  • Dejtingtråden 39

Barn