Vad för skydd bak istället för lindor?

Luna10

Trådstartare
Nu i tjällossningstider när vägarna är hårda och mjuka om vartannat så blir ju skaderisken extra stor speciellt på senor o.dyl:crazy: . Annars brukar jag ha skydd endast fram, men nu under denna tiden vill jag gärna ha något som stöder även bakbenets senor och kotor. När jag rider själv kan jag gärna linda, men problemet är när min medryttare rider. Hon tycker inte själv om att linda eftersom hon känner sig osäker på det. Så vad kan man använda istället?

Framtill använder jag sådana här http://www.hooks.se/Butik/Default.asp
(EQUI-GUARD® BENSKYDD, ifall länken inte funkar)
, man kan väl inte använda såna bak också?:confused:

Eller finns det någonting bättre? Vanliga strykkappor tycker jag skydda för dåligt.

Senast ändrad:
Sv: Vad för skydd bak istället för lindor?

Visst kan du använda sådana bak! Köp en storlek större och mät så de passar på lägden (eller höjden eller hur man nu ser det).

Eller finns det någonting bättre? Vanliga strykkappor tycker jag skydda för dåligt.
Menar du inte att KOTSKYDD skyddar för dåligt?
Kotskydd:
2120.jpg

Det finns ju damasker som är avsedda för bakbenen också, t.ex. dessa från Eskadron:
2113.jpg

Du kan ju ha damasker på bakbenen. Finns jättesnygga både på Hööks och ifrån Eskadron.

tänkte också föreslå damasker..:idea:
speciellt dem på hööks om du inte vill lägga så mycket pengar (jag menar om det bara är att ha när medryttaren rider o nu på vinterhalvåret)

snyggt o lätt o skyddra bra, även bak!

min har sådana både och fram och bak ....inte för används längre

Menar du såna där i neopren? Jag har ett par sådana som jag ibland har fram och ibland bak (beroende på var jag rider). Det funkar.

Jo, jag menar kotskydd förstås....:p

Damasker stöder ju inte kotan på det sättet, eller?

Dom jag har fram är på gränsen till för långa, de är i storlek L. Hästen är ett halvblod med rätt så smäckra ben, kanske det skulle funka med samma storlek också bak?

Jenny: Ponnyprakts skydd är ju s-tsnygga, men lite dyrare än h**ks förstås... Vet du hur lång leveranstid det är från ponnyprakt?

Ja, det kan säkert fungera. Min häst har tunna ben och har L bak, dock så är de korta på höjden. Det saknas typ 8 centimeter för att de ska nå upp till slutet av senan. Jag vet inte om hööks har skydden i bak-variant?

Ja, eftersom fram och bakben inte ser likadana ut brukar det finnas en rambensbmodell och en bakbensmodell.

Jo ,jag fattar ju att fram och bakben ser olika ut.....

Just på dessa skydden också då? För just på h**ks har dom bara en modell, som i alla fall ikatalogen satt på ett par framben.

Hööks Equi-Guard är faktiskt väldigt bra, min häst lyckas slakta det mesta men dom här höll längst faktiskt.
Köpte modellen med påsydda boots längst ner (ser ut som världens största hockey-skydd ;)) och har haft som ridskydd, hagskydd o.s.v.
Helt klart prisvärda, höll mkt bättre än Protector och Globus.

Luna10 skrev:
Dom jag har fram är på gränsen till för långa, de är i storlek L. Hästen är ett halvblod med rätt så smäckra ben, kanske det skulle funka med samma storlek också bak?

Jenny: Ponnyprakts skydd är ju s-tsnygga, men lite dyrare än h**ks förstås... Vet du hur lång leveranstid det är från ponnyprakt?

Leveranstid vet jag inget om, jag bor i närheten så jag åker dit helt enkelt!! :rofl: Maila och fråga om leveranstid. Finns det hemma så skickar hon det ju på en gång. Annars har hon ju leverantörer i England t ex och då kan det ju ta ett tag..

Liknande trådar

Distans Jag trodde aldrig att jag skulle behöva starta en sån här tråd (nästan så jag får starta hemligt nick då jag är emot skydd helt ;) )...
Svar
4
· Visningar
1 801
E
Ridning Jag försöker föreställa mig hur hästens muskler ska jobba när jag rider och undrar om man inom klassisk ridkonst är eniga om det eller... 11 12 13
Svar
243
· Visningar
27 071
Senast: kryddan
·
L
Utrustning Är lite nyfiken på vad du använder? Om benskydd, vad för några? Om Benlindor, elastiska eller fleece (eller om det finns något mer?)...
Svar
18
· Visningar
1 766
Senast: loveratte
·
H
Hästvård Min häst har veka kotor både fram och bak (se bilder, tyvärr är de stora). Han är inte riden jättehårt eftersom han håller på att ridas... 2
Svar
23
· Visningar
5 206
Senast: rocki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka