Bukefalos 28 år!

Ridning och samling

Sv: Ridning och samling

Folk är inte tydliga med vilka förutsättningar deras hästar har.
Man diskuterar trots det utifrån sitt o det kan bli fel.

Som med Biggans häst med mkt trav/ körblod i, så har jag fortfarande ej förstått om hästen ens kan galoppera rent utan ryttare.
Tar henne som ett ex. för att hon oftast gör att diskussionerna blir förvirrade o otydliga. Den enda som är delaktig förutom Immer då:angel:

Det är mycket möjligt att man blir färgad av omgivningen när det mesta är "udda" på NÅGOT vis i omgivningen. Ex. gamla ridskolehästar som ridits alldeles för mycket fel i sina dagar, hästar med olika takter och avvikande rörelsemönster i kroppen (travare, islandshästar, andra gångartshästar), fd. galoppörer, westernhästar, hästar som kliver med väldigt raka bakbenssteg osv, hästar som allmänt gått i väldigt felaktig form, osv.
Då är det ju faktiskt väldigt lätt att komma till slutsatsen att -är inte alla hästar individer med individuella problem ändå?

Det är olika psyken det rör sig om - allt från lite mer diskreta skillnader till riktiga personligheter/enmanshästar/hästar med trauman som man faktiskt får lära sig innan det går att få ut något vettigt av ridning och umgänge.
Det är olika fysisk historik det rör sig om, både träningsrelaterat och eventuell skadehistorik, och en massa icke-skaderelaterade mindre fysiska svagheter som mer är olika individers "ömma punkter" beroende på både personlighet (lätt att få stress-symptom t ex) och gener (vart svagheterna lättast sätter sig). Och så det uppenbara såklart, exteriören och det rörelsemönster man lättare får ut utifrån den, vad hästen är avlad till och generna bakom mer detaljerat än bara utifrån tävlingsgren.
Vi som rider är olika som personer och med olika förutsättningar, även fysiskt.

Det jag menar med det är inte att någon sagt att man kan rida alla hästar på samma sätt eller att man "måste" frångå sitt ridsystem från det.
Snarare så menar jag att jag inte tycker det är ett komplett ridsystem om man inte kan anpassa en metod för ett ekipage när man märker att det man provar inte funkar, eller ger andra problem som resultat.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridning och samling

Håller med om att just den meningen kan låta fel beroende på vem/hur man läser, men rent generellt- är det inte ofta (kanske inte alltid) så att pratar man tävlingsdressyr så utgår man redan ifrån att det finns massor med olika individer, träningssätt, olika domares åsikter, osv, medans det lätt blir "AR-ryttare som AR-ryttare" med tanke på hur få utövare det är i jämförelse?
Det är bara en spekulation, upplever du det annorlunda säger jag inte emot. För det är det jag som "AR-ryttare" kan tycka blir väldigt snett, särskilt som det kan skilja enormt mycket mellan två olika riddares pedagogik och metoder och då lika mycket på inställning och metoder hos utövarna. Ex. "allt BB tänker och säger är lag för AR-utövare"-kommentarer.
Fast då menar jag alltså inte vad en specifik person, ex. du, säger utan ett mer generellt fenomen.

Å andra sidan så dyker en sån situation upp där det delas upp i "sidor" så är det ju lätt hänt att det blir samma sak om tävlingsridning. Skillnaden är väl att där SKA det finnas riktlinjer att utgå ifrån, är det riktlinjerna i sig man kritiserar så är det knappast att kasta skit på tävlingsridning utan en specifik del (oftast), medans om man pratar om träningen inför tävling eller hur ryttare rider på hemmaplan blir det en helt annan sak. Skulle ju gå att jämföra med riddarprovet och väpnarprovet och bedömningen där, förutsatt att man är lite insatt så man så att säga vet vad man ifrågasätter och inte bara kastar paj (eller frågar innan man kastar paj! ;) )


Jaja, nog om det.
Jätteintressant att läsa era diskussioner! :)

Nä jag ser ingen skillnad alls faktiskt. Motståndare till tävlings dressyr uttalar sig precis lika generellt rakt över en kam, som övriga vad jag ser. Skillnaden jag ser, är dock att tävlings dressyr folket är betydligt mer villiga att själva kritisera sin egen gren, vilket förekommer dagligen dax på alla håll inte minst härinne.

ser heller ingen skillnad mellan att rida inom ett dressyr staket eller hemma på träning inför att rida inom dressyr staketet. Upplägget och vägen dit är densamma, så kritisera bägge går ju hand i hand.


Sommarsmurf och även Biggan i era sista svar:
tack! det här är nog det längsta på länge en sån här tillhettad tråd har kommit i fråga om att faktiskt motivera sina svar, ta tag i det hela, och nyansera dem. Jag upplever som sagt ofta att det aldrig kommer så långt för oftast vill folkbara helt enkelt inte svara eller motivera sig ö.h.t. så jag uppskattar dessa svar, de nyanserar som sagt det hela bättre.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridning och samling

Det är inte jag som definierar optimal tävlingsform som i lod eller framför lod. Det är skaparna av TR så ni kan väl argumentera med dem?
 
Sv: Ridning och samling

En annan fråga

Tycker ni att det är viktigt att man i tävling bedmmer utifrån vad som bör anses som en optimal sund form på hästen (dvs som inte orsakar smärta, skador, överansträngning) och som kan tjäna som förebild för ryttare i allmänhet? Eller är det mer att det ska vara vackert och se på, en uppvisning för människans öga och att man får se till att träna sin häst för att klara att vara stark nog?
 
Sv: Ridning och samling

självklart är det viktigt med en främjande arbetsform på hästen. Det är nog rätt etablerat i form av kriterierna i bedömings punkterna i programmen om man läser dessa och förstår dem : )

Om man tror att en sund form på hästen är att den ska vara helt fri i formen, får man problem, eftersom vi satt en ryttare ovanpå som rider krumelurer, vilket sätter krav på att formen på hästen därmed anpassas så att hästen på ett ergonomiskt sätt arbetar för att bibehålla hållbarheten under detta arbete under ryttare. Även detta är en självklarhet för de flesta.

skulle man strunta i formen ur ergonomisk aspekt på hästen så hamnar vi nog på en hästutställning med visning för hand typ : )

Jag är fortsatt nyfiken på din benhårda beslutsamhet runt att tävlings form är djävulen själv iklädd lyxförpackning.

har du läst studierna runt skadehistorik på elit tävlande hästar och orsakerna runt att de måste avlivas pga skada?
det var en artikel i ridsport tidigare i vinter som summerade runt såna studier. de hade grandskat både hopp och dressyrhästars hållbarhet, orsak till att de togs bort, och ålder när de gjorde detta.
ingen statistik härledde till hältor eller trasighet pga ridrelaterade problem faktiskt : ) Hästarna uppnådde mkt hög ålder och väldigt få togs bort pga ridrelaterade problem.

tittar du på hobby sveriges hästar på låg nivå däremot har du en annan statistik. så med andra ord har det med ryttarkompetens att göra, och ju bättre kompetens ju hälsosammare ridning och hästar : )
 
Senast ändrad:
Sv: Ridning och samling

En annan fråga

Tycker ni att det är viktigt att man i tävling bedmmer utifrån vad som bör anses som en optimal sund form på hästen (dvs som inte orsakar smärta, skador, överansträngning) och som kan tjäna som förebild för ryttare i allmänhet? Eller är det mer att det ska vara vackert och se på, en uppvisning för människans öga och att man får se till att träna sin häst för att klara att vara stark nog?

Det spelar ingen roll vad vi anser viktigt för övrigt, det finns kriterier för vad som ska bedömas på de olika nivåerna och det följer utbildningsskalan, så det kan ju inte någon här sitta och tycka om? En optimal sund form som du kallar det är inte bara en form som inte orsakar smärta osv? Det är en form där hästen arbetar lösgjord och ihopkopplad hela vägen igenom kroppen och i olika grader av samling beroende på nivå. Känner du till vad utbildnngsskalan innehåller och hur den fungerar vid utbildning av hästar?
Skönhetsupplevelsen kommer när en häst och ryttare kan uppfylla de kraven och har ett fint samspel och lätthet i rörelserna.
 
Sv: Ridning och samling

Men är det inte då intressant at tläsa TR och titta på hästar som rids påhög nivå och se att det faktiskt skiljer sig? Och hur man har ridit och bedömt hästar inom dressyr genom tiderna har också förändrats mycket. Likaså vad man strävar efter för exteriör och rörelser på hästen.

Intressant att du tolkar in att jag skulle vara så drastisk att anse att allt som har med tävlingsform är djävulen själv, kanske har du stött på många som tänker så och automatiskt placerar mig i ett sådant fack?

Ja det är intressant med de slutsatsen kring elithästar och deras hållbarhet. Hur många hästar tror du inte når elit nivå pga att de helt enkelt inte håller för den typen av ridning? Kan alla hästar nå elit nivåns dressyr eftersom den ridningen dit är så optimal och formen den vi ska sträva efter? Eller kan det vara så att hästen har blivit till för dressyren och inte tvärtom?

Kanske finns detr också en förklaring att precis som elitidrottare så följs elithästar (som är värda enormt mycket pengar) minitiöst och problem upptäcks i tid för att snabbbt kunna hävas? Vilket kanske inte sker med flertalet hobbyhästar som istället klassas som olydiga osv och eg går med hälsoproblem. Och är inte det sorgligt att man tydligen inte i ridskolan lär ut tillräckligt med kunskap kring hur man får en hållbarhäst, om man nu ska dra den slutsatsen av statistiken? För de flesta hobbyryttare börjar ju sin karriär i ridskolevärlden.

Det vore väldigt intressant att diskutera TR utifrån hästens anatomi och biomekanik med er som har kunskap och intresse utifrån detta perspektiv. Jag säger inte att vi kommer nå förändring eller kunna etablera några svar men diskussionen är viktig anser jag och mycket intressant. Jag är utbildad och arbetar med rörelseapparaten på människa och har ett stort intresse i kropp och hur kroppen fungerar, även för hästar. Så jag diskuterar gärna nu när jag hittat lite mer inspiration och tid! :)
 
Sv: Ridning och samling

Så man ska aldrig ifrågasätta och vara kritiskt tänkande menar du? Jag tror man utvecklas av att tänka själv och bolla idéer och erfarenheter.

Du skriver fina ord om hur ridning ska vara. Kan du precisera vad du menar med lösgjordhet och vad är samling? Tycker du att elithästarna generellt uppvisar lätthet och fint samspel? Hur definierar du lätthet och fint samspel, vad tittar du på då? Hur rör sig hästen i sin kropp och hur ser ryttarens hjälpgivning ut? Tycker du att det du ser på hög nivå stämmer överens med det som beskrivs i TR?
 
Sv: Ridning och samling

Men är det inte då intressant at tläsa TR och titta på hästar som rids påhög nivå och se att det faktiskt skiljer sig? Och hur man har ridit och bedömt hästar inom dressyr genom tiderna har också förändrats mycket. Likaså vad man strävar efter för exteriör och rörelser på hästen.

Jo det är intressant och visst skiljer det sig emellanåt. Precis som det skiljer sig mellan TRs direktiv och många övriga ekpiage som beträder tävlingsbanan. Alla har inte hamnat rätt och otroligt få rider på 90% : ) Att kriterierna ändrat sig ser jag som självklart, det är en del av utvecklingen. Tittar du på OS vinnare i dressyr 1960 så fyller de inte kriteria för vad som senare etablerats och efterforskats vara en optimal arbetsform på hästen utifrån den prestation den ombeds utföra

Intressant att du tolkar in att jag skulle vara så drastisk att anse att allt som har med tävlingsform är djävulen själv, kanske har du stött på många som tänker så och automatiskt placerar mig i ett sådant fack?
nej jag tolkar in det utifrån de trådar och de inlägg du skrivit tidigare och den inställning du förefaller mkt tydligt ha och de ledande frågor du ställer med tydlig angivelse till vad du själv anser och vart du helst vill komma i slutänden : )
Ja det är intressant med de slutsatsen kring elithästar och deras hållbarhet. Hur många hästar tror du inte når elit nivå pga att de helt enkelt inte håller för den typen av ridning? Kan alla hästar nå elit nivåns dressyr eftersom den ridningen dit är så optimal och formen den vi ska sträva efter? Eller kan det vara så att hästen har blivit till för dressyren och inte tvärtom?
Jag förstår inte den här formuleringen? vilka elit hästar skulle nå elit nivå pga att de helt enkelt inte håller för den typen av ridning? :confused: Jag antar att du avser att säga att de når elit nivå för ATT de råkar hålla för typen av ridning? anser man det så tycker jag att du misskrediterar din kunskap runt biomekanik och hållbarhet ergonomiskt som du säger att du har, parat med den opartiskhet för TR och tävlingsgren som du hävdar att du är opartisk mot : ) Ridningen dit lär vara rätt hyfsad om vi ska prata optimalt för att hålla för ansträngingen. Vad är skillnaden mot en elit fälttävlans häst som håller för ansträngingen? samma häst skulle inte hålla om den var tränad av en hobby ryttar Nilsson.

Kanske finns detr också en förklaring att precis som elitidrottare så följs elithästar (som är värda enormt mycket pengar) minitiöst och problem upptäcks i tid för att snabbbt kunna hävas? Vilket kanske inte sker med flertalet hobbyhästar som istället klassas som olydiga osv och eg går med hälsoproblem. Och är inte det sorgligt att man tydligen inte i ridskolan lär ut tillräckligt med kunskap kring hur man får en hållbarhäst, om man nu ska dra den slutsatsen av statistiken? För de flesta hobbyryttare börjar ju sin karriär i ridskolevärlden. självklart , det är ju det jag säger. Kunskapen är större och tävlings aspekten spelar roll utifrån värdet på hästen eller vad jag ska kalla det. Man behandlar den därmed mera kunnigt och noggrant och tar inga chanser eller hoppas på att det ska lösa sig av sig själv och att ingen koll eller genomgång är nödvändigt för den är obekväm och kostar pengar och tar upp obekväm tid. Detta syndrom och resonemang återfinns ständigt bland hobbyryttarna och där har du kvittot varför deras åkommor är betydligt mera allvarliga och drastiska. Ridskola tror jag knappast du kan skylla på, för antalet folk som numera de senaste 20 åren rider på ridskola innan de skaffar häst är obefintlig. så problemet är långt mer komplext än det : )

Det vore väldigt intressant att diskutera TR utifrån hästens anatomi och biomekanik med er som har kunskap och intresse utifrån detta perspektiv. Jag säger inte att vi kommer nå förändring eller kunna etablera några svar men diskussionen är viktig anser jag och mycket intressant. Jag är utbildad och arbetar med rörelseapparaten på människa och har ett stort intresse i kropp och hur kroppen fungerar, även för hästar. Så jag diskuterar gärna nu när jag hittat lite mer inspiration och tid! :) Jag tycker också diskussion är intressant, så tillvida att man inte redan bildat sig en färdig uppfattning och endast är ute efter att få dessa uppfattningar bekräftade. vi är väldigt många på forumet som har en bra bild av vad främjande arbete bör vara och hur hästen som djur fungerar och bör fungera ergonomiskt utifrån det arbete den ombedes utföra under ryttare vilket för den inte är naturligt i sig.

se svar inflikat i bold text ovan.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridning och samling

Förstår jag dig rätt med att du vill använda statistiken om att tävlingshästar mer sällan tas bort pga hältor och ridrelaterad problematik som argument för att tävlingsdressyren såsom man ser den är det sundaste och optimala sättet att rida en häst för hållbarhet?

Det låter lite förhastat i mina öron
1. elithästar är utvalda och avlade för det de ska användas till
2. hästar med sikte att bli eliter och som tidigt visar hältor eller problem med rörelseapparaten utifrån det sätt man tränar lär plockas bort
3. kroppen kan klara osunda påfrestningar om man har tillgång till behandlingar som återställer hästen efter överansträngningar. I tävlingsvärlden finns det pengar för detta.
osv

Hobbyhästar...
1 är många fler
2 många fler har sämre/svårare exteriör fr ridning
3 får många gånger problem associerade till annat än ridning
osv

Om vi ska kunna säga att den tävlingsform som premieras och ger höga poäng är en sund/hållbar form så behöver den analyseras bla utifrån de kunskaper som finns inom biomekanik.
Om vi utifrån det perspektivet vet att hästen belastas felaktigt tex i ytterlägen som kan ge förslitningar så borde vi av etiska skäl premiera ett annat sätt. Eller inte, och istället se dressyren som en uppvisningsform som är ok även om den blir extrem eftersom man i andra sammanhang tränar hästen på ett sunt vis. Har ju hört elitryttare som redan påstår det, att de aldrig skulle rida hästen hemma såsom de gör på tävling. Elitidrottare i människovärlden pressar sig ju också till det yttersta på tävlingar och tränar på annat vis inför. Och det är kanske mer korrekt att se det så även med hästar och dressyr.

Intressant att du menar att folk inte rider på ridskola nu? Vart har du den information ifrån, jag tar gärna del :)

För övrigt så är det väl självklart att man har sin bild och sin idé, det har ju du och likaså alla andra på forumet. Tråkigt bara att så många så snabbt går i försvar och håller sig osakliga. Men det säger ju mer om dem än om mig :)
 
Sv: Ridning och samling

Nix, du förstår mig inte rätt, för jag vill inte använda den vetenskapen mer än att säga att det fäller din egen förutbestämda åsikt att tävlingsridning är dåligt och djävulens påfund, för rent forskningsmässigt är dessa hästar sundare och friskare än den allmänna hobbyhästen : )
vill du rida din häst för hållbarhet enbart ska du mulla i skogen och varken tävla inom western, fälttävlan, hoppning eller distans eller dressyr. För tävlingsmomentet i sig intensitets mässigt och kravmässigt utifrån kriteria/klass/prestation, kräver ansträngning som ingen vanlig dag på hemmaplan kräver.

behöver jag förklara mig tydligare?

vad har att stretcha gränserna emellanåt på tävling, med att göra med att hästen far illa? då får du applicera det på all ridning, inte bara dressyr. för att sitta på hästens rygg, är slitsamt bara det, och lägger du till en okunnig ryttare ovanpå så har du skador och slitage a la multum som ett brev på posten. det är DET jag påpekar , att jag förstår inte varför du ondgör dig på just elit tävlings dressyr, det är himla naivt.

varför har hobby hästar rent allmänt sämre exteriör? utifrån vilka kriteria, utifrån vilken ridning som behövs? visa gärna källor tack.

ang. ridskolor behöver du läsa på lite. det har varit allmänt etablerat både i media och i redovisnings statistik senaste årtiondet att ridskole ridningen sjunkit till obefintlig jämfört med tidigare årtionden. Kolla gärna runt så får du det bekräftat :)

ang. osaklighet tycker jag att jag är synnerligen osaklig. Jag postar inga trådar utifrån att jag har ett färdigt svar och driver det färdiga svaret trådarna igenom. så där läser du nog tyvärr in helt egen grundade tolkningar i det hela och det är ju synd att du inte plockar upp på de nyanserade svar jag ger på flera av dina frågor, utan väljer att fokusera på din linje du vill driva.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridning och samling

delv KL.
Jag är 50+ och min bild av "modern dressyr" och "klassisk dressyr" är mycket präglad av Dadde Nätterqvist. Det är det jag är "uppväxt" med. Men.....

- jag lyssnat på Tibblin vid några tillfällen och... (från en artikel man kan googla på - antar att man inte får länka):
"- Det har inte gått så som man hoppats. Vi har fått spektakulär ridning på bekostnad av lösgjordhet. Idag premieras ofta en spänst som kommer från spänning i stället för från lösgjordhet....". En av de stora riskerna, som han ser det, är att bedömningssystemet följer med i utvecklingen och att målsättningen med dressyren blir en annan. Rörelserna kan bli ett självändamål i stället för ett medel att lösgöra och stärka hästen.

Jag har den största respekt för skickliga, tävlande ryttare - men jag håller SÅ med om detta. Det ÄR en risk.

Tillägg:
OJ! Ser nu att det kommit en massa inlägg sedan jag började plita - hoppas inte detta hamnar fel nu så att det blir misstolkat....
 
Senast ändrad:
Sv: Ridning och samling

Klart det är! Och diskussionen och den aspekten är det nog få tävlings människor som missat dessutom, just ang. den debatten.

däremot så är det ju en annan sak vad som döms och vad som blir trend, och vad som står i TR. den dagen TR ändras och har en koeff på punkten FLASH och KÄCKHET osv, så ska jag reagera : )

med andra ord handlar debatten mer om mänskliga ideal, än regelrätta bedömningsregler.

där kan man lägga in och klassa in tusentals andra trender. så som användning av alterantivare före man kontaktar veterinär. trend att ta till hemmakokta örtbehandlingar eller på ordination av kvackare, homeopatiska behandlingar osv osv. alternativt barfota talibaner.

bara för att nyansera det hela menar jag : ) V

edit: Ponnytant:
tävlingen i SIG har ju aldrig, oavsett tidsålder, varit en arena där hästen ska hemmarbetas, så tillvida att den ska arbetas i ett uppbyggande stärkande syfte just de 6 minuter den är inne i ringen? det gäller ju ALL tävling - självklart är det en ansträngning.

däremot är ju de 6 minutrarna en parentes i sammanhanget, för vardagen ser rätt annorlunda ut och det vet varenda seriöst ridande tävlingsryttare med tillräcklig kunskap innanför pannbenet, att vardagen består av lösgörande, stärkande och uppbyggande, just för att hästen då och då ska prestera på max. för den skull utan smärta som elisabethh vill antyda, eller lidande. vanlig max prestation oavsett gren liksom.

Har svårt att se varför man drar en parallell mellan 6 minuters ridning innanför staketet, och daglig, veckovis, månatlig och åratalig systematisk ridning mot dårlig hållbarhet, eller dålig hästhållning eller hästhälsa liksom.

hobbyhästen som harvar på 4 dagar i veckan minst i halvkass eller riktigt dålig form för att ryttaren är en hobbysvensson som anser sig vara tävlingsryttare, är ju som sagt isåfall en betydligt värre aspekt än att börja fokusera på elit eller tävlingsridning som princip. då är man rätt långt ifrån kärnan om det är den bilden man har liksom.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridning och samling

vill du rida din häst för hållbarhet enbart ska du mulla i skogen och varken tävla inom western, fälttävlan, hoppning eller distans eller dressyr.

Men sa du inte precis att det tävlingshästar på hög nivå höll bättre och var friskare? Då borde jag ju om jag vill rida min häst för hållbarhet rida som dem.



vad har att stretcha gränserna emellanåt på tävling, med att göra med att hästen far illa?
/
Nej just det, ser man dressyrtävling som en uppvisning där man går över gränserna för hållbar uppbyggande ridning så är det ju ok då såvida man inte gr hästen illa självklart vilket de ju inte gör på den nivån, samt att man bygger upp hästen för att klara att se ut och röra sig som de gör under en tävling. Men då får inte den form och ridning man ser på en elittävling bli en modell för hur man ska rida hästen uppbyggande.Med det tankesättet blir det enklare att förstå tävling och jag har fått ändra min bild om vad dressyr i tävlingsform är.

varför har hobby hästar rent allmänt sämre exteriör? utifrån vilka kriteria, utifrån vilken ridning som behövs? visa gärna källor tack.
Hobbyhästarna är många fler än elithästarna och många fler har därmed ogynnsam exteriör. Exteriör fel som kan påverka hållbarhet är tex felställningar i ben, svag rygg, länd, framtunghet, hjorthals, veka kotor osv osv.

ang. ridskolor behöver du läsa på lite. det har varit allmänt etablerat både i media och i redovisnings statistik senaste årtiondet att ridskole ridningen sjunkit till obefintlig jämfört med tidigare årtionden. Kolla gärna runt så får du det bekräftat :)

Det visste jag inte, att ridskolan blivit obefintlig? Länka gärna till någon artikel om det. Jag tycker det verkar finnas många ridskolor igång och många växer. Sedan har fler alternativa ridskolor och inriktningar också startat och fler rider för privata tränare har jag upplevt i min trakt och omgivning men kan inte bekräfta. Kanske tog de upp det i diskussionen också?
 
Sv: Ridning och samling

Men sa du inte precis att det tävlingshästar på hög nivå höll bättre och var friskare? Då borde jag ju om jag vill rida min häst för hållbarhet rida som dem.



vad har att stretcha gränserna emellanåt på tävling, med att göra med att hästen far illa?
/
Nej just det, ser man dressyrtävling som en uppvisning där man går över gränserna för hållbar uppbyggande ridning så är det ju ok då såvida man inte gr hästen illa självklart vilket de ju inte gör på den nivån, samt att man bygger upp hästen för att klara att se ut och röra sig som de gör under en tävling. Men då får inte den form och ridning man ser på en elittävling bli en modell för hur man ska rida hästen uppbyggande.Med det tankesättet blir det enklare att förstå tävling och jag har fått ändra min bild om vad dressyr i tävlingsform är.
Träningsform är inte hela tiden samma som tävlingsform. formen ska varieras för att hästens ska må bra. statisk form är aldrig bra.Hobbyhästarna är många fler än elithästarna och många fler har därmed ogynnsam exteriör. Exteriör fel som kan påverka hållbarhet är tex felställningar i ben, svag rygg, länd, framtunghet, hjorthals, veka kotor osv osv. Många hobbyhästar får en bättre exteriör under duktiga ryttare
Det visste jag inte, att ridskolan blivit obefintlig? Länka gärna till någon artikel om det. Jag tycker det verkar finnas många ridskolor igång och många växer. Sedan har fler alternativa ridskolor och inriktningar också startat och fler rider för privata tränare har jag upplevt i min trakt och omgivning men kan inte bekräfta. Kanske tog de upp det i diskussionen också?
Färre rider på ridskolor samtidigt som hästantalet ökar.
Folk skaffar egen häst idag utan att ha grundkunskaper.
Därför finns det idag utrymme för folk som endast påstår sig vara duktiga att sälja sina tjänster. Allt är inte guld som glimmar.
 
Sv: Ridning och samling

delv KL.
Jag är 50+ och min bild av "modern dressyr" och "klassisk dressyr" är mycket präglad av Dadde Nätterqvist. Det är det jag är "uppväxt" med. Men.....

- jag lyssnat på Tibblin vid några tillfällen och... (från en artikel man kan googla på - antar att man inte får länka):
"- Det har inte gått så som man hoppats. Vi har fått spektakulär ridning på bekostnad av lösgjordhet. Idag premieras ofta en spänst som kommer från spänning i stället för från lösgjordhet....". En av de stora riskerna, som han ser det, är att bedömningssystemet följer med i utvecklingen och att målsättningen med dressyren blir en annan. Rörelserna kan bli ett självändamål i stället för ett medel att lösgöra och stärka hästen.

Jag har den största respekt för skickliga, tävlande ryttare - men jag håller SÅ med om detta. Det ÄR en risk.

Tillägg:
OJ! Ser nu att det kommit en massa inlägg sedan jag började plita - hoppas inte detta hamnar fel nu så att det blir misstolkat....
Du får ursäkta mig nu.
Jag gillar Tibblin, men...
Hur tänker man då att 100% ska vara:confused:

För 10-20 år sen låg man minst 10% lägre som max.

Det är ju hårfint mellan spänning o spänst o jag vet inte hur han tänker att full pott ska se ut.:confused:
Det får vi nog aldrig reda på i under vår livstid.

många klagar på bensprattel.
Det är väl ändå beroende av hur hela hästen jobbar- bakifrån.

Ngn skrev här för länge sen att hästen skulle röra sig lika högt med bak som fram.

hur menar man då att hästen ska vara samlad- på bakdelen:confused:

det får mig ofrånkomligen till att man igen... tror att samling är korta steg.

när bakdelen bär kan framdelen komma upp o frambenen har utrymme. Tänk levad eller en hund som sitter fint.


Jag säger igen till de som inte vill ha bogfrihet o rörliga framben där baken är engagerad /inte ökad trav med bara sprätt fram) inte har kännt den känslan.

det finns inte en hobbyhäst som rör sig med lätt framdel i uppförsbacke. Utan släpar gärna benen i sanden o går i nerförsbacke o bakbenen hemma i stallet.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridning och samling

Har lyssnat en del på BT och även haft chansen att fråga vad han menar rent bokstavligt.
Han förklarade att han tycker att, speciellt unga ryttare, enbart satsar på att köpa "bensprattlande" hästar för att vinna mästerskap odyl, där missar man fokus på bra ridning. Han tyckte man ska premiera god ridning (så klart) och det, anser han, lär man sig genom att rida fram gång på en häst. Alltså att man inte bara ska fokusera på att vinna i unga år utan gå den lite längre vägen.
Han tyckte också att domare släpper igenom för mycket, tex dåliga hörnpasseringar. (det håller jag dock inte med om - maken till domarhökar får man leta efter - de synar med lupp för att hitta något att klanka på i Msv klass)
Han tycker också att man ska skippa alla kval upp till Msv B och om man ska ha kvar dem så ska de vara lite mer relevanta, dvs att man kvalar i ett kvalprogram för Msv B och inte i Msv C där det inte ingår några byten t.ex.
Där tycker jag han har en stor poäng.
Nu vet jag inte om jag hamnade helt off-topic, råkade bara se ett inlägg av axel angående BT som intresserade mig - har inte läst övriga tråden:o
 
Sv: Ridning och samling

Haha jösses. :rofl:

Låt bli att sätta dig på hästen ö.h.t. Det sliter om du ska be den om ngn anstränging alls ridmässigt, jag lovar : )

ang. ridskoledebatten är jag inte ngt bibliotek. Googla eller häng med i media ;)
Argumentet att hobbyhästarna skulle ha större skador pga sin dåliga fysik vill jag gärna se källa på för att kontra : ) Det låter enligt dig som hobbyhästen är en egen ras : )
 
Senast ändrad:
Sv: Ridning och samling

Fast nu blev jag inte klokare:confused:

Vet att domare har blivit itutade att ridningen har blivit sämre... på ngt vis att Tibblin har menat det, men att domarna faktiskt inte har hållit med i vad de själva har sett.
Ändå är domarna väldigt restriktiva med att ge bra poäng fast rörelserna kan vara mer än bra.

Om vi nu pratar om den duktigare skaran så har man ju det trycket i hästarna som kan ge mer sprattel OM man inte även låter bak jobba- hindrar den.
Jag ser ändå inget problem på den nivån, utan mer den vanliga lättklasshästen som aldrig någonsin har varit lätt i sin framdel.

Är problemet en lyx.:confused:
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 307
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 240
Senast: Grazing
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 195
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har kommit fram till att jag faktiskt har fått en hel del nya insikter efter min ridolycka. Några av dom har jag nämnt förut. Dels...
Svar
0
· Visningar
435
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp