Bukefalos 28 år!

Ridning och samling

Sv: Ridning och samling

Jag skiljer inte på ridning och umgänge.

Du har säkert rätt! Jag skulle nog aldrig kommit på tanken att börja experimentera om det inte hade varit så att jag stött på en häst som jag inte förstod. Som inte reagerade som de som jag var van vid.
Jag är dock mycket lycklig över att det inträffat därför att JAG anser mig ha fått så mycket mer pga det!
Nu mer ser jag hästar på ett helt annat sätt och jag ser även kvaliteter i hästar som jag aldrig skulle sett om jag inte gjort den resan som jag gjort.

Jag känner inte till alla era anledningar till varför ni håller på med hästar. Men jag gör det för att jag älskar hästar. För att jag tycker att det är helt fantastiska djur som ger mig väldigt mycket glädje och lär mig väldigt mycket saker, framförallt om mig själv.

För att jag ska fortsätta utvecklas behöver jag gå min egen väg.

Jag har inte som mål att vinna tävlingar - den tiden är förbi!
Så länge jag får flera uppdrag med hästar som mår bättre och jag lär mig mera är jag nöjd.

Ju äldre jag blir desto mer går jag tillbaka till mina grunder men jag har så mycket mer med mig nu, liksom ytterligare dimensioner som berikar.Men jag kommer aldrig att sluta experimentera.

Ursäkta mitt långa inlägg som kanske inte har så mycket med tråden att göra egentligen.

Jag blir varm av att läsa en sådan inställning som du har.:bow:
 
Sv: Ridning och samling

Knappast utdömd o oxå triangelmärkta- de får inte tävla igen.
Jag tänkte på de hästar som vissa köpt loss från försäkringsbolaget och som fått en ny chans i livet. Då blir de ju inte triangelmärkta.
det fetstilta tror jag inte ett smack på,
För mig ÄR det så.
utan att man ger hästen den tid det tar att läka ut skadorna ordentligt o sen kör en långsam igångsättning.
Självklart ska hästen vila och alla skador läka ut innan den tränas igen. Det trodde jag var självklart för alla. Men när ridningen/träningen börjar ska den vara anpassad efter hästens skadehistorik. Ofta är det ju förslitningsskador som kommer av felaktig träning som är boven i dramat. Om alla tränade anpassat efter hästen så skulle många skador undvikas.
 
Sv: Ridning och samling

Varför då? Jag tycker sommarsmurfs inlägg som du bugar åt snarare är rätt snorkigt och fördömande. Varför skulle det vara bättre för att h*n inte har ett mål att tävla/tävlar längre? Det skrivs som att den tiden är förbi, för nu vet h*n bättre.
Tidigare i tråden har vi diskuterat tävlingsdressyr rätt kritiskt och ingen som praktiserar detta har börjat slå bakut eller inte kunnat delta i kritiken, snarare har en hel del av kritiken kommit från folk som faktiskt praktiserar den typen av ridning, inklusive mig själv. Det är det jag finner så lustigt med den här typen av diskussioner att så fort den berör detta forum så blir det kallat för tjafs och att en viss skola förkastas osv. Jag börjar faktiskt hålla med de som försökte höja rösten i rikstjafset som skedde för ngn månad sen och fortsatte på hjälp forumet. Varför är det så svårt att se att det faktiskt inte är personliga påhopp eller att ingens skola faktiskt bara är spikrakt åt toppen eller käpprätt åt h-te?

jag blir faktiskt trött på att ni är så otroligt osugna på diskussion annat än inom er egen lilla krets, (såvida det inte är ngn annans skola som ska diskuteras förstås) och att alla svar på frågor folk ställer, blir kontringar som egentligen inte säger ett dyft, det blir bara tomma ord. Alternativt så bara ignorerar man frågan och låtsas som man inte sett den, eller vägrar svara rakt av.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridning och samling

Jag kopierar in Sommarsmurfs inlägg. Tänk dig att den fetstilsmarkerade raden inte fanns där från början - hade du reagerat likadant då?

Jag skiljer inte på ridning och umgänge.

Du har säkert rätt! Jag skulle nog aldrig kommit på tanken att börja experimentera om det inte hade varit så att jag stött på en häst som jag inte förstod. Som inte reagerade som de som jag var van vid.
Jag är dock mycket lycklig över att det inträffat därför att JAG anser mig ha fått så mycket mer pga det!
Nu mer ser jag hästar på ett helt annat sätt och jag ser även kvaliteter i hästar som jag aldrig skulle sett om jag inte gjort den resan som jag gjort.

Jag känner inte till alla era anledningar till varför ni håller på med hästar. Men jag gör det för att jag älskar hästar. För att jag tycker att det är helt fantastiska djur som ger mig väldigt mycket glädje och lär mig väldigt mycket saker, framförallt om mig själv.

För att jag ska fortsätta utvecklas behöver jag gå min egen väg.

Jag har inte som mål att vinna tävlingar - den tiden är förbi!
Så länge jag får flera uppdrag med hästar som mår bättre och jag lär mig mera är jag nöjd.

Ju äldre jag blir desto mer går jag tillbaka till mina grunder men jag har så mycket mer med mig nu, liksom ytterligare dimensioner som berikar.Men jag kommer aldrig att sluta experimentera.

Ursäkta mitt långa inlägg som kanske inte har så mycket med tråden att göra egentligen.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridning och samling

vet du, att i sammanhanget så japp, jag hade reagerat, utifrån den diskussion som redan skett i tråden och den piaff/tramp relaterade för det pågår samma diskussioner mellan samma användare som överlappar varandra där. sommarsmurf svarar på alla kontringar med att hon vet bättre och förstår bättre och har sett andra sidan av det hela.

eftersom andras inlägg läses som påhoppande och fördömande så förstår jag inte skillnaden faktiskt. Jag har flertalet gånger skrivit inlägg ur hästens aspekt och hur viktigt det är att ta hänsyn till hästen för det fantastiska otroligt vilja-vara-tillags i alla sammanhang, som denna varelse har i sig ända ifrån hjärtat. Och hur viktigt det därför är att lyssna mkt noga på den och ifrågasätta sin egen förträfflighet/tro på kunskap.

på vilket sätt skulle därmed det jag säger skilja sig? det undrar jag ärligt. att tävlings meningen dras ur det hela är väl orelevant? den skrevs ju och finns där, eller hur? så varför skulle det skilja sig?
 
Sv: Ridning och samling

på vilket sätt skulle därmed det jag säger skilja sig? det undrar jag ärligt. att tävlings meningen dras ur det hela är väl orelevant? den skrevs ju och finns där, eller hur? så varför skulle det skilja sig?

Därför att du skrev så här i ett tidigare inlägg:
Jag tycker sommarsmurfs inlägg som du bugar åt snarare är rätt snorkigt och fördömande. Varför skulle det vara bättre för att h*n inte har ett mål att tävla/tävlar längre? Det skrivs som att den tiden är förbi, för nu vet h*n bättre.

Jag kan inte tolka det på annat vis än att du tycker att sommarsmurf är snorkig och fördömande på grund av just meningen om tävling.
Något annat snorkigt eller fördömnade kan jag då inte hitta, hur jag än läser. Jag tycker, i likhet med bigganl, att det är ett trevligt inlägg.
 
Sv: Ridning och samling

Jag har läst att en del av er uppfattar vissa inlägg som personliga påhopp. Glöm inte bort att möjligheten finns att rapportera sådana inlägg till moderatorerna!

Immer
Moderator för Klassisk Ridkonst
 
Sv: Ridning och samling

Problemet är nog att det pågår två parallel trådar med samma användare involverade och där jag ofrivilligt men lite oundvikligen har svårt att separera vilka kommentarer som hör till vilken av de två trådarna, eftersom grund resonemanget i kommentarerna för respektive användare, inklusive mig själv, är konsekventa.

ang. personliga påhopp så skulle jag aldrig komma på tanken i detta läge utifrån bäggedera av de två trådarna, att anse dessa vara på nivå rapportera. Det är lite det jag skrivit om tidigare ( i andra tråden) att jag förstår inte varför allt anses så himla känsligt på ett diskussions forum som anses ha så högt i tak. Jag skulle aldrig annat än i den allmänna diskussionen som pågått här, addressera tonen för att jag anser den så grav att den behöver gå till moderator in private, däremot tycker jag det är intressant hur vissa anser vissa saker vara ok så länge det handlar om x sak, men när det sen är y sak, är det inte längre okej.

Jag ids faktiskt inte ens knappt längre försöka illustrera hur konflikterande olika argument alltid är härinne, beroende på vem som fäller argumenten, eller beroende på vilken skola det avser. Jag ska nog rätta in mig i konstaterandet att det förefaller meningslöst att ö.h.t föra några diskussioner härinne där allt inte bara är genomtrevligt eller hålla med linje,just i detta specifika forum. Sorry to say.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridning och samling

Håller med om att just den meningen kan låta fel beroende på vem/hur man läser, men rent generellt- är det inte ofta (kanske inte alltid) så att pratar man tävlingsdressyr så utgår man redan ifrån att det finns massor med olika individer, träningssätt, olika domares åsikter, osv, medans det lätt blir "AR-ryttare som AR-ryttare" med tanke på hur få utövare det är i jämförelse?
Det är bara en spekulation, upplever du det annorlunda säger jag inte emot. För det är det jag som "AR-ryttare" kan tycka blir väldigt snett, särskilt som det kan skilja enormt mycket mellan två olika riddares pedagogik och metoder och då lika mycket på inställning och metoder hos utövarna. Ex. "allt BB tänker och säger är lag för AR-utövare"-kommentarer.
Fast då menar jag alltså inte vad en specifik person, ex. du, säger utan ett mer generellt fenomen.

Å andra sidan så dyker en sån situation upp där det delas upp i "sidor" så är det ju lätt hänt att det blir samma sak om tävlingsridning. Skillnaden är väl att där SKA det finnas riktlinjer att utgå ifrån, är det riktlinjerna i sig man kritiserar så är det knappast att kasta skit på tävlingsridning utan en specifik del (oftast), medans om man pratar om träningen inför tävling eller hur ryttare rider på hemmaplan blir det en helt annan sak. Skulle ju gå att jämföra med riddarprovet och väpnarprovet och bedömningen där, förutsatt att man är lite insatt så man så att säga vet vad man ifrågasätter och inte bara kastar paj (eller frågar innan man kastar paj! ;) )


Jaja, nog om det.
Jätteintressant att läsa era diskussioner! :)
 
Sv: Ridning och samling

KL
En sak som jag tänker på är att man får väl faktiskt ta ansvar för det man skriver, eller :confused: Ett ansvar som naturligtvis går åt båda håll. Det är svårt att vara tydlig på ett forum och kanske bör man (även om det är trist) läsa igenom sin text innan man postar den. Bara för att få lite distans till den?

Självklart har man väl rätt att bemöta ett inlägg och att inte vara överens.
Det här är ett diskussionsforum och alltså till för diskussioner. Jag är här för att söka kunskap. Andra kanske är här för oxå att söka konsensus. Personligen tycker jag det är trist när alla är överens, det får mej inte att tänka å reflektera över mina egna åsikter.
 
Sv: Ridning och samling

Okej, men det är inte min! Jag har ganska mycket erfarenhet av rehab både på människa och hästsidan och nej, tyvärr så är det inte riktigt så enkelt i mitt liv :)

Men du menar att du kan så mycket, gör så mycket och det blir så bra.
Men du kan fortfarande inte ge ett enda exempel?
 
Sv: Ridning och samling

Jag kan hålla med om att det är trist när man inte svarar på frågor. Men det är också trist när man lite väl hårt gett sig på vissa användare här på forumet. Jag håller inte med om mycket av AR-sakerna och ställer mig kritisk till en del inom tävlingsdressyren. Men jag försöker iaf att inte tagga upp för mycket och ge mig på folk. Även om vissa åsikter faktiskt gör mig lite smått arg och jäkligt frustrerad.
För man vinner inget på att tagga upp så. Vill man nå ut med det man tror på så kommer man inte få någon att lyssna genom att skälla på dem.
Sen om man tror att de och hästarna skulle dels avancera snabbare(eller alls) och att de skulle få lättare och mindre att oroa sig över är en annan femma.
Så länge som det inte är djurskyddsfall och att man oroar sig över hästarnas hälsa så försöker jag hålla mig lugn.

Jag hoppas för egen del att inte du, axel etc slutar skriva här. För jag tycker det är roligare att diskutera om det verkligen är diskussion och olika åsikter framförs. Det blir för trist i de forum där alla tycker exakt lika.
Och jag saknar flera av de användare som blev bannade. Jag tycker det var trist att vissa försvann.
Jag hoppas du inte tycker jag undviker frågor.
Jag rider ju inte AR. Men är ju en sådan som kanske kan klassas som alternativ under någon form även om jag också antagligen kommer börja tävla igen framöver(då ungdjuret mentalt är redo). Vi håller väl ofta med varann i mycket. Men kanske inte allt. Och jag hoppas jag inte bidrar till att användare försvinner från Klassiska forumet.
 
Sv: Ridning och samling

Nja, vi kallar det kanske olika saker. Men jag upplever att rider man en häst som stått en längre period lite lösgörande(jag gör det på ett lite mer utstuderat sätt än vad många andra gör) och snudd på sjukgymnastik-aktigt ett par dagar så rör de sig även avsuttet friare. Sen är det som du säger en färskvara iom att det försvinner om det inte underhålls. Men det är en markant skillnad mot innan man började rida hästen. Och inget som går att få till genom att bara promenera den eller skritta på lång tygel tex.

Det är lite olika vad de behöver för rörelser för att komma loss. Men sidvärts på böjt spår i form där man fokuserar på att inner benpar går ut, rygga lite längre än bara ett par steg etc brukar vara bra. Ju sämre exteriör och "ju lägre i blod" desto mer brukar behövas. Detsamma gäller åldern. Ju äldre desto stelare. Ju bättre utbildad hästen är desto snabbare tycker jag dock det går. De vet ju rent tekniskt hur man vill att de ska göra och har lite muskelminne.

Jag märkte att du inte sa att ponnyn var fin!:eek:
Han som är så ståtlig! JFrelin sa det just här om dagen. Jag väljer att ignorera ironin.:p
Ungdjuret är ett fint litet exemplar. Och det är tur att han är så söt när han är så :devil: dum! Haha.. Annars hade han varit korv för många år sedan.
 
Sv: Ridning och samling

Jag kan hålla med om att det är trist när man inte svarar på frågor. Men det är också trist när man lite väl hårt gett sig på vissa användare här på forumet. Jag håller inte med om mycket av AR-sakerna och ställer mig kritisk till en del inom tävlingsdressyren. Men jag försöker iaf att inte tagga upp för mycket och ge mig på folk. Även om vissa åsikter faktiskt gör mig lite smått arg och jäkligt frustrerad.
För man vinner inget på att tagga upp så. Vill man nå ut med det man tror på så kommer man inte få någon att lyssna genom att skälla på dem.
Sen om man tror att de och hästarna skulle dels avancera snabbare(eller alls) och att de skulle få lättare och mindre att oroa sig över är en annan femma.
Så länge som det inte är djurskyddsfall och att man oroar sig över hästarnas hälsa så försöker jag hålla mig lugn.

Jag hoppas för egen del att inte du, axel etc slutar skriva här. För jag tycker det är roligare att diskutera om det verkligen är diskussion och olika åsikter framförs. Det blir för trist i de forum där alla tycker exakt lika.
Och jag saknar flera av de användare som blev bannade. Jag tycker det var trist att vissa försvann.
Jag hoppas du inte tycker jag undviker frågor.
Jag rider ju inte AR. Men är ju en sådan som kanske kan klassas som alternativ under någon form även om jag också antagligen kommer börja tävla igen framöver(då ungdjuret mentalt är redo). Vi håller väl ofta med varann i mycket. Men kanske inte allt. Och jag hoppas jag inte bidrar till att användare försvinner från Klassiska forumet.
Problemet är väl att få svarar. Det blir en som får föra dess talan o en människas erfarenhet eller förmåga att förklara eller uttrycka sig kanske inte räcker.

sen har vi problemet där termer inte betyder samma sak.- även om ena parten hela tiden hänvisar till det. Klart att det blir kontroverser.

Det du skrev i det andra inlägget längst ner är tvärsant. gillar muskelminne men framför allt när hästen hjärna minner:love:
 
Sv: Ridning och samling

Obs det här är ej ett riktat svar!

Jag vill be om ursäkt för att jag verkar snorkig, det är verkligen inte min intension!
Jag är mkt väl medveten om att jag inte kan allt här i världen och jag är ständigt på jakt efter mer kunskap.

Jag håller på med en avhandling/bok som jag jobbat på i 3-4 år och kanske kommit halvvägs med. Det var aldrig meningen att jag skulle börja lägga mig i, kommentera trådar men"tyvärr", el. vad jag nu ska säga så är jag en person som aldrig kan hålla käften!
Jag tycker att det är väldigt intressant att se vad alla skriver och det bidrar till att mitt arbete fortskrider. Jag får mycket inspiration av er alla :bow:

Det som några reagerat på - med all rätt är att jag själv aldrig kommer med något konkret, detta beror på att jag försöker att hålla mina ÅSIKTER åt sidan. Det jag är intresserad av är att vissa gör si och andra gör så och det finns anledningar till att de gör det. Dessa anledningar tycks inte bara vara att man kommit si och så långt i sin "hästutbildning" eller vad man ska kalla det för, utan att man faktiskt ser på saker ur olika perspektiv.
Det tycker jag är intressant.
Det jag försöker säga är att jag ofta hoppar in även om jag inte delar uppfattningen, det är nog därför som jag kan uppfattas som lite skev eller vad man ska säga. Jag tycker bara att alla har rätt till sin åsikt utan att bli påhoppad, med uttryck som "stackars häst" och underförstått "det där kommer aldrig att leda någon vart" men ibland mkt grövre uttryckt.

Det som intresserar mig mest är de som inte gör som jag, det är då jag har störst chans att faktiskt lära mig något.
 
Sv: Ridning och samling

Varför då? Jag tycker sommarsmurfs inlägg som du bugar åt snarare är rätt snorkigt och fördömande. Varför skulle det vara bättre för att h*n inte har ett mål att tävla/tävlar längre? Det skrivs som att den tiden är förbi, för nu vet h*n bättre.
Oj vad olika man kan läsa och uppfatta. Det jag uppfattar är att det är en väldigt ödmjuk person som gjort många upptäckter och fått många insikter på sin "resa" i hästlivet. En människa som blivit öppen på ett annat sätt än tidigare och på så sätt ser fler möjligheter och vägar. Hov vill lära sig mera och utvecklas. Att hon inte tävlar längre uppfattar jag är bara för att hon inte har det intresset längre. Jag lägger ingen värdering i det.

Tidigare i tråden har vi diskuterat tävlingsdressyr rätt kritiskt och ingen som praktiserar detta har börjat slå bakut eller inte kunnat delta i kritiken, snarare har en hel del av kritiken kommit från folk som faktiskt praktiserar den typen av ridning, inklusive mig själv.
Jag har som sagt inte följt tråden så mitt inlägg är bara en kommentar på citatet. Ingenting annat.
jag blir faktiskt trött på att ni är så otroligt osugna på diskussion annat än inom er egen lilla krets, (såvida det inte är ngn annans skola som ska diskuteras förstås) och att alla svar på frågor folk ställer, blir kontringar som egentligen inte säger ett dyft, det blir bara tomma ord. Alternativt så bara ignorerar man frågan och låtsas som man inte sett den, eller vägrar svara rakt av.
Jag antar att med "ni" så syftar du inte på mig för jag har ju inte varit aktiv i den här tråden om det du pratar om. För min egen del så uppskattar jag att diskutera dressyr och ridning med ryttare inom andra inriktninigar än min egen. Då kan det ge nya infallsvinklar och tankesätt som leder framåt. Att bara prata med likasinnade ger inte lika mycket, även om det förstås också är intressant, men inte bara. Nej, det roligaste är när man är flera från olika inriktningar. (tex tävlingsdressyrryttare, westernryttare, hoppryttare, AR-ryttare, islandsryttare osv) Då blir det väldigt spännande och intressanta diskussioner.
Vissa vill ju bygga eller behålla murarna mellan olika inriktningar och andra vill riva ner dem, men jag tycker det är och har varit väldigt givande att ta mera del av andra inriktningar än min egen.:)
 
Senast ändrad:
Sv: Ridning och samling

Som med Biggans häst med mkt trav/ körblod i, så har jag fortfarande ej förstått om hästen ens kan galoppera rent utan ryttare.
Nu vet jag inte vad det är ni diskuterar, men eftersom min häst dök upp i detta så kommenterar jag det. Min häst galopperar rent både med och utan ryttare. Hon hade problem/jobbigt i galoppen tidigare då hon av naturen är väldigt framtung (och byggd i nedförsbacke) men ren är galoppen. Nu har hon betydligt bättre galopp än hon hade för ett par år sedan. De första åren valde hon alltid trav i hagen, men numera galopperar hon gärna även där.
Tar henne som ett ex. för att hon oftast gör att diskussionerna blir förvirrade o otydliga.
Synd. Det är motsatsen till min intension. Jag försöker vara så tydligt som möjligt. De flesta verkar inte ha några problem att förstå, men om någon har det ber jag om ursäkt. Får försöka vara ännu tydligare. Nu har jag inte varit aktiv i den här tråden så jag vet inte vad er diskussion grundar sig i. Jag gjorde bara ett inlägg om en specifik sak som inte alls hör till diskussionen i helhet.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridning och samling

OK.
Men en sdn häst ska inte ridas i en låg form i synnerhet inte i galoppen- för att det blir alltför jobbigt o de tappar bjudningen- lusten.

tror att du känner igen det.;)

På dessa är det A o 0 att man får igång motorn att den kommer inunder hästen mer o formen... den kommer då av sig självt.

Just hästars olika förutsättningar- de som har det svårare bör man göra det lättare för o styrka ger som bekant även lätthet.
Om man försöker samla eller korta galoppen för mkt för tidigt på dessa brukar galoppen då... bli fyrtaktig. man har gjort det för svårt o heller inte kunnat hjälpa den.
 
Sv: Ridning och samling

Japp! Man får ju hitta det som passar hästen och underlätta så mycket som möjligt för den att hitta rätt. Innan motorn är igång går det ju inte att samla. finns ju inget att samla då.
 
Sv: Ridning och samling

Man kanske får fundera lite på varför folk inte svarar. Jag kanske inte håller med om deras åsikter. Och andra håller inte med om mina. Men jag försöker hålla god ton även då jag förklarar varför jag tror att mitt sätt är bättre. För det tror jag ju givetvis. Och ibland drabbas jag av visst storhetsvansinne och tycker andra är idioter. Det kan jag erkänna. ;)
Men jag har själv varit och är till stor del idiot. Jag kan inte allt. Och man får väl försöka inse att vissa diskussioner beror på att användare inte vet bättre och inte förmår mer. Att köra ner det i halsen på dem kommer inte ändra något. Tids nog inser man förhoppningsvis.

Ja, jag är glad att min gammelhäst är hyfsat välutbildad nu när han är stel av vila och har sin shitty exteriör mot sig med. Det hade varit 100 resor värre att försöka sätta igång honom annars.:crazy:
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 307
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 240
Senast: Grazing
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 195
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har kommit fram till att jag faktiskt har fått en hel del nya insikter efter min ridolycka. Några av dom har jag nämnt förut. Dels...
Svar
0
· Visningar
435
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp