Vad förvånad jag blev...

• Gravid - 1år
  • Trådstartare Trådstartare Esperanza_1980
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 256
  • Visningar Visningar 17 019
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad förvånad jag blev...

Tror det är svårare för en person med ADHD att ta beslutet om att inte skaffa barn än att avstå en folköl :grin:

Det var väl inte frågan om hur svårt ett beslut var, utan hur farligt det skulle vara för barnet? Risken för att barnet skulle få skador?

Den risken är ganska stor om man har ADHD, eftersom det finns en ganska stor ärftlig komponent. Det är alltså risk för det oskyldiga lilla barnet, som det inte kan skydda sig mot. Varför är det ok, med din logik att man ska skydda barnet från alla upptänkliga risker och faror?

Hmm. Sa om en person ar alkoholberoende (precis som du var/ar nikotinberoende) sa ar det ok om den dricker under graviditeten :confused:

Jag hade inga problem att avsta alkohol nar jag var gravid, drack inte under amningen heller, men jag jamstaller absolut alkohol med rokning. Bagge ar ju gift for kroppen!

Men jag bor i ett land dar rekommendationen ar att inte dricka mer an 1-2 units/week och trots det sa fods det friska barn hela tiden.
Har rads man daremot att undvika allt vad skaldjur heter under grav for DET ar ju jattefarligt.... seden ar olika i olika lander...

Som avslutning kan jag beratta om en kompis som ovetandes blev gravid innan jul for nagra ar sedan, blev totalplakat pa flera olika julfester och strax innan nyar fattade hon att hon var gravid. Barnet ar helt friskt.
Men det ar anda inte en risk som jag personligen ar villig att ta, medvetet.
Hon visste ju inget, och da tanker inte jag kora ner moralkakor i halsen pa henne om faran hon utsatt sitt barn for...

Skaldjur är inte giftigt för dig som gravid - alltså är det inte lika självklart. Men som du säger, olika i olika länder.

Alkohol är däremot ett gift/en drog även för dig som gravid OCH inte gravid - alltså anser jag att det är solklart att man ska undvika det.

Din kompis visste inget så det kan ju inte hon hjälpa, det är fortfarande en tråd om att tillföra kroppen gifter MEDVETET när man kan ge barnet hjärnskador (fast förmodligen klarar sig barnet utmärkt). Plus att barnet inte alls är helt opåverkat medan du dricker - men det man inte ser... !?!

(Lite halvt KL blev det där i slutet)

Det var väl inte frågan om hur svårt ett beslut var, utan hur farligt det skulle vara för barnet? Risken för att barnet skulle få skador?

Den risken är ganska stor om man har ADHD, eftersom det finns en ganska stor ärftlig komponent. Det är alltså risk för det oskyldiga lilla barnet, som det inte kan skydda sig mot. Varför är det ok, med din logik att man ska skydda barnet från alla upptänkliga risker och faror?

Barnet mår inte dåligt i magen bara för att mamman har ADHD, men dricker du alkolhol - mår det förmodligen inget vidare (eller har en sjuhelsikes rolig fylla ;)). Plus att... nej jag orkar inte upprepa mig, gissar att du läser mina inlägg som jag postat innan dessa o efter ditt förra.

Hmm. Sa om en person ar alkoholberoende (precis som du var/ar nikotinberoende) sa ar det ok om den dricker under graviditeten :confused:

NEJ NEJ NEJ och åter NEJ. Läs vad jag skrivit i tråden. Det är INTE OK, däremot MER FÖRSTÅELIGT.

Men jag bor i ett land dar rekommendationen ar att inte dricka mer an 1-2 units/week och trots det sa fods det friska barn hela tiden.
Har rads man daremot att undvika allt vad skaldjur heter under grav for DET ar ju jattefarligt.... seden ar olika i olika lander...

Som avslutning kan jag beratta om en kompis som ovetandes blev gravid innan jul for nagra ar sedan, blev totalplakat pa flera olika julfester och strax innan nyar fattade hon att hon var gravid. Barnet ar helt friskt.
Men det ar anda inte en risk som jag personligen ar villig att ta, medvetet.
Hon visste ju inget, och da tanker inte jag kora ner moralkakor i halsen pa henne om faran hon utsatt sitt barn for...

Så kan man väl inte resonera. Om nån knarkar när hon är gravid och barnet föds fullt friskt, ja då är det okej att knarka? Lite överdrivet exempel kanske, men ändå.

Vad gäller din kompis, så gjorde hon inget medvetet val att supa sig dyngrak som gravid hoppas jag. Hon visste ju inte ens om det. Jag har också varit berusad utan att veta att jag var gravid. Det var inte så kul att tänka på precis, men jag gjorde inte ett medvetet val att dricka med vetskapen om att vara gravid.

Hahaha...du får mig låta som nån slags moraltant. Ursprungligen handlade det om att jag har svårt att förstå att man dricker alkohol när man är gravid. Inte på vilka tusenmiljonermiljarder olika sätt man ska skydda sitt barn mot att få diverse defekter.

Hahaha...du får mig låta som nån slags moraltant. Ursprungligen handlade det om att jag har svårt att förstå att man dricker alkohol när man är gravid. Inte på vilka tusenmiljonermiljarder olika sätt man ska skydda sitt barn mot att få diverse defekter.

Och mabuse och ett par till försöker då förklara att det faktiskt inte är så att alkohol skiljer sig totalt från allt annat i det här avseendet.

Vad skulle du säga om en engelsk gravid kvinna gick på om skaldjur som du går på om alkohol?

Om du ser att det är olika i olika länder, kan du då inte se att dina åsikter bottnar i känslor och liknande, inte i förnuftigt övervägande om vad som faktiskt är skadligt för foster?

Jag har extremt svårt att förstå hur man kan tycka att ett enstaka glas vin nångång när man är gravid är så upprörande. Delvis därför att det finns så mycket annat som är farligare, trafik, tex. Jag har aldrig hört någon förfasa sig över att gravida kvinnor åker bil eller passerar över trafikerade gator.

Okej..ni som anser att det inte är nån fara att dricka under graviditeten förklara närmare hur ni resonerar när ni dricker så ska jag försöka förstå. Vilka tankegångar har ni när ni sätter vinglaset till munnen eller slår upp en liten whisky? Tell me, så ska jag smälta det ikväll när jag tar mig ett par öl med sambon :d :D

Senast ändrad av en moderator:

Och mabuse och ett par till försöker då förklara att det faktiskt inte är så att alkohol skiljer sig totalt från allt annat i det här avseendet.

Jaså, det är era åsikter. Det är ett GIFT man intar medvetet. Ingen skillnad..nänä..

Vad skulle du säga om en engelsk gravid kvinna gick på om skaldjur som du går på om alkohol?

Om hon hade bra argument så.

Om du ser att det är olika i olika länder, kan du då inte se att dina åsikter bottnar i känslor och liknande, inte i förnuftigt övervägande om vad som faktiskt är skadligt för foster?

Jag bryr mig inte om huruvida man resonerar konstigt i Tunisien, Frankrike, Indien eller nån annanstans. Hur kan du påstå att man efter förnuftigt övervägande inmundigar alkohol när man vet att alkoholen överförs till fostret och inte vilken mängd som är skadlig? Mitt förnuft säger mig att jag inte ska dricka gift när jag är gravid. Tycker man det i andra länder?

Jag har extremt svårt att förstå hur man kan tycka att ett enstaka glas vin nångång när man är gravid är så upprörande. Delvis därför att det finns så mycket annat som är farligare, trafik, tex. Jag har aldrig hört någon förfasa sig över att gravida kvinnor åker bil eller passerar över trafikerade gator.

Inte upprörande. Men att förstå resonemanget är svårt.

Du orsakar ju inte MEDVETET en olycka i trafiken.

Nej, bröstmjölken har samma promillehalt som mammans blod. Stor skillnad.

Ungefär samma promille halt som tex juice har.

Parallellen med ADHD eller vilken ärftlig sjukdom som helst är att man riskerar att det oskyldiga barnet också får den sjukdomen.
Skall alltså alla med någon form av ärftliga sjukdomar exkluderas från att få barn enligt den principen att ett oskyldigt barn skall inte utsättas för risker som föräldern är medveten om ?

Parallellen med ADHD eller vilken ärftlig sjukdom som helst är att man riskerar att det oskyldiga barnet också får den sjukdomen.
Skall alltså alla med någon form av ärftliga sjukdomar exkluderas från att få barn enligt den principen att ett oskyldigt barn skall inte utsättas för risker som föräldern är medveten om ?

Men det var ju inte vad det handlade om egentligen. Drar men det till sin spets så borde ju ingen kunna skaffa barn för vi har ju alla våra fel och brister. Stackars min och sambons barn som garanerat blir plattfot och närsynt :grin:

Du pratar om två vitt skilda saker. I ADHD fallet handlar det om att isf inte skaffa barn alls. I detta fallet handlar det om att avstå alkohol i nio månader.

Frågan om huruvida vi ska få perfekta barn utan defekter får diskuteras nån annanstans.

Nej, det handlar om medvetna risker. Inte alls vitt skilda saker tycker jag. Men vi tycker antagligen olika.

Dricker man alkhol under graviditet så är det en medveten risk, precis som en med en ärftlig sjukdom också tar en medveten risk.

Nej, det handlar om medvetna risker. Inte alls vitt skilda saker tycker jag. Men vi tycker antagligen olika.

Dricker man alkhol under graviditet så är det en medveten risk, precis som en med en ärftlig sjukdom också tar en medveten risk.

Så du tycker inte att det är skillnad att längta efter barn eller alkohol?

KL (har inte läst hela tråden): För mig hade det varit otänkbart att dricka alkohol när jag var gravid. Jag drack något glas vin till maten ett par ggr innan jag misstänkte något (inte speciellt planerad grav - men mkt välkommen ändå :)), men det var oxå allt. Fostret delar ju blodomlopp med mamman o får alltså en hel del alkohol i sig om man dricker. För mig är det jämförligt med att bjuda ett litet barn på alkohol...

Däremot har jag när jag har ammat någon gång då och då druckit ett glas vin till maten (inte mer - jag vill inte bli påverkad med litet barn i min vård, men för att det är gott) då man ju kommit ram till attt i princip ingen alkohol går ut o bröstmjölken.

Vad jag menade var att man ska sätta saken lite i perspektiv. Graviditet leder inte ofelbart till barn. Även om man lever på alpluft och källvatten, saker kan gå snett ändå.
Fast det är ju inte så att alkoholintaget leder till missfall utan mer eller mindre uttalade skador på barnet, när det väl föds. Och då är det för sent att reparera skadan.
(jag fick en kusin som dog efter några dagar pga att min moster druckit under graviditeten och gett barnet svåra alkoholrelaterade medfödda skador)

Jag hittar ingen bra artikel med bilder just nu, men det är ju inte fel att besöka t.ex fasföreningen.nu eller googla på fetalt alkoholsyndrom så hittar man lite mer information om barn med alkoholskador. (en bra bild på alkoholskadat barn hittade jag dock här)
Tycker att det du beskriver att du undviker känns sunt. Man får inte låta saker och ting gå till överdrift.
I mitt fall är det helt sunt, eftersom jag själv också mår dåligt av rökiga miljöer och därför inte behöver göra någon större uppoffring för att undvika dem... :p Jag dricker inga stora mängder alkohol i normalfall heller, så inte det har varit någon uppoffring. :laugh:

Men att man tycker om vin betyder inte att man är beroende av det. Jag tog i den andra tråden exemplet med den fina middagen med tillhörande viner valda av en skicklig sommelier, en sån middag man har möjlighet att äta kanske en gång var femte år. Självklart är det riktigt tråkigt att sitta med ett glas mineralvatten genom en sån middag, medan partnern serveras det ena vinet mer fantastiskt än det andra. Att man i en sådan situation blir riktigt sugen på vin betyder ju knappast att man har alkoholproblem.

Jag är inte beroende av alkohol, men jag tycker det är gott. Eller snarare, jag tycker alkoholhaltiga drycker är goda. Jag gillar riktigt god öl, gott vin, en god drink eller en bra rom eller whisky. Det är ett intresse som jag har, helt enkelt, ungefär som matlagning - och självklart är det då stentrist att bli absolutist. Det finns liksom inte så många bra alternativ till alkoholhaltiga drycker, dessvärre. Alkoholfritt vin smakar inte ens vin, alkoholfri öl smakar oftast diskvatten (finns enstaka undantag, clausthaler är ok, men den är mer åt ale-hållet, vill man ha en lager går man bet), alkoholfria alternativ som Amé är alldeles för söta och smakar läsk.

Har man inte ett stort intresse för alkoholhaltiga drycker på det sättet kan jag förstå att det är lätt att avstå. Men man måste ju ha förståelse för att andra människor inte har samma intressen som en själv.

Mitt stora intresse är ridning. Jag kunde inte rida den sista delen av min graviditet, men jag tyckte att det var värt det för att få ett barn...

Sensmoral: Vinet finns kvar, hästarna finns kvar till en annan gång...

Vad jag menade var att man ska sätta saken lite i perspektiv. Graviditet leder inte ofelbart till barn. Även om man lever på alpluft och källvatten, saker kan gå snett ändå.

Alla får göra som dom vill. Jag dricker själv inte alkohol, men ser ingen anledning att på grund av att jag gjort det valet förfasa mig över att andra väljer annorlunda. Jag tycker inte exempelvis Petruska är en hemsk människa som drack något glas vin ibland under graviditeten. Många i den här tråden, och den förra, tycks ha väldigt svårt att acceptera att människor göra andra val än en själv, och att det inte behöver betyda att de är dåliga människor.

Men herregud, man måste väl ändå hoppas på att graviditeten ska resultera i ett barb - de flesta graviditeter gör det- och försöka ge barnet de bästa förutsättningarna!? JÄTTEKONSTIGT argument tycker jag!

Fast det är ju inte så att alkoholintaget leder till missfall utan mer eller mindre uttalade skador på barnet, när det väl föds. Och då är det för sent att reparera skadan.
(jag fick en kusin som dog efter några dagar pga att min moster druckit under graviditeten och gett barnet svåra alkoholrelaterade medfödda skador)

Jag hittar ingen bra artikel med bilder just nu, men det är ju inte fel att besöka t.ex fasföreningen.nu eller googla på fetalt alkoholsyndrom så hittar man lite mer information om barn med alkoholskador. (en bra bild på alkoholskadat barn hittade jag dock här)

En bra anledning att avstå helt tycker jag. :cry: Hur vet man vart gränsen går?

I mitt fall är det helt sunt, eftersom jag själv också mår dåligt av rökiga miljöer och därför inte behöver göra någon större uppoffring för att undvika dem... :p Jag dricker inga stora mängder alkohol i normalfall heller, så inte det har varit någon uppoffring. :laugh:

Det är ju lite det jag vill komma till, är det en så stor uppoffring att låta bli alkoholen i nio månader?

Däremot har jag när jag har ammat någon gång då och då druckit ett glas vin till maten (inte mer - jag vill inte bli påverkad med litet barn i min vård, men för att det är gott) då man ju kommit ram till attt i princip ingen alkohol går ut o bröstmjölken.

Jag oxå, men inte innan detta bevisades.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 670
Senast: julgrisen
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
181
· Visningar
23 230
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid... 2 3
Svar
47
· Visningar
8 297
Senast: Bapelsin
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 212
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka