Vad ger bäst fäste på vintern?

hermulen

Trådstartare
Jag undrar vad som är bäst för att undvika halka/styltor osv. på vintern.
Funderar på att ha min pålle barfota. Men är det halare än att ha skor med broddar på? Och ska man ha sånna där gummisaker i skon så att det inte blir styltor lika lätt då?
Jag tror att jag behöver en lista på vad som har bäst fäste och vad det finns för alternativ. Hur brukar ni göra?

(Nu la jag säkert den här tråden fel så ni får flytta den hej vilt om ni vill. Och ursäkta för mitt luddiga inlägg.)

//Ellen

Sv: Vad ger bäst fäste på vintern?

Två broddar och snösulor.
Fast jag känner mig lite tveksam till snösulor för tillfället.
Förra vintern var det snö kanske två dagar. Annars var det bara lera. Jag vet inte hur bra det är med snösulor i massor av lera.

Snösulor och två brodd (helst fyra).

det är mycket halare barfota än skor med brodd. själv har jag snösulor och 4 brodd/hov.

Fyra broddar och snösulor runt om.
Min häst har helsulor runt om året om pga strålbenshälta, så han har ju redan "snösulor".:rofl:

Du bör ha fyra broddar och snösulor för att få det bästa fästet. Jag rekommenderar inte att bara ha två broddar eftersom hoven inte blir plan mot marken då. Att ha en äldre häst oskodd innebär en mycket större halkrisk jämfört med att ha skor med brodd.

Vi har snösulor runt om.Fyra broddar fram,men bara två bak.(En del har trampat sig lite styggt när vi haft fyra bak)

Det är väl individuellt hur du vill ha det.Vad har ni för klimat,hur/när/var du rider.Hur hästen har det i hagen osv.

Ngt bra tips om man får snöklampor/styltor när man skrittat till ridhuset är att ha en hinderskålla vid ingången.Denna slår man sedan mot styltorna så slås de ur hoven:)

Fyra broddar per hov och snösula.

Min ena fick gå utan snösulor en vinter pga att hennes hovar behövde luften, så jag penslade olja i hovarna innan jag red ut, det funkar också.

pratade med min hovvis förra vintern och han rekomenderade barfota(?) men han antydde till att bara de e vana så är det bättre än allt annat.. för man kan tex inte ta en häst som aldrig gått barfota och ta av skorna vi först snön och tro att det går bra men bara hästen är van(ta av skorna någon månad innan snö(inte lätt att veta när nu förtiden men..:crazy:))

men jag har oftast kört med sulor runt om och två brodd ivarje fot eller guldskor...

Tack för alla svar!

Attans. Det låter ju som om det är snösula och 2 alternativt 4 broddar som gäller. jag ska prata med förra ägaren och se hur hon gjorde på vinten.

Ska också prata med hovslagaren. Min häst tappade en framsko häromdan när jag var hos en kompis och red. På hemvägen så gick han på grusväg utan problem och han märkte knappast någon skillnad. Så det kanske funkar ändå.

Jag rider mest på åkrar och på grusvägar på vintern. Ibland ridhus om jag får tillgång till det. Jag hoppas att det inte blir så mycket blötsnö i år så att man slipper klamparna. Men vi får se hur det blir!
Tack så mycket för hjälpen igen. Nu känner jag mig klokare :D

Fyra brodd i varje sko,har hon bara i trakten halkar hon lite i "från skjutet" blir spänd & rör sig inte genom hela kroppen. Samt snösulor runt om. :love:snösulor!!!

Det bästa är helt klart snösulor och broddar. Därefter tycker jag att barfota fungerar OM man kan avstå från att leda/rida hästen på is, för då blir det för halt. På snö fungerar barfota bra. Att ha skodd häst uatn broddar är helt galet halt.

Om det inte är isgata så tycker jag att barfota fungerar alldeles förträffligt!!!! Hästen får ett bra fäste och slipper snöklumpar, det är iallafall min erfarenhet!
Brukar försöka sko av hästarna på vintern och det fungerar bra, är det halt rider jag lite mindre samt sandar i hagen.
Kan ju inte skada att prova, verkar det inte bra är det bara att sätta på skor!:)

har för mig att guldskor är skor i brons (säg till om jag säger fel..)

fjolårets vinter hyrde jag en häst en vinter han fick bronsskor med inbygda rundare broddar i typ 5 millimeters rundade.. funkade bra men märkte ingen skillnad.

Tack för alla svar!

Attans. Det låter ju som om det är snösula och 2 alternativt 4 broddar som gäller. jag ska prata med förra ägaren och se hur hon gjorde på vinten.

Ska också prata med hovslagaren. Min häst tappade en framsko häromdan när jag var hos en kompis och red. På hemvägen så gick han på grusväg utan problem och han märkte knappast någon skillnad. Så det kanske funkar ändå.

Jag rider mest på åkrar och på grusvägar på vintern. Ibland ridhus om jag får tillgång till det. Jag hoppas att det inte blir så mycket blötsnö i år så att man slipper klamparna. Men vi får se hur det blir!
Tack så mycket för hjälpen igen. Nu känner jag mig klokare :D

Min arab har hårda fina arabfötter och han har gått barfota utan problem sedan april. Men när vintern kommer ska det bums skos på skor med fyra brodd + sulor. Det är bara inte värt risken att inte ha det, tänk om hästen gick omkull i gallop eller raskt trav med dig på ryggen. Även grusvägar kan bli hala ju. Sen kan det vara halt i hagen också och hästen kan fläka sig där och skada sig när han busar.

Min var barfota när jag fick honom i november, och det blev isigt just då och inte hade han något vidare fäste inte.

Japp guldskor är en travhästsko med 4-6 fasta brodd/sko. Skon är gjord i en ligering (metall blandning) som gör den mer slitstark än en vanlig järn sko.

Jag har haft PG skor på min häst för ett par år sedan med 8 (?) broddar/sko. Älskade denna sko! Dels slapp jag snöstyltor på hästen och fick kanon grepp (galopperade t.o.m på blankis på en sjö utan problem!) och dels fick jag stötdämpning. Problemen med PG är: Dyrt!, man måste kapa av tån ordentligt och greppet blir nästan för bra villket kan vara påfrästande för hästens ben....

Min häst går barfota och det funkar riktigt bra! Det är ju de naturligaste för hoven.
Jag rider i skog, på grusvägar, åkrar och det har gått riktigt bra! Han halkar inte alls, fast då tar jag det förståss väldigt lungt och ser till att underlaget inte är halt där jag travar och galopperar!

Här är någora sidor om barfota hästar som du kan läsa lite på :)
http://www.hovbalans.com/
http://www.naturligahovar.se/
http://www.hovvardsforbundet.org/index.php
http://hem.passagen.se/barfotahast/

Liknande trådar

Hästvård Läste lite i de "verknings" och "barfotatrådar" som uppstår med jämna mellanrum. Det slog mig att det går "mode" i vissa åsikter. Det... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 328
Senast: Miss
·
Hästvård Jag hade någon (över)optimistisk dröm om att kunna dra skorna på hästarna för barfotasäsongen nu den här skoningen. Någonstans blev det...
Svar
14
· Visningar
1 580
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Pyramider i Sverige
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur