Om hovvård, skoning, broddar och halka

Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

Jag är på väg att flytta uppåt Stockholm-Uppsala, nu bor jag i södra Västergötland, men det har inte så stor betydelse. Det går ju att köra. Och är det flera hästar kanske även "behandlarna" åker ut.

Häromkring är det vanligast med två broddar per sko. Vill man ha något annat får man "specialbeställa" extra hål av hovslagaren. Vet en ridskola där de var tvungna att ha hästarna broddade (2 hål/sko) över en vinter (dygnet runt) pga ovanligt mycket is och tidsbrist. De hade aldrig haft så mycket kotledsinflammationer på hästarna som då.

Hör av dig när du vet var du bor ska du få lite tips =)
 
Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

Vet en ridskola där de var tvungna att ha hästarna broddade (2 hål/sko) över en vinter (dygnet runt) pga ovanligt mycket is och tidsbrist. De hade aldrig haft så mycket kotledsinflammationer på hästarna som då.

Det förstår jag då enbart traktbrodd lätt leder till dom secundära skadorna. Hade brodden varit boven i dramat så skulle dom drabbats av hovledsinflammation.


Fast det va kanske det du menade men skrev fel.:angel:
 
Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

Tack för ett intressant svar!

Visst håller jag med om att skor med 4 brodd samt snösula ger bättre grepp än oskodd häst på isgata!
Hade jag varit i den situationen att jag varit tvungen att rida utomhus även vid riktigt dåligt underlag och inte haft tillgång till ridhus, så hade jag också valt det alternativet, eller ställt av hästen under vintern. Men då hade jag inte vågat släppa ut 15-20 hästar i samma hage, med broddar på, utan varit tvungen att göra enskilda hagar där de kunde gå 1-2 hästar per hage. Jag har varit med om för många broddskador för att släppa ihop så många hästar broddade tillsammans, trots att de är en väl fungerande flock.

Mina funderingar ligger på hur man hanterar det här med broddar i inackorderingsstall, vad som är praxis, hur man gör vid ev skador etc. Jag tycker själv det är mer praktiskt att ha hästarna oskodda på vintern, men det beror ju delvis på att jag har ridhus hemma och inte behöver rida ute på vintern om det är dåligt underlag. Och delvis på att jag har så många hästar som går tillsammans. Nu rider jag i ridhus om det är frusen barmark eller blankis. Uteridning blir det bara om det är snö ute eller mjukt i marken.

Och så har jag funderat på det här med att bara ha 2 broddar i skorna, och hur det påverkar hästen, speciellt om den har det dygnet runt. Har du några synpunkter på det (förutom att 4 brodd är att rekommendera)?

När det gäller hoppning på gräs, så har vi även oskodda ponnyer med placeringar i LB. Nu är ju inte LB så högt men speciellt i ponnyklasserna kan jag lova att det är snäva svängar och högt tempo för att bli placerad. På samtliga tävlingar vi har varit på har våra oskodda ponnyer varit bland de få som inte halkat något på banorna (nu vet jag iofs inte hur de andra har broddat sina hästar, om de haft 2 brodd eller flera). bland har man ju fått lite blickar när man har kommit med oskodda hästar, men veterinärerna har inte haft något att anmärka på, och när resultatet blir placering ska man ju inte klaga. Är det lerigt upplever jag som att broddarna inte alls får fäste, då är det betydligt bättre utan skor. Nu är jag ingen fanatiker på att tvunget ha hästarna oskodda, vi har hästar som ömmar på grus och de får vara skodda (men på leriga gräsbanor brukar även de tävla utan skor).

Jag tror inte man kan jämföra med stora hästar på internationell nivå. De flesta av dem har troligtvis för dålig hovkvalitet för att kunna gå oskodda med det arbete de gör.
Om jag fattar dig rätt så går många med tre broddar i varje sko? Innebär inte det en stor snedbelastning på hovarna, speciellt om det är lite hårt underlag och broddarna inte sjunker ner ordentligt i marken? Är det pga tramprisken de inte har fyra broddar/sko?
 
Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

Nej, jag menade kotledsinflammation. Nu var det iofs någon som fick både hovleds- och kotledsinflammation. Men det var betydligt fler kotledsinflammationer än "normalt".

Menar du att en upphöjd trakt BARA påverkar hovleden? Eller att den påverkar hovleden MER än kotleden?

Rent logiskt borde det väl påverka båda lederna eftersom ledvinklarna hänger ihop?
 
Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

Ger du mig tips på några runt Stockholm-Uppsala så är jag nöjd. Kan du dessutom tipsa om några i Västergötland så blir det pluspäng :)
 
Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

Tack för ett intressant svar!

Visst håller jag med om att skor med 4 brodd samt snösula ger bättre grepp än oskodd häst på isgata!

Men då hade jag inte vågat släppa ut 15-20 hästar i samma hage, med broddar på, utan varit tvungen att göra enskilda hagar där de kunde gå 1-2 hästar per hage. Jag har varit med om för många broddskador för att släppa ihop så många hästar broddade tillsammans, trots att de är en väl fungerande flock.

Har du samma välfungerande flock sommartid som vintertid???

Om den nu är så välfungerande så borde det innebära att dom inte sommartid sparkar på varandra. Tro mig ingen häst är så dum att dom säger att jabba,,,, nu e det vinter och vi får broddar i skorna. Nu jävlar ska vis sparka broddskador på varrandra..

Broddskador uppkommer enbart av två orsaker. Ett: felaktiga broddar(läs ofta för höga och för vassa) TVÅ: Du har en ICKE fungerande flock där hästarna även sommartid sparkar på varrandra, skillnaden är att du sommartid inte ser "broddskadorna" utan lever i tron om att det sår som inte finns kan heller inte ha orsakats av en spark.

För jag välja mellan en broddskada och en fläkskada så tar jag tveklöst en broddskada då den till 99% mot en fläkskada går att reparera. För jag flera broddskador i samma flock så skulle jag allvarligt överväga hur väl fungerande flock jag "tror mig ha".

Så resonerar i alla fall jag och jag brukar tänka på den enskilda hästens välbefinnande i första hand. Min egen bekvämlighet kommer som sk "secund epinion".
 
Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

Ger du mig tips på några runt Stockholm-Uppsala så är jag nöjd. Kan du dessutom tipsa om några i Västergötland så blir det pluspäng :)


Blanda inte in mig här även om jag skulle kunna passa in på båda orterna.:eek:
 
Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

Ger du mig tips på några runt Stockholm-Uppsala så är jag nöjd. Kan du dessutom tipsa om några i Västergötland så blir det pluspäng :)

Kruxet är att 'Stockholm- Uppsala' är ett ganska stort område, och de som åker till ena stället åker inte nödvändigtvis till det andra. Men du ska få två tips =)
 
Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

Nej, jag menade kotledsinflammation. Nu var det iofs någon som fick både hovleds- och kotledsinflammation. Men det var betydligt fler kotledsinflammationer än "normalt".

Menar du att en upphöjd trakt BARA påverkar hovleden? Eller att den påverkar hovleden MER än kotleden?

Rent logiskt borde det väl påverka båda lederna eftersom ledvinklarna hänger ihop?

Helt befängt att påstå att benaxeln ändrar läge vid traktbrodd. Visst gör det en förändring på en häst stående på ett stenhårt cementgolv men herre gud, inte lever väl hästen 24 timmar stående i stallgången utan går in i sin box och (förhoppningsvis) sjunker ner i bädden liksom att brodden även till 99% sjunker ner i underlaget i hagen.

Till alla ni som hetsar upp Er på broddens förändring av benaxeln på stallgången, lev inte i tron om att hästen under 24 timmar utsätts för detta helt osviktande underlag och under vintertiden, ha den så kort tid som möjligt stående i stallgången. Stallgången är ingen parkeringsplats utan en tillfällig "pitt stop".

Rent logiskt så bör man tänka på att statisk belastning aldrig är skadefrämjande utan det är den dynamiska belastningen som felaktigt är dödande.

Dynamisk belastning har även ett glidmoment innan svävningsfasen inträder, du mer uppbromsning som sker i den dynamiska belastningsfasen ju mindre glidmoment och uppbromsande effekt blir det eller???

Tänk på att det är inte broddarna som dödar utan bara dödande felaktigt broddval.
 
Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

Helt befängt att påstå att benaxeln ändrar läge vid traktbrodd. Visst gör det en förändring på en häst stående på ett stenhårt cementgolv men herre gud, inte lever väl hästen 24 timmar stående i stallgången utan går in i sin box och (förhoppningsvis) sjunker ner i bädden liksom att brodden även till 99% sjunker ner i underlaget i hagen.

Om du visste hur många hästar som går broddade på tjälad barmark STOR del av året..

Jag anser funderingen vara berättigad.
 
Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

Jag har samma flock sommartid som vintertid. Alla hästarna har gått tillsammans i minst 3 år, flera av dem betydligt längre. Men där finns några valacker som ibland leker ganska vilt, står på bakbenen och håller om varandras halsar med frambenen t ex - det vill jag inte att de ska göra med broddar på! Det finns brunstiga ston etc etc. Problemet med en så stor flock är att det inte finns en helt strikt rangordning. Dock är hästarna väldigt "tighta" sinsemellan och vana att gå ihop, det är inte populärt när jag vid vissa tillfällen delar på flocken... Jag har sällan några sparkskador på dem, men det händer ibland någon gång om året, såväl sommar som vinter. Eftersom de flesta är oskodda har det inte varit några allvarliga skador, men det hade det defintivt blivit om de hade haft broddar på sig vid de tillfällena.
Har tillräckligt många bekanta som fått allvarliga broddskador på sina hästar, varav några fall lett till avlivning, trots att de inte haft mer än 3-4 hästar i samma hage och med en mycket strikt rangordning. En fick en sårskada av brodd in i hasleden, en fick ett djupt jack i halsen som ledde till att hon förlorade väldigt mycket blod och var väldigt illa däran (klarade sig dock) osv osv.
 
Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

Jag tror inte man kan jämföra med stora hästar på internationell nivå. De flesta av dem har troligtvis för dålig hovkvalitet för att kunna gå oskodda med det arbete de gör.
Om jag fattar dig rätt så går många med tre broddar i varje sko? Innebär inte det en stor snedbelastning på hovarna, speciellt om det är lite hårt underlag och broddarna inte sjunker ner ordentligt i marken? Är det pga tramprisken de inte har fyra broddar/sko?


Varför tror du inte att man kan jämföra med hästar på internationell nivå??? Se dom i stället som ett föredömme och hur långt man kan komma genom god hästkunskap och lång utbildning,erfarenhet.

Dålig hovkvalite????? Har dom och i så fall vad är din egen erfarenhet av det???? Min erfarenhet är att ju större påfrestning en hov utsätts för ju viktigare är det att fysiologiskt få hoven att klara av dessa påfrestningar genom korrekt och för den enskilda individen optimal hovvård avseende beslag,grepp,balansering.

Anledningen till att man ofta har en "extra brodd" i området tredje sömhålet på utsidan av bakskorna är enbart för att man inte vill riskera att hästen halkar i en sväv sväng med yttre bak. En halkning i ett galoppsprång i en omhoppningssväng kostar ca 0.78 sec och det är mkt värdefull förlorad tid. Halkar hästen i uppsprånget med främsta påskutande bakben så kan det vara skillnaden mellan 0
och 4 fel.

Visst kräver denna typ av broddning ett "soft" men endå bärande underlag på framridningen för att hästarna inte ska dra på sig hovledsinflamationer.

Jag har under många år försökt förklara att all framridning som sker på en stenhård grusplan där själva tävlingen sedan sker på mjuk gräsbana borde förbjudas då hästarnas leder tar stryk som "fan" i själva framridningen. Detta har jag även tjatat om på klubbnivå men då kommer föräldrarna fram o e skitförbannade över att det är för mjukt och tungt på framridningen så deras häst "orkar inte" hoppa.

Två månader senare för deras häst hov eller kotledsinflamation och DÅ helt plötsligt är det Hovis fel!!!:o

Vojne vojne så det kan vara. :angel:
 
Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

Det är bara att konstatera att många broddade hästar går och rids på hårt underlag där brodden inte sjunker ner - förutom att de står still på stallgången - rids de på hårdfrusen barmark, stenhårda grusvägar, asfalt etc, och går i hagen på hårdfrusen barmark. Står de inte på tjock bädd så kanske de dessutom står på stengolvet i boxen också (om de vandrar runt eller skrapar i boxen). Så det blir även en dynamisk belastning på hästen.

Dessutom tar ju brodden bort glidmomentet i steget (och det även på mjuka underlag, där brodden sjunker ner, och oavsett antalet brodd), vilket gör att stötdämpningsmekanismen försämras. Vilket borde vara ytterligare en nackdel ur hållbarhetssynpunkt.

Men du har fortfarande inte svarat på mina frågor:

1. Menar du att en upphöjd trakt BARA påverkar hovleden? Eller att den påverkar hovleden MER än kotleden?
2. Rent logiskt borde det väl påverka båda lederna eftersom ledvinklarna hänger ihop?"
 
Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

Om du visste hur många hästar som går broddade på tjälad barmark STOR del av året..

Jag anser funderingen vara berättigad.

Om du visste vad som först ger vika på denna tjälad barmark utifrån rätt höjd på broddarna och hästens tyngd i belastningen. Hästens hov utsätts i belastningen för drygt ett ton, ingen tjälad barmark står emot den kraften utan endast ett väl cementerat betonggolv.

Fundera vidare.
 
Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

Jag har samma flock sommartid som vintertid. Alla hästarna har gått tillsammans i minst 3 år, flera av dem betydligt längre. Men där finns några valacker som ibland leker ganska vilt, står på bakbenen och håller om varandras halsar med frambenen t ex - det vill jag inte att de ska göra med broddar på! Det finns brunstiga ston etc etc. Problemet med en så stor flock är att det inte finns en helt strikt rangordning. Dock är hästarna väldigt "tighta" sinsemellan och vana att gå ihop, det är inte populärt när jag vid vissa tillfällen delar på flocken... Jag har sällan några sparkskador på dem, men det händer ibland någon gång om året, såväl sommar som vinter. Eftersom de flesta är oskodda har det inte varit några allvarliga skador, men det hade det defintivt blivit om de hade haft broddar på sig vid de tillfällena.
Har tillräckligt många bekanta som fått allvarliga broddskador på sina hästar, varav några fall lett till avlivning, trots att de inte haft mer än 3-4 hästar i samma hage och med en mycket strikt rangordning. En fick en sårskada av brodd in i hasleden, en fick ett djupt jack i halsen som ledde till att hon förlorade väldigt mycket blod och var väldigt illa däran (klarade sig dock) osv osv.


Jag vill inte tjata vidare om just detta men du skriver själv att du INTE har en väl fungerande flock. Så enkelt är det och du har själv skrivit det. Gör ngt åt det eller inte, skyll inte skadornas uppkomst på att broddarna skulle vara boven i dramat, det är som att ljuga för sig själv.
 
Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

Om du visste vad som först ger vika på denna tjälad barmark utifrån rätt höjd på broddarna och hästens tyngd i belastningen. Hästens hov utsätts i belastningen för drygt ett ton, ingen tjälad barmark står emot den kraften utan endast ett väl cementerat betonggolv.

Fundera vidare.

Och likförbannat har jag mer än en gång studerat FRÅNVARON av broddmärken/broddhål i underlaget på just frusen barmark (inte bara ytfrusen, utan när tjälen är i) när jag ridit. Dock bara i skritt (då jag inte gärna travar med brodd när det är så hårt).

På samma sätt som brodd inte sjunker i trägolv heller i skritt, så jag ställer mig tveksam till att bara ett välcementerat betonggolv skulle stå emot tyngden dock.

Och ett ton i belastningen, det är inte i skritt det..
 
Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

Dessutom tar ju brodden bort glidmomentet i steget (och det även på mjuka underlag, där brodden sjunker ner, och oavsett antalet brodd), vilket gör att stötdämpningsmekanismen försämras. Vilket borde vara ytterligare en nackdel ur hållbarhetssynpunkt.


Fast där har du delvis fel. På de flesta underlag där brodden sjunker, har du ett visst glidmoment ändå. Kolla spåren på is t ex, så ser man att brodden inte kommer 'rakt uppifrån och ner' rakt ner i isen, utan att den glider en aning på isen först.

I djupare underlag vet jag inte hur det blir, men lera t ex (varför man nu skulla h brodd i det men eftersom du tar med mjuka underlag) så borde brodden utan problem glida nere i leran?

Sen kan du ta bort mer eller mindre del av glidfasen beroende på själva broddningen.
 
Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

Det finns många anledningar till att man inte kan jämföra med stora hästar på internationell nivå. Generellt sett har stora hästar sämre hovkvalitet än ponnyer, det tror jag de flesta håller med om. Det är också skillnad på typ av arbete de utför och belastning de utsätts för. Jag har själv jobbat i ett internationellt hoppstall, och där var det bl a vissa hästar som behövde skos med ringskor bak då de hade dåliga och sköra trakter, och behövde mer understöd bak. Jag har svårt att tänka mig att dessa hästar skulle klarat av att gå barfota ens som promenadhästar...

Att det är pga halkrisken som de har en tredje brodd, förstår jag. Men varför har de inte en fjärde brodd, är det för att de inte ska riskera att trampa sig själv? Det säger ju sig självt att det blir en otrolig snedbelastning att hoppa med tre brodd i skon på hårt underlag, jag hade aldrig utsatt en häst för det...
Helt klart hoppar jag då hellre oskodd, speciellt om det fungerar bra för den typen av häst jag rider och på den nivån jag är...

Innan vi hade hästarna oskodda undvek jag helst att hoppa på gräs, eftersom jag upplevde det som halt med bara två traktbrodd. Anser du att skaderisken är för stor med fyra brodd under hopptävling?
 
Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

Då har vi nog olika definitioner på väl fungerande flock. De flesta valacker brukar leka med varandra och stå på bakbenen mot varandra, det betyder inte att de slåss.
För mig betyder en väl fungerande flock att hästarna känner varandra, trivs tillsammans och inte bråkar i onödan. Och det anser jag att mina hästar gör. Det är också samma hästar som hela tiden går tillsammans. Det är inga problem vid in- eller utsläpp och det går även att fodra dem i hagen utan bråk. Vad anser du då att problemet är?
 
Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

Tillägg
Det var inte mina hästar som drabbats av dessa allvarliga skador som jag beskrev, utan bekanta till mig, som hade sina hästar på andra ställen
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 150
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 149
Senast: Ridinglady
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 999
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 133
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp