Om hovvård, skoning, broddar och halka

Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

Det har du nog rätt i, att på mjuka underlag kan brodden glida ändå (t ex gräsbrodd i lera :)) Men den kan ju knappast glida i någon större utsträckning på asfalt och hårda grusvägar?

När du skriver att man kan ta bort en del av glidfasen beroende på själva broddningen, menar du då att t ex 4 brodd minskar glidfasen mer än 2 brodd? Eller vad tänker du på?
 
Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

Det är bara att konstatera att många broddade hästar går och rids på hårt underlag där brodden inte sjunker ner - förutom att de står still på stallgången - rids de på hårdfrusen barmark, stenhårda grusvägar, asfalt etc, och går i hagen på hårdfrusen barmark. Står de inte på tjock bädd så kanske de dessutom står på stengolvet i boxen också (om de vandrar runt eller skrapar i boxen). Så det blir även en dynamisk belastning på hästen.

Dessutom tar ju brodden bort glidmomentet i steget (och det även på mjuka underlag, där brodden sjunker ner, och oavsett antalet brodd), vilket gör att stötdämpningsmekanismen försämras. Vilket borde vara ytterligare en nackdel ur hållbarhetssynpunkt.

Men du har fortfarande inte svarat på mina frågor:

1. Menar du att en upphöjd trakt BARA påverkar hovleden? Eller att den påverkar hovleden MER än kotleden?
2. Rent logiskt borde det väl påverka båda lederna eftersom ledvinklarna hänger ihop?"

I ditt första stycke så kan man inte lägga skulden på själva brodden utan enbart på inkompetent hästhantering, avseende mängden stallströ, icke harmonisk häst som skrapar/vandrar i boxen. Har man en häst som står på stengolv i boxen så tycker i alla fall jag att man bryter mot god djurhållning. Man kan oxå tänka så långt (läs lååångt) att man lägger in en gummimatta som är ca 2 cm tjock i boxen så är alla problem lösta med att den står direkt på ett stenhårt betonggolv. Har du tänkt på det???

All ridning på frusen barmark med brodd kräver att ryttaren TÄNKER OCH ANVÄNDER HUVUDET (INSIDAN). Det finns väl INGEN ryttare som är så dum att den rider i högre gångart än skritt under dessa förutsättningar???

Visst tar brodden bort en del av glidmomentet, det är ju det som är meningen med brodd att glidmomentet inte ska ÖKA och orsaka övertänjningar/fläkningsskador eller vrickningar/omkullridningar.Rätt utförd broddning gör heller inte att glidmomentet helt avstannar så vida nu ryttaren inte ger sig fasen på att rida i full galopp med furbroddade skor på en stenhård frusen barmarksgrusväg.

Frusen barmark ger hård uppbromsning av glidmomentet,ju högre hastighet du hårdare uppbromsning. Is ger ett mkt mjukare uppbromsning vilket är mer skonsamt och därför mer lämpligt att rida i högre hastigheter på, förutsatt att hästen är korrekt broddad för underlaget och hastigheten.


Dina frågor.

1. Jag menar att en traktbroddad hov inte orsakar en upphöjd trakt så vida hästen inte lever på ett cementgolv och även tränas på det underlaget, är det så bör hästägaren fundera över sin hästkunskap.

Jag talar om broddens inverkan på glidmomentet i belastningsfasen och ju större uppbromsning hoven utsätts för i glidmomentet ju större påfrestning sker primärt i hovleden. EX. Felaktig broddning (ofta med för höga vassa broddar. man ser tyvärr ofta vintebroddade hästar med isbroddar trots att dom varesig tränas eller lever på isen) Ridning i för hög gångart på frusen barmark av typ grusväg, asfalt. Som jkag tidigare nämnt, hästen lever och står direkt på ett cementgolv vilket inte bara orsakar ledproblem utan även liggsår. Hästen väver eller vandrar runt i boxen så allt stö ligger efter kanterna och det hela liknar en velodro´m. Typiskt tecken på häst som mår psykiskt dåligt primärt med secundära ledproblem som följdskador. Allt utifrån hästägarens okunskap och förståelse.

2.Rent logisk och för hästen fysiologiskt så om vi tar det nerifrån och upp på ett framben så har vi längst ner hovleden, sedan kommer kronleden,kotleden,carpus, totalt i nedre benet så består det av nio ben samt flertalet ligament,senor och ledapparatur,börsor.

Så varför skulle endast hovled och kotled kunna vara involverade utifrån sina ledvinklar???
 
Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

När du skriver att man kan ta bort en del av glidfasen beroende på själva broddningen, menar du då att t ex 4 brodd minskar glidfasen mer än 2 brodd? Eller vad tänker du på?

Vad betalar du mig för att fortsätta??? Min timtaxa är 875:-/exkl moms och du har just tjänat 1987:-/inkl moms på gratis rådgivning.:d

Varför inte ta detta med din egen utbildade hovis??? Du kommer få exakt samma svar då vi har samma fortbildnings utbildning.

Hoppas jag.;)
 
Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

Det har du nog rätt i, att på mjuka underlag kan brodden glida ändå (t ex gräsbrodd i lera :)) Men den kan ju knappast glida i någon större utsträckning på asfalt och hårda grusvägar?

När du skriver att man kan ta bort en del av glidfasen beroende på själva broddningen, menar du då att t ex 4 brodd minskar glidfasen mer än 2 brodd? Eller vad tänker du på?

Tänkte mer på skillnaden med 6 brodd jmf med 4 brodd. 2 brodd anser jag som sagt inte har någon plats på isigt/liknande underlag. Men om man 'kan' så kan man styra glidfas en hel del med brodd, jag saknar dock tillräcklig kunskap om det. Men tänk på t ex travet, de kör ju istrav ibland, och då har de en halv vetenskap kring broddningen, beroende på den hästens mekanik och rörelseschema och underlaget och i princip solvindarna på mars också =)

Men generellt så ju mer grepp du har mellan underlag och hov/beslag dessto kortare glidfas får du. Kruxet är ju att hitta den ideala glidfasen. (För stor är ju inte heller för bra). Som spinoff så första exemplaren av Öllöv gummisko som kom var en MARDRÖM på asfalt, det slog tvärnit, och blev otroligt stumt.

Ren asfalt rider man sällan på, tror du tänker på oljegrus?
 
Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

Den här diskussionen om vad broddade hästar utsätts för har inte så mycket att göra med mig personligen - mina hästar är oskodda och inte broddade, de går utomhus stor del av dygnet och när de står inne står de på fast torvbädd (ej cementgolv) och jag rider i ridhus när det är dåligt underlag osv...

Men det jag pratar om är en realitet för många hästar, både att stå broddade med 2 brodd dygnet runt, att ha en bädd som inte täcker cementgolvet eller ett tunt lager halm som de trampar igenom, att gå broddade ute på frusen barmark i hagen där det både förekommer galopprusher, tvärstopp och snäva vändningar (iofs utan ryttare men ändå). Det går inte att komma ifrån att det måste påverka hästen negativt... Och att belastningen för hoven, likaså halkskyddet, måste bli bättre med 4 brodd/hov. Däremot så försämras stötdämpningen kanske med 4 broddar/hov eftersom glidmomentet kraftigt förkortas.

Om du nu kan se till verkligheten som många hästar lever i, kan du knappast bortse från att det kommer att påverka hästens ledvinklar om den går broddad med endast 2 traktbrodd, och vistas utomhus på frusen barmark i hagen hela dagarna.

Enligt vad jag har lärt mig påverkas alla ledvinklarna i benet om trakten höjs, och logiskt sett borde de nedersta ledvinklarna påverkas mest, dvs hovled, kronled och kotled. Kronleden drabbas ju relativt sällan av vrickningar och inflammationer. Så jag kan köpa ditt resonemang om att hästarna i första hand borde drabbas av hovledsinflammationer. I verkligheten blev det dock mest diagnosticerade kotledsinflammationer på den ridskola jag tänker på. Frågan är vad det beror på? Att kotleden redan är illa utsatt på många ridskolehästar? Eller att hovleden är ngt mer "skyddad"?
 
Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

Jag brukar inte betala folk något för att diskutera på offentliga forum :devil:
Det är ju av fri vilja man diskuterar där. Jag har redan en viss uppfattning och kunskap (vilket kanske inte helt framgår här), men tycker det är intressant att höra andras åsikter och resonemang och är öppen för nya synvinklar. Hittills har du dock inte lärt mig något nytt... Du har ju inte svarat direkt på mina frågor t ex.
Så frågan är väl också om jag anser dig tillräckligt kompetent för att ta betalt?
 
Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

Jag brukar inte betala folk något för att diskutera på offentliga forum :devil:
Det är ju av fri vilja man diskuterar där. Jag har redan en viss uppfattning och kunskap (vilket kanske inte helt framgår här), men tycker det är intressant att höra andras åsikter och resonemang och är öppen för nya synvinklar. Hittills har du dock inte lärt mig något nytt... Du har ju inte svarat direkt på mina frågor t ex.
Så frågan är väl också om jag anser dig tillräckligt kompetent för att ta betalt?


:bow::bow::bow:
 
Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

Ja, det gäller ju ännu mer med 6 brodd istf 4, mitt svar med 4 istf 2 var bara ett exempel... Själv har jag inte heller satt mig in i alla finesser med broddning och balansering av travhästar.

Sambandet mellan grepp och glidfas är jag dock med på, och även jag minns Öllövsskon med fasa...

Däremot har jag noll koll på olika sorters asfalt och "oljegrus" (vad är det?). När jag skrev asfalt tänkte jag på gatubeläggningen på bilvägar, som många rider på för att ta sig till skogen eller ridhuset. Jag tror den övervägande majoriteten skrittar då, men även 20-40 min skritt på "asfalt" måste ju inverka på hästen.
 
Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

'Riktig' asfalt är snorhalt, men är inte så vanligt: Den är sådär kolsvart. Oljegruset är det här mer grå, det som oftast är på vägarna. Och som man brukar kalla asfalt (även jag).

Men glidfasen på asfalt, den är..häftig den ;)


När jag var liten så det kördes/reds på alla tempon och på alla underlag (inklusive klapperhård grusväg, trav på asfalt etc). Det fanns dock EN sak som pappa var benhård med - ALDRIG snabbare än skritt på 'asfalt' (oljegrus) om de var broddade. Någonsin.

Så jo nog tycker jag det borde spela in ja! Fast fyrbroddat på asfalt är inte så käckt det heller, det blir stumt det med (alltså inte bara tvåbrodd, fast där borde ju felvinklingen göra det hela än värre)
 
Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

Ja, det gäller ju ännu mer med 6 brodd istf 4, mitt svar med 4 istf 2 var bara ett exempel... Själv har jag inte heller satt mig in i alla finesser med broddning och balansering av travhästar.

Sambandet mellan grepp och glidfas är jag dock med på, och även jag minns Öllövsskon med fasa...

Däremot har jag noll koll på olika sorters asfalt och "oljegrus" (vad är det?). När jag skrev asfalt tänkte jag på gatubeläggningen på bilvägar, som många rider på för att ta sig till skogen eller ridhuset. Jag tror den övervägande majoriteten skrittar då, men även 20-40 min skritt på "asfalt" måste ju inverka på hästen.

Fast det där med Öllövsskon stämmer inte riktigt. Den efterliknar den oskodda hovens grepp och glidfas mycket mer än en hov skodd med järnsko.

Mvh

Tora
 
Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

Vad betalar du mig för att fortsätta??? Min timtaxa är 875:-/exkl moms och du har just tjänat 1987:-/inkl moms på gratis rådgivning.:d

Det var det fräckaste :eek:

Du är här och diskuterar för att du vill det (eller?), det är ingen som har "tagit ut" dig för att diskutera.
 
Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

Fast det där med Öllövsskon stämmer inte riktigt. Den efterliknar den oskodda hovens grepp och glidfas mycket mer än en hov skodd med järnsko.

Mvh

Tora


Ingen aning hur Öllövskon är nu, men den första varianten som släpptes på marknaden var INTE bra, och hade möjligen bra glidfas på grus, men det blev bedrövligt på asfalt. Alldeles för stumt. Vilket Öllöv själv också 'erkände', och gjorde om gummiblandningen. Jag har dock inte provat igen då jag blev rätt avskräckt.
 
Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

Öllövsskon har säkert utvecklats otroligt mycket, om den fortfarande finns kvar på marknaden. Det var ju längesen de första exemplaren kom ut på marknaden, men då var den ingen hit för friska ohalta hästar, eftersom det var för lite glidmoment och det hindrade hästens stötdämpning. Hur den fungerar nu har jag ingen erfarenhet av.
 
Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

Det var det fräckaste :eek:

Du är här och diskuterar för att du vill det (eller?), det är ingen som har "tagit ut" dig för att diskutera.

Mmmm, verkligen fräckt och oförskämt - men absolut inget som förvånar mig. :smirk:
 
Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

Vi har stallets fyra hästar tillsammans i hagen året om (förusatt att hästarna funkar ihop, vilket de gör nu). Och vi har också sagt att alla får ha brodd runt om om de vill, eftersom vi anser att en sårskada är bättre än en fläkningsskada (har varit med om fläkningsskadad häst, fick tas bort senare).
 
Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

Ingen aning hur Öllövskon är nu, men den första varianten som släpptes på marknaden var INTE bra, och hade möjligen bra glidfas på grus, men det blev bedrövligt på asfalt. Alldeles för stumt. Vilket Öllöv själv också 'erkände', och gjorde om gummiblandningen. Jag har dock inte provat igen då jag blev rätt avskräckt.

De resultat som jag har sett som är gjorda på SLU (tror även att de finns på skons hemsida) visar att skon är mer snarlik barfota hoven än järnskon. Vet inte om de har gjort någon ny blandning nu men det är ett tag sedan jag läste rapporterna. Det finns dock andra nackdelar med den skon men det finns det åt andra sidan med alla skor.

Läste igenom studien lite snabbt och det kan nog stämma att de 1997 ändrade gummiblandningen (stora reservationer för att jag har läst fel, är på jobbet och har inte riktigt tid att läsa avhandlingen ordentligt).

Mvh

Tora
 
Senast ändrad:
Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka

Brodd runt om även i hage, skadorna som uppstår utan brodd är långt mycket värre än vad brodden ställer till med. Visst kan olyckan vara framme även med brodd, men å andra sidan har jag bevittnat lika skador utan brodd så för mig går det på ett ut.

Men att ha en obroddad häst som går en hel vinter och spänner sig, sen går det inte att bedriva en vettig ridning förrän långt in på sommaren när ev muskelspänningar har släppt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 145
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 146
Senast: Ridinglady
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 994
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 132
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp