Vad ger man hästar att äta i olika länder?

Sv: Vad ger man hästar att äta i olika länder?

Fast det handlar ju inte om att vi svenskar är så fantasktiskt mycket bättre på hur hästar ska utfodras, utan att vi har mycket mark och relativt gynnsamt klimat för att odla hö i Sverige och därför ge våra hästar massor av hö. I de länder där man inte har den möjligheten får man utfodra på annat sätt och det fungerar bevisligen bra det med! :)

Fungerar och fungerar... Nere i Tyskland, Holland etc, där man fodrar med massor av kraftfoder och lite hö (i kombination med ingen eller lite utevistelse i många fall) är problemen med kolik och tarmvred MYCKET större. Och det ÄR bevisat att hästen ÄR gjord för att äta grovfoder, det är ju inget påhitt. Så jag tror faktiskt att vi i Sverige just på den här fronten har rätt att säga att vi ligger ganska långt framme.
 
Sv: Vad ger man hästar att äta i olika länder?

Visst är hästen gjord för att leva på grovfoder, men det är inte kunskapen om detta som är frågan/problemet här, utan att det i många länder inte finns grovfoder att tillgå i den omfattning som vi i Sverige är vana vid. Det gör att varje land fodrar med det som finns att tillgå och det fungerar ju bevisligen bra eftersom det finns många välmående och högpresterande hästar även i dessa länder.
 
Sv: Vad ger man hästar att äta i olika länder?

Det gör att varje land fodrar med det som finns att tillgå och det fungerar ju bevisligen bra eftersom det finns många välmående och högpresterande hästar även i dessa länder.

Jag antar att du tänker på tävlingshästar och liknande.
Är du säker på att även de hästarna har fått av den inhemska maten?
 
Sv: Vad ger man hästar att äta i olika länder?

Jag kan bara uttala mig med säkerhet när det gäller ett fåtal hästar i Holland.

När det gäller färdigfoder i pellets- eller musliform så tror jag inte att dessa alltid är inhemskt producerade, även här i Sverige importeras en hel del foder. Men jag har svårt att tänka mig att man importerar större mängder hö ens till högpresterande hästar i länder där det inte finns någon egen vallproduktion att tala om. Men det är bara vad jag tror, inte vet! :)
 
Sv: Vad ger man hästar att äta i olika länder?

När det gäller färdigfoder i pellets- eller musliform så tror jag inte att dessa alltid är inhemskt producerade, även här i Sverige importeras en hel del foder. Men jag har svårt att tänka mig att man importerar större mängder hö ens till högpresterande hästar i länder där det inte finns någon egen vallproduktion att tala om. Men det är bara vad jag tror, inte vet! :)

Jag håller med dig om höet. det är antagligen svårt att importera i mängder.
Sedan uttryckte jag mig nog lite oklart. Med "inhemska" (konstigt ord?) så menar jag det som nämns i tråden här som vattenmeloner, palmblad osv. Men det är kanske bra hästfoder.
 
Sv: Vad ger man hästar att äta i olika länder?

Jag bodde på en skola på irland i några veckor. Hästarna där fick ungefär som våra. Korn/Havre kross, betfor, hösilage (som visserligen var väldigt dåligt hygienmässigt då dom inte förstog sig på ensileringsprocessen enligt mig. När man fraktade silaget till skolan så hade man använt ett typ spjut för att lassa upp det på traktorn så det blev stora hål. Väl på skolan fick vi stå och tejpa igen dom där stora hålen:O ). De felsta fick i princip fri tillgång på silage. Tror dom fick kli oxå men minns inte om dom fick några mineraler tror inte det
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 386
Kultur Jag läser en hel del böcker, på olika sätt (köpta nya böcker (pocket och inbundna), köpta begagnade böcker, låneböcker från biblioteket...
2
Svar
32
· Visningar
1 296
Senast: Motacilla
·
Hästvård Jag undrar hur ni löst betet för när det funnits en häst i flocken som inte kan äta så stora mängder gräs som de andra? Har den fått...
Svar
8
· Visningar
986
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 016
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp