Naturen och allemansrätten.
Att alla ska ha samma möjligheter i livet, oavsett ursprungliga förutsättningar. Alltså t.ex "gratis" förskola, som dessutom är tillgänglig för alla, vilket gör att det lönar sig för båda föräldrar att arbeta (=ökar jämställdheten) och att utbildning är gratis, vilket gör att din framtid inte är styrd av din familjs ekonomi.
Företagandet. Vi är innovativa, med i utvecklingen och generellt bra på att starta och driva företag vilket ju är positivt för både landets ekonomi och skapar bra med arbetstillfällen. Det faktum att vi faktiskt kunnat kombinera det med gratis utbildning, sjukvård och ett trygghetssystem tycker jag är skitcoolt och verkligen Sverige för mig.
Sen tilliten till myndigheter. Som är väl en punkt där jag oroar mig lite för utvecklingen, för länder där den tilliten är lägre tenderar att vara betydligt mer instabila. Men generellt att det finns en transparens, en tillit till att beslut tas baserat på fakta och att våra myndigheter vill folkets bästa. Det tänker jag är en grundpelare för ett tryggt och stabilt samhälle.
Jag har bott utomlands, och skulle kunna gå in på lite djupare filosofiska tankar kring vad jag skulle sakna i exempelvis medmänsklighet och annat (beroende på var jag skulle bo, då), men det jag nog generellt skulle sakna mest i vardagen är svenskt kaffe, svenskt godis, svenska chips och "svensk" pizza.