Bukefalos 28 år!

Vad gör man med alla grejer när hunden är borta?

Sv: Vad gör man med alla grejer när hunden är borta?

Jag tycker att du ska behålla sakerna sålänge du vill och när du är redo så kanske du skaffar en ny hund och har ''kvar'' din gamla lite med sakerna men ändå har en ny om man kan säga så? Jag tycker om att ha saker kvar som man minns den förra hunden av men inte allt och jag skulle inte gett bort saker då jag inte skulle kunna se min fd hunds saker på någon annan än den nya.
Tycker du att det är för mycket minnen i sakerna så hade jag nog slängt lite och kanske sålt lite? Så du inte har kvar men ändå inte slänger bort hur mycket som helst.
 
Sv: Vad gör man med alla grejer när hunden är borta?

Tycker att det är som att låta någon ta över en avlidens kläder.

Varför kan man inte ärva kläder från någon avliden? Jag tycker inte alls att det är något konstigt :confused:

Min nya hund fick ärva mycket från min gamla hund, tycker inte heller att det var konstigt, snarare lite skönt, liksom: Nu ligger Alfons i Kingens gamla korg, på så sätt lever Kingen kvar i vår vardag på något sätt...
 
Sv: Vad gör man med alla grejer när hunden är borta?

När vi tog bort vår valp som var 5 månader gammal sparade vi all utrustning. Nu har vår nya valp samma koppel, halsband, bäddar och leksaker. Det har gått jättebra även om jag först inte trodde att jag skulle vilja ha samma halsband igen osv, men å andra sidan är hundarna så otroligt lika till utseendet att halsbandet är det minsta som påminner om vår förra hund.
 
Sv: Vad gör man med alla grejer när hunden är borta?

Jag har bara sparat Mininas halsband, som jag har ovanpå lådan med hennes aska (som jag lite makabert nog har i köket). Övriga grejer återanvänds av mina andra hundar. Jag tycker inte det känns konstigt alls, de tillhörde ju samma flock och de delade på det mesta när hon levde också.
 
Sv: Vad gör man med alla grejer när hunden är borta?

Varför kan man inte ärva kläder från någon avliden? Jag tycker inte alls att det är något konstigt :confused:

Min nya hund fick ärva mycket från min gamla hund, tycker inte heller att det var konstigt, snarare lite skönt, liksom: Nu ligger Alfons i Kingens gamla korg, på så sätt lever Kingen kvar i vår vardag på något sätt...

Jag klarar inte av det. För känslomässigt. Använder inte ens mina avlidna hästars täcken. De är undanhängda. Är sakerna oanvända är det en sak men använda kläder från en avliden är för personliga för mig. Har inga problem med begagnade kläder som är köpta från andra eller kläder från nån som ger mig dem. Men fån en anhörig avliden, nej tack, jag vill inte ha dem.
 
Sv: Vad gör man med alla grejer när hunden är borta?

KL

Jag tror det viktigaste vid alla sorgarbeten är att lyssna till sitt hjärta!
Det är så enkelt att det som känns rätt ÄR rätt!

Jag har ingen koppling alls mellan mina djur och deras saker.
Ett halsband är ett halsband, en boll är en boll. För mej spelar det ingen roll på vilken hund det suttit eller vilken hund som lekt med den.

Mina änglahundar är nakna och har fri tillgång till både leksaker och annat.
Jag minns dem i vardagliga situationer, på speciella platser, i specifika situationer eller bara helt appropå.
Deras saker är döda ting för mej, så att använda gamla koppel, bäddar, leksaker osv reflekterar jag inte ens över.

/Swat
 
Sv: Vad gör man med alla grejer när hunden är borta?

KL

Alla måste göra det som känns rätt för dom och jag beklagar sorgen.

Själv är jag en sådan person som sparar allting som kan behövas till senare familjemedlem. Annat ges bort eller säljs (om det är relativt nytt). 95% av allting använder jag oftast till nästkommande hund/hundar.
 
Sv: Vad gör man med alla grejer när hunden är borta?

Jag klarar inte av det. För känslomässigt. Använder inte ens mina avlidna hästars täcken. De är undanhängda. Är sakerna oanvända är det en sak men använda kläder från en avliden är för personliga för mig. Har inga problem med begagnade kläder som är köpta från andra eller kläder från nån som ger mig dem. Men fån en anhörig avliden, nej tack, jag vill inte ha dem.

Och jag har när jag funderat vidare på det att jag gör skillnad på avliden och avliden.
Det som är från morfar är det inga problem att använda. Saknar honom något enormt varje gång jag får syn på grejorna men minns ändå honom med en väldig värme och trygghet, så det är i slutända positiva känslor med det.
Men däremot farfars grejor skulle jag inte komma på att röra, hade aldrig den nära kontakten till honom. Tror det är ren respekt för honom som gör att jag inte kan göra det eftersom jag inte känner honom tillräckligt väl för att veta hur han hade velat ha det.

/Camilla
 
Sv: Vad gör man med alla grejer när hunden är borta?

Jag tycker det är skönt att använda halsband och koppel igen. Det blir ett fint minne för mig, när värsta sorgen släppt.
JAg blir glad av att min fina lilla våffla kan ha samma halsband som en av de finaste hundar jag haft.
 
Sv: Vad gör man med alla grejer när hunden är borta?

Kl
Lägg undan sakerna och spara någonstans. Beslutet behöver du inte ta nu, gör bara det som känns rätt.
Beklagar sorgen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 468
Senast: ako
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 310
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 328
Senast: Blyger
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 382
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp