Bukefalos 28 år!

Vad gör man???

F

Francess

Min hund (schäfertik, drygt 1,5år) har slutat äta! Det började den 26/4 då vi åkte upp till Stockholm och jag lades in för operation. Vovven ville inte ens säga hejdå till mig i bilen...sen körde husse och vovve hem igen. Enligt husse stenvägrade min lilla tjej äta sen. Satt mest och tyckte synd om sig själv och saknade matte tydligen. Och åt INGENTING. Han försökte t.o.m. med rått kött, men icke! Efter några dagar gick han och köpte såna där Jumbone och gav ett om dagen, bara för att hon skulle äta NÅT.

När de hämtade mig igen fredagen den 30/4 så möttes jag av en olycklig och *mager* schäfertik som det sen tog några dagar innan hon ens vågade tro att matte verkligen var hemma igen. Suck. Just nu ligger hon och snarkar bredvid mig i soffan! Men äter gör hon fortfarande INTE.

Häromdagen lagade jag sålunda till en sats hemlagat (enl recept i Hundmatboken från SKK) som hon älskar över allt annat och aldrig kunnat motstå. Men inte äter hon för det! Naturligtvis får hon inte fler Jumbones, sen husse gav det sista på lördagen. Hon dricker som hon ska, men äter INTE.

Och jag vägrar börja fjäska för henne med en massa konstiga grejor som tex sylta eller andra godsaker. Äter hon varken färskfoder, torrfodret eller det hemlagade (som jag brukar ge henne) så får det vara. Men hur länge ska jag acceptera matvägran? Och varför äter hon inte längre, trots att jag kommit hem igen???

Hon har alltid ätit dåligt, bara precis (och knappt det periodvis) det hon ska ha. Så hon har inte precis haft nåt att ta av i överflöd. Och nu ser hon hemsk ut! 1½ vecka i stort sett helt utan mat plus att hon tappar en hel del päls (2½ mån sen hon löpte) gör henne inte snyggare precis.

Förutom matvägran ser jag inga tecken på skendräktighet, som var min första tanke. Hon var ju skendräktig i höstas, efter första löpet, så jag vet ju hur det är. Men inget sånt att skylla på!

Vad tusan ska jag göra??? När är det läge att ringa vet och beställa tid för undersökning? Jag VET att hon är hur hungrig som helst, men hon vägrar stenhårt att äta. Jag blir tokig snart!
 
jag skulle ringa veterinären eftersom det kanske inte handlar om matvägran utan att hon faktist ÄR sjuk
 
Tja, bara för att göra det ännu mer roligt så åt hon faktiskt det jag ställde fram till henne i morse.

För övrigt är hon pigg och glad, precis som vanligt. Inga sjukdomstecken. Men det lutar åt att jag ringer vet i alla fall.
 
hehe.... ja dessa djur alltså...

men jag hade nog ringt o pratat med veterinären o hört vad dem tyckte iaf...

hoppas hon fortsätter med ätandet nu! :)
 
Ringde precis vet och fick en tid kl 14 idag. Först började h*n i andra änden med att "du ska få prata med NN som är vår foderrådgivare..." men då sa jag ifrån att det behöver jag INTE, nu får ni ta och undersöka hunden helt enkelt. Och vips fick jag en tid.

Det jag inte kan om foder och utfodring och hur man gör med kräsna hundar det vet nog inte deras foderrådgivare heller. Och så säger de bara åt en att köpa Hill's, som de naturligvis säljer på kliniken. Min hund äter INTE Hill's. End of story.

Till saken hör att ett av hennes kullsyskon fick ta bort mandlarna och avlivades sen på operationsbordet av någon mysko anledning som jag inte lyckades få ur uppfödaren. Har hört att problem med mandlarna kan ge nedsatt aptit???
 
Problem med mandlarna = ont i halsen = defentivit nedsatt aptit (ja kanske inte hos alla Labradorer då...)

Jag vet en hund som nästan svultit sig till döds innan de upptäckte att det var halsen det var fel på.

Den hunden fick fel på blodkropparna eftersom att han gått med infektion så länge och han återhämtade sig aldrig utan han fick avlivas.
 
Min kompis schäfer slutade också att äta. Det visade sig han hade problem med halsmandlarna (tonsillerna). Tydligen vanligt hos schäfer sa veterinären (?). Han äter hur som helst bättre nu efter att dom blivit bortopererade. Skynda kolla upp detta så hunden slipper svälta i onödan!
 
Nu har vi varit hos veterinären!

Inget fel på tonsillerna i alla fall. Ont i halsen har hon aldrig haft, förresten. Det var alltså hennes kullsyster som fått dem bortopererade (obs! så vitt jag vet).

Matvägran beror till största delen av en kombination av att jag var hemmifrån förra veckan (blev opererad i Stockholm) och vovsan saknade mig ju jättemycket och var väldigt olycklig att matte inte var hemma. Och så är hon i startgroparna för skendräktighet, det är därför hon inte börjat äta ordentligt trots att jag kom hem igen.

Vet kunde mjölka ur lite vätska ur spenarna så jag fick recept på GalaStop, droppar mot skendräktighet. Vi vägde ju henne (hunden alltså) och hon har "bara" gått ner knappt 1 kg, men på en i vanliga fall slank hund märks det ju desto mer. Veterinären berömde mig/hunden för både hennes temperament och hennes allmäntillstånd med glansig päls. Pigg o glad var hon som vanligt, slickade vet på näsan när h*n undersökte magen och vann vets hjärta.

Enl vet är det väldigt vanligt att just schäfrar, belgiska vallhundar o även settrar är lite knasiga med maten som unghundar, innan de vuxit till sig och mognat. Inget att oroa sig för alltså. Har ju iofs hört det innan med. Och i höstas när tiken blev skendräktig matvägrade hon då med, fast då kände jag inte till de här dropparna.

Så alla kan andas ut! :)
 
Liten uppdatering!

Min tik är defintivt sig själv igen! Hon åt lite grand redan i fredags, i lördags fick hon dropparna på morgonen och mådde sunkigt nästan hela dagen. Men hon åt på kvällen! Igår, söndag, mådde hon som vanligt trots dropparna och på kvällen åt hon en *enorm* portion! :)

Och hon är betydligt piggare och lekte som en valp/katt inne senare, med sitt tuggben! :D

Idag är tredje dagen med dropparna och två dagar återstår. Fantastiskt resultat! Och så snabbt! Ja, jag är nöjd! :p
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
2 008
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 047
Senast: Viva
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
869
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 827
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Kattsnack 10
  • Kattlucka + kattunge

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp