Vad gör ni hemma?

Aktiverar och umgås med barn och hundar, har folk på middag eller pluggar/jobbar. En gång i månaden försöker jag ligga ett par timmar i soffan och kolla på serier. Tror jag behöver det. I vanliga fall ger jag mig ut och springer som avkoppling och egentid.
 
Jag gör absolut ingenting.
Jag städar när jag måste, tvättar när jag inte har kläder och diskar när jag har slut på porslin.
Leker med katten gör jag .
Jag jobbar några timmar hemma med för att komma hem tidigt från jobbet ibland.
 
Hemma så känns det som om jag plockar/städar/tvättar/lagar mat/underhåller barnet eller tittar på TV. En del renovering blir det också i perioder.
Försöker att även läsa lite för att inte bara titta på tv/serier/film etc.
 
Eftersom är arbetslös blir inte så mycket. Men blir jag tar hand om hemmet håller rent, sköter tvätten och fixar mat, är helt ok med. Tacksam sambon gärna tar dammsugningen :D
Försöker komma ut på dagarna och röra mig, blir köra Pokemon Go och blir lite roligare än bara att gå. Annars är TV och datorn som gäller.
 
När vi hade gård och hästarna hemma var det jämt saker att göra. Fanns inte tid för återhämtning. Nu när vi bor i lägenheten kollar jag mycket på Youtube/Netflix/c-more, surfar på datorn/mobilen, gaming, städar såklart ibland men mest handlar de om att sopa upp hö från våra frigåede kaniner. Leker lite med barnen men oftast roar dom sig själv. Mannen dammsuger pga att jag ser dåligt och alltid glömmer glasögonen i bilen, samt att han alltid lagar mat. Är dock ändå inte hemma jättemycket pga hästar.
 
Jag tittar alldeles för mycket på film och serier hemma, speciellt den här årstiden och för att inte tala om all tid som spenderas på att skrolla på mobilen. Annars sysselsätter jag mig med att sy, virka, odla. Då och då fr jag något ryck och börjar med något projekt som att måla sovrummet eller nått sånt. Nyligen upptäckt det här med att måla med akryl. Och så lagar jag mat nästan varje dag. Och så tränar jag ett par gånger i veckan och försöker gå på lite promenader ibland.
 
Jag kollar en hel del på tv. Väl där i soffan chattar jag med vänner och pratar i telefon. Jag har djur och gård, just nu 3 st hästar hemma, och de försöker jag göra klart på dagtid. Sambon jobbar dygn och då blir det att jag är mer i stallet, etc, men när han är hemma gör vi mycket gårdssysslor ihop. Jag jobbar natt och sambon vill gärna ha något att göra när jag sover på dagarna så det är ofta han betar av saker medan jag sover, typ städa hönshuset och kratta hönsgården.

Annars bakar jag en del, har vänner på fika, tvättar, städar etc.

Idag ska jag rensa blandaren i duschen för det kommer inget varmvatten ut dit märkligt nog.
 
På vardagar är man ju hemma några timmar på kvällarna, om ens det. Denna vecka är det bara en veckodag som jag inte tränar eller äter middag med vänner, då tittar jag på Netflix. Det får mig att slappna av och känna att jag utnyttjar min viktiga egentid. :p En del hushållssysslor som handling, matlagning och tvätt kan också ske i veckorna.

På helgerna när jag är hemma så slösurfar jag en del, fixar med saker som behövs (t ex beställa saker, betala fakturor; sådana där småsaker som tillsammans tar lite tid), städar, tvättar, gör lite mer tidskrävande matlagningsprojekt. Oftast är jag dock inte hemma överdrivet mkt på helgerna heller pga skogsutflykter, träning, vänner, etc.
 
Leker med barnet. Småplockar och städar. Lagar mat och bakar en hel del. Slösurfar och kollar på serier. Promenerar med hundarna.
Vår/sommar/höst är vi mycket i trädgården och pysslar eller bara umgås. På hösten är vi mycket i skogen och letar svamp.
Blir jag uttråkad brukar jag hitta på något mindre projekt typ fynda och måla om en begagnad möbel.
Blir en del husfix också, härnäst ska jag tag i att måla väggarna i ett av rummen här hemma.
 
Stickar (med ljudbok/podd/tv-serie i bakgrunden), läser mycket, löser korsord, pysslar lite med smycketillverkning, lagar mat... ja, ganska vanligt småplock. Sitter praktiskt taget aldrig vid datorn faktiskt, det gör jag tillräckligt på dagarna på jobbet. Bloggen blir lidande av att jag sällan skriver, men det får vara så ett tag.
 
Sover, men inte så mycket som jag behöver. Snittet ligger på 4 timmar per natt pga av insomningsproblem. Vilar. Tittar på tv. Kör en tvättmaskin efter behov. Dammsuger varannan månad typ. Har fullt sjå att ens klara det allra mest akuta pga av min depression.

Surfar alldeles för mycket och spelar fåniga spel som kravlöst tidsfördriv. Koncentrationsförmågan räcker tyvärr inte riktigt till för böcker.

Lagar ingen mat hemma av flera skäl. Ångest som gör det svårt att vara i lägenheten ibland och det driver ut mig på stan så att jag har folk omkring mig. Sen är det så galet trist att äta ensam, känns bättre om jag har folk omkring mig.
 
Senast ändrad:
Jag spelar gärna dataspel just nu (Stardew Valley) i väntan på utesäsongen. Sen är jag vid ork och möjlighet i stallet men inte varje dag, desto mer på helgen. Fram tills barnets läggdags på vardagar är det mest att umgås med honom och ibland försöka göra någon syssla samtidigt, typ tvätta.
Andra saker är renovering, trädgård och odling, kolla serier/film, baka, laga mat... Är inte så pysslig men klipper gärna gräsmattan eller gräver i landet. Gillar matlagning men är oinspirerad den här tiden på året.
 
Jag har tagit semester denna veckan pga sportlov och mannens resa (slippa fara hem till djuren på lunchen VARJE dag är rätt skönt), så jag är inte bara hemma på heltid utan också hemma själv. Det är rätt härligt faktiskt. Bara hunden och jag i huset..... Det finns ofta något man kan göra - om man vill - utöver den vardagliga tvätten, disken, osv. Jag provar t.ex. gärna nya recept när jag lagar mat och bakar. Inredning är rätt kul också, tycker jag, och jag har ju min egen lilla stil på det som jag gärna pysslar med ibland. Om jag känner mig ambitiös kanske det blir omtapetsering någonstans, annars rör det sig mer om att byta gardiner, hänga "nya" (loppis ;) ) tavlor, och liknande. Jag vill gärna ha mitt hus så mysigt och fint som möjligt, utan att det på något vis landar på någon pedantnivå angående städning, osv. Jag vill kunna mysa och trivas helt enkelt!

Sedan älskar jag min släktforskning också, och sitter gärna och fördjupar mig i de gamla kyrkböckerna. Ofta med TVn på som lite bakgrundssällskap.

Jag läser gärna böcker ibland också, och vill egentligen läsa mer än jag gör. Just nu håller jag på med en bok skriven av en släktforskare och som beskriver det vardagliga lives hos fyra generationer kvinnor. Mycket intressant.
 
Helst ingenting alls :angel: Nej men på vardagarna blir det ganska korta stunder hemma, och det känns som att precis all tid går åt till att duscha/göra iordning sig/äta/diska/laga mat/städa/borsta tänderna/gå och lägga sig. Har jag tur hinner jag något avsnitt på någon serie innan läggdags.

På helgerna ligger jag gärna i soffan nästan en hel dag och kollar seriemarathon. Mycket middagar med sambon med följande soffsnack och vin.

Jag tänker att det är stor skillnad om hemma är en gård på landet och med allt som ingår där, eller 38 kvm lägenhet. Eftersom vi bor i lägenhet blir de flesta aktiviteter utanför hemmet, och därav mindre aktiviteter i hemmet:)
 
Jag spelar spel på PS4/Xbox/datorn, eller tittar på film/serier. När jag vill göra något annat surfar jag kravlöst som tidsfördriv. Städar och tvättar vid behov, lagar mat på helgen.

Jag gillar att måla/teckna och skriva, men det blir inte ofta p.g.a. att jag blir för intensiv när jag väl gör det och får ont i kroppen på köpet. Kan liksom inte med en kort stund, utan det blir en lååång stund i en mindre bra sittposition. Läser gör jag emellanåt också.

Har sedan jag slutade hålla på med hästar haft något av en hobbykris. Det finns hur mycket tid som helst nu att fördriva och jag vet inte var jag ska börja. I brist på en annan stor passion, eller snarare möjligheten att ta tillvara på min nya passion (hundträning), har jag blivit rätt... inaktiv.

Jag hade gärna velat förändra mig och inte ha så mycket stillasittande, men utan någon plan att göra något har jag ingen motivation till det. Sedan tror jag inte att andra vuxnas liv ser så mycket annorlunda ut än mitt, de jag pratat med brukar landa vid TVn när de har gjort alla sina vardagliga ting.

När jag var yngre fick jag alltid skäll av mina föräldrar för att jag, "måste börja göra något vettigt. Du sitter ju alltid vid datorn!" Jaha liksom, och de satt alltid vid TVn 🤷‍♀️ Att hänga vid TVn verkar vara vuxnare än när man hänger samma tid vid datorn.
 
Jag har i många år mått dåligt över att jag sitter så mycket vid datorn. Vet inte varför egentligen, så mycket annat "man borde göra" antar jag.
Just nu har jag en period när jag är uttråkad hemma. Jag promenerar endel och det har blivit en flykt hemifrån. Men så varken vill jag ha det eller anser att det ska vara. Jag har dock alltid en känsla av att andra är så mycket mer "vuxna" i sin hemmavaro, men vad det skulle vara vet jag inte :D Kanske är det bara ett jämförelseproblem.
Jag lagar av olika skäl inte heller mat mer än nån enstaka gång/månad, det är nått jag önskar jag kunde tycka om.

Tillägger att jag inte är så beroende att inget annat blir gjort.
Jag är lite i samma tankevurpa som du, fast av en annan anledning.
Jag håller på att "lära mig" att det är helt Ok att bara vara, att bara sitta framför datorn och ta det lugnt. Det är svårt! Hjärnan säger hela tiden åt mig att jag bör/måste göra något vettigare av tiden :crazy: Vad det vettigare ÄR säger den dock inte :cautious: Städa säger den för det mesta, men livet är inte att städa!!

Jag bor på gård = det finns massor att plocka i. Men jag vill inte/orkar inte. Måste jag? Nej, det måste jag inte. Alltså är det ok att inte göra det, men av någon underlig anledning så säger hjärnan åt mig att jag måste...
Troligen så har det med uppväxt och uppfostran att göra, t.ex att nu när jag är vuxen (övervuxen :angel:) så SKA man göra saker hela tiden, plocka, göra fint, städa, pyssla, det är vad som förväntas av mig (tror min hjärna alltså, det är ingen som sagt det!).
Jag har i många år jobbat med att det är Ok att det ligger ett ludd, ett grässtrå, en "smuts" på golven :crazy: Jag har två stora hundar, barn och make förutom mig själv som springer ut och in... jag du hör ju själv hur sjukt det är! Vi har dessutom haft hästar hemma tills för något år sedan, så du förstår ju springet...

Det vi har gemensamt du och jag är att vi inte tror att det är Ok att göra det vi själva vill, eller hur?
För om man verkligen VILL göra något så är det inget som hindrar, det är bara vi själva som tror att vi ska göra saker. Du säger att du bör göra "vuxna" saker, men vad är det och varför måste du det om du trivs med ditt liv? Det är bara hjärnspöken...

Tack för tråden och ursäkta långt inlägg, men det blev renande för mig också att skriva ner detta :heart
 
Ja det undrar jag också. Så detta är i stora drag vad jag gör antagligen:

På natten: sover.

Övrig tid: äter, ofta framför telefon eller så är jag ordentlig och har en tidning och läser den samtidigt.
Alternativt levande ljus och fint dukat.

Ok. Och förutom sömn och mat:
Jobbar.
Städar (skulle behövas igen)
Pratar i telefon.
Lyssnar ofta på musik samtidigt då jag gör annat.
Vattnar blommor.
Fixar med odlingar (har dock ej kommit igång för säsongen än)
Bygger/lagar något.
Löser korsord.
Cyklar och tittar på tv samtidigt.
Äter snacks.
Badar/bastar/relaxar.
Pysslar i trädgården.

Finns mer men i stora drag detta
 
Jag är lite i samma tankevurpa som du, fast av en annan anledning.
Jag håller på att "lära mig" att det är helt Ok att bara vara, att bara sitta framför datorn och ta det lugnt. Det är svårt! Hjärnan säger hela tiden åt mig att jag bör/måste göra något vettigare av tiden :crazy: Vad det vettigare ÄR säger den dock inte :cautious: Städa säger den för det mesta, men livet är inte att städa!!

Jag bor på gård = det finns massor att plocka i. Men jag vill inte/orkar inte. Måste jag? Nej, det måste jag inte. Alltså är det ok att inte göra det, men av någon underlig anledning så säger hjärnan åt mig att jag måste...
Troligen så har det med uppväxt och uppfostran att göra, t.ex att nu när jag är vuxen (övervuxen :angel:) så SKA man göra saker hela tiden, plocka, göra fint, städa, pyssla, det är vad som förväntas av mig (tror min hjärna alltså, det är ingen som sagt det!).
Jag har i många år jobbat med att det är Ok att det ligger ett ludd, ett grässtrå, en "smuts" på golven :crazy: Jag har två stora hundar, barn och make förutom mig själv som springer ut och in... jag du hör ju själv hur sjukt det är! Vi har dessutom haft hästar hemma tills för något år sedan, så du förstår ju springet...

Det vi har gemensamt du och jag är att vi inte tror att det är Ok att göra det vi själva vill, eller hur?
För om man verkligen VILL göra något så är det inget som hindrar, det är bara vi själva som tror att vi ska göra saker. Du säger att du bör göra "vuxna" saker, men vad är det och varför måste du det om du trivs med ditt liv? Det är bara hjärnspöken...

Tack för tråden och ursäkta långt inlägg, men det blev renande för mig också att skriva ner detta :heart

Det är skönt för mig med att se att det handlar mer om tankevurpor än att jag faktiskt är barnslig som kan spela dataspel en hel eftermiddag.
 
Jag kollar på serier, spelar datorspel/tv-spel, gosar med katterna och städar/diskar osv när det behövs/jag orkar med det. Kan utan problem spendera en hel lördag med datorspel eller serie helt utan dåligt samvete 😅 Jag tänker att jag behöver ju faktiskt få göra kravlösa, roliga saker också, man kan inte bara göra det som "måste" göras hela tiden.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 589
Senast: Kraxa
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 917
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Jag har gått och blivit sjuk, tror jag. Har fått bland annat utmattningssyndrom och dom har hittat nånting avvikande i min hjärna. Under...
Svar
13
· Visningar
1 770
Senast: Guldaskig
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 962
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp