Bukefalos 28 år!

Vad gör ni med era ett-åringar?

Fibusen

Trådstartare
Sysselsätter ni dom på något sätt,eller låter ni dom bara stå i hagen med kompisarna och bara vara?

Har nyligen fått hem en ett-åring,och jag är rädd att göra för mycket/för lite. :D

Vi brukar ta ur hagen,borsta av,gå något varv på gården och spana på alla läskiga traktorer och grejer,sen några varv på ridbanan,öva lite förflyttningar,backa frammåt,sidan. Mest för att vänja han vid att bli hanterad och kunna gå ifrån kompisarna.

I dag provade vi även att "longera" (dvs gå runt mig i en volt),han förstog så klart inte alls vad matte höll på med,men han gick då ett varv i bägge varven tillslut,så då var matte nöjd. Inga höga krav alls,men jag vill inte sluta förens han gör det som jag tänkte att han skulle göra,men då sätter jag som sagt små små mål åt gången. Vi provade även att lägga på en tömkörningsgjord.

Tänkte han skulle få vara helt i fred i några dagar nu,och bara gå med kompisarna. Långsiktiga målet är att det ska kunna gå att tömköra han till senhösten,och skicka han på inkörning nästa sommar när han är två.

Går jag för snabbt framåt? Bör jag bara låta han vara under sommaren?
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

Betalar en massa pengar för en lösdrift ;). Vad som görs där vet jag inte men inte är det mycket (gissar på visitering) dock är ingen av hästarna i den hagen folkskygga och det räcker för mig i nuläget.
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

Vi har en ettåring i år och hon tömkörs för fulla muggar;) Hon går på bete dygnet runt men får komma in varannan dag för tömkörning, några timmars vila och kraftfoder. Står inne på natten vid pissväder. Hon ska sättas i vagn till hösten. Detta är dock en travhäst men ändå...
Hon har just nu lite vajsing med tänder som hon tappar så denna veckan har vi tagit det lite lugnt. Vi får se i nästa vecka ifall det är bättre igen eller om vi får avvakta lite till.

Mvh JV
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

Jag köpte min som 6-månaders i oktober och därefter kört på med vanlig hantering och några enstaka promenader. Han har fått lära sig att stå uppbunden, bli ledd, att man inte springer på matte (eller andra människor ;)), att vara ensam i stall och hage. Alltså helt enkelt vanligt vett och normal hantering, samma som vi gör med alla andra hästar i stallet. Vi har även testat att spola benen, spraya med sprayflaska, lite lösgalopp och några miniskutt över "hinder", och åkt transport några gånger :)

I höst ska vi börja med inköringen, så det blir till att börja tömköra till hösten och sedan är målet att sätta för vagn i vår :)

Just nu låter jag honom vara häst och gå på bete med sina polare!
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

Min 1åring går i hage...sa jag att hon går i hage också? :p

Jag tränar inte min häst i något spec, hon är ju bara 1. Det finns ingen mening att hålla på för mycket. Hon kan ledas, stå uppbunden, verkas och gå på promenad (ja typ så att flocken inte syns, sen vänder vi).

Efter sommaren ska jag öva med lastning då jag vill åka in och kolla tänderna samt röntga för ev OCD/lösa benbitar (finns inget som säger att hon har det men min veterinär vill att man gör det vid 1.5 års ålder).
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

Min ettåring går på bete och tas in någon gång då och då. Hon bor inte hemma utan hos en kompis en 25 mil bort där hon får gå i flock med andra ettåringar plus äldre hästar. Där ska hon bo tills efter betet nästa sommar då hon ska flytta hem till mig.
Hon kan ledas, lyda vissa röstkommandon, lyfta fötter och har även haft träns på sig. Under sommaren kommer hon att löshoppas någon gång och vänja sig vid ridhus. Har fött upp henne själv och precis som sin mamma och alla syskonen är hon extremt lättlärd, jag har aldrig behövt traggla något med någon av dem utan de fattar på en gång.
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

Min 1-åring har gått med som handhäst ett par gånger och är löshoppad ett par mest för att han inte har haft någon jämnårig kompis att leka med.

Nu är han på bete med jänmåriga så nu blir han bara klappad! :angel:
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

Sätter ett-åringen i en flock med andra unghästar och en klok vuxen häst. Där den sedan får gå tills det är dags att börja med inridning. Hantering under mellantiden är minimal, vaccinering och verkning.

Hästen måste ju lära sig vara häst innan den kan lära sig vara människans häst.
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

Jag fick hem min donna när hon nyss blivit 13 månader (hon fick vara kvar hos mamma och superlösdriften tills dess, och då hälsade vi på henne 1-3 ggr månaden från att hon var 6 mån så vi kände varandra väl)

I början fick hon bara vara för att lära känna nya vännerna och bekanta sig med allt nytt! Men redan från första dagen borstade jag och gosade med henne så att hon skulle känna att jag var hennes trygghet, vi började med pälsglans och flugmedel, hon fick ett bad och vi tog lite promenader runt gården! :laugh:
Sen så aktiverade jag henne kanske 1 gång i veckan med promenader och så, men gosade och hälsade på henne i stort sett varje dag! :laugh:

Allt i lugn och fin takt, min tjej är sällsynt självsäker och mycket klok (trots sitt röda yttre! :love::devil:) och tog allt med ro, bara hon fick vara med och bestämma lite! ;)
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

Vi har en ettåring i år och hon tömkörs för fulla muggar;)

Förlåt om jag kapar tråden lite, men jag är verkligen helt oinsatt när det gäller körning, brukar man köra så unga hästar? Det finns ju lopp för tvååringar, men ändå?

Eftersom vi har ridhästar så får dom i princip vara häst tills våren dom fyller tre, då börjar vi med träns och sånt, fram tills dess har vi bara tränat på att gå snällt i koppel och lyfta hovar och bli borstade och pysslade med.
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

Förlåt om jag kapar tråden lite, men jag är verkligen helt oinsatt när det gäller körning, brukar man köra så unga hästar? Det finns ju lopp för tvååringar, men ändå?

Eftersom vi har ridhästar så får dom i princip vara häst tills våren dom fyller tre, då börjar vi med träns och sånt, fram tills dess har vi bara tränat på att gå snällt i koppel och lyfta hovar och bli borstade och pysslade med.

Ja om man kan sälja en galopphäst som är inriden och riden i alla gångarter vid 14 månaders ålder så kan man nog tömköra en åring!

Trav och galopp är inte som ridhästvärlden! (tyvärr anser jag dock)
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

Hur är hästen i hanteringen då? Absolut inget nedlåtande,men jag blir bara så nyfiken! Jag tycker att det är sååå mycket träning innan det är dags för att sättas under ryttare,jag vill gärna att hästen är helt lugn med att tas in/ut från hagen,stå "snällt" på gången,vara van med mycket liv och rörelser runt sig,van att kunna vara själv i både stall/hage,gått ute mycket i naturen ensam utan kompisarna,van vid trafik,åka transport m.m. Gärna att man tömkört en hel del så att hästen lärt sig röstkomandon,samt tygeltag.

Jag tror att om dessa saker sitter,så kan ridningen funka så mycket bättre från början. Dvs om man ska ut i skogen för första gången så är hästen van att gå där,och känner sig trygg,den känner sig trygg att gå in i stallet,stå på gången,få sadel på ryggen,att det kommer en bil gör den ingenting. Eller får man allt detta "gratis" om man väntar tills den är ca 3,dvs att den accepterar allt mycket lättare då än att man ska försöka redan nu? Förstår du hur jag menar?

Men inget är väll kanske rätt eller fel heller,jag tror på att träna lite saker,korta stunder nån dag i veckan,och givetvis låta han vila helt och hållet och bara vara häst längre perioder då och då. Så länge hästen tycker det kul så klart!

Att den sen går med jämnåriga kompisar i hagen dagligen ser jag som en självklarhet. Han går på bete nu,sen blir det lösdrift till vintern med samma gäng.
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

Det finns ju forskning på att "ohanterade" hästar inte skiljer sig så mycket mot hanterade hästar när det är dags att rida in. Många prof uppfödare rör inte unghästarna (mer eller mindre) innan de ska sittas in vid 2.5 års ålder. Jag har ridit in sådana och det har aldrig varit problem.

Min häst, som är min första häst, har jag aldrig gått in för att träna. Jag tar det som kommer upp. Häromdagen skulle jag borsta lite runt karlederna. Då kommer det en plastpåse flygande. Ah! Jag tar den och "borstar" med. Först tyckte hon det var svinäckligt men efter några sekunder, inga problem på hela kroppen.

Apropå tömkörning är det skillnad på raser. Fullblod avlas för att starta tidigt, många halvblod är mycket senare, jag skulle inte tömköra en ettåring. Jag har säkert en äldre uppfostran när det gäller unghästar men jag kör så som vi gjorde när jag jobbade hos prof.ryttare.
Min häst är inte heller någon "mysgos"häst hon är alldeles för självständig för det så det får jag acceptera :D
 
Senast ändrad:
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

Vi gör inget annat än att kolla till dem varje dag och sen verkas dem såklart regelbundet!

Vi har en unghäst flock på 16 individer från 1-3 år. Ingen hanteras mer än vid verkning, och daglig tillsyn (plus vaccinationer) .. Hästarna uppfostrar varandra i flocken så de behöver inte tränas.. de tränar varandra helt enkelt. Fysiskt genom all lek i hagen och uppfostran av de som är lite äldre.

Jag tycker att det är onödigt att hantera dem för mycket och träna dem, speciellt när de bara är ett år! Vad finns det för mening i det? :P
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

Jag tror att om dessa saker sitter,så kan ridningen funka så mycket bättre från början. Dvs om man ska ut i skogen för första gången så är hästen van att gå där,och känner sig trygg,den känner sig trygg att gå in i stallet,stå på gången,få sadel på ryggen,att det kommer en bil gör den ingenting. Eller får man allt detta "gratis" om man väntar tills den är ca 3,dvs att den accepterar allt mycket lättare då än att man ska försöka redan nu? Förstår du hur jag menar?

Jag upplever att man får allt det gratis om man väntar.. plus lite till! eftersom hästen får en annan distans till människor om den är mindre hanterad. Den blir alltså lite mer signalkänslig, mindre "på" och håller sitt avstånd och helt enkelt mer lätthanterlig.

Det känns som om de som blivit hanterade mindre tror stenhård (iaf i början, sen beror det på hur hästskötaren beteer sig och hur dens hästhållning är) på att människan är mycket starkare! -vilket leder till mindre "rangordnings diskussioner" .. medan de som blivit mer hanterade när de är unghästar försöker tänja lite mer på gränserna. Men det är min uppfattning och vad mina erfarenheter säger :)
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

Under inkörning.
Hon är satt för vagn och börjar tränas om ett par tre veckor.
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

Förlåt om jag kapar tråden lite, men jag är verkligen helt oinsatt när det gäller körning, brukar man köra så unga hästar? Det finns ju lopp för tvååringar, men ändå?

Eftersom vi har ridhästar så får dom i princip vara häst tills våren dom fyller tre, då börjar vi med träns och sånt, fram tills dess har vi bara tränat på att gå snällt i koppel och lyfta hovar och bli borstade och pysslade med.

svar ja om man har en blivande trav häst så sätter man igång med tömmkörningen när det är 1 år..
Vi har oxå en 1 åring har inte börjat tömmköra henne än har dock longerat, provat huvudlag, tungband och tömmkörnings hjorden på henne.
Hon är inne i tillväxt perioden just nu så vi väntar med de till Augusti.
Annars har vi last tränat 4 gånger, duchar henne i mellanåt, vant vid täcken, lyft fötter, gått ute i skogen och på vägen så hon vänjer sig vid bilar och alla annan typ av hantering som man gör med en vuxen häst..
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

Vi gör inget annat än att kolla till dem varje dag och sen verkas dem såklart regelbundet!

Vi har en unghäst flock på 16 individer från 1-3 år. Ingen hanteras mer än vid verkning, och daglig tillsyn (plus vaccinationer) .. Hästarna uppfostrar varandra i flocken så de behöver inte tränas.. de tränar varandra helt enkelt. Fysiskt genom all lek i hagen och uppfostran av de som är lite äldre.

Jag tycker att det är onödigt att hantera dem för mycket och träna dem, speciellt när de bara är ett år! Vad finns det för mening i det? :P

Kan vara bra om de är vana vid viss hantering i händelse av olycka så att de går att fånga i hagen och att de är vana att stå uppbunda om man måste tvätta sår eller liknanade samt vana att gå på transport om man måste åka iväg känner jag.
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

Det går ungefär tio gånger lättare att lära en ettåring än en treåring. Minst.
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

Det går ungefär tio gånger lättare att lära en ettåring än en treåring. Minst.

ja en 3 åring har oftast en massa egna förslag på hur saker ska göras och oftast e de ganska dåliga förslag.. :rof
till skillnad från 1 åringen som oftast e mer nyfiken och öppen för nya saker
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 725
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
2 999
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
565
Senast: Sirap
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 607
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Semestertips
  • Betyg idrott högstadiet
  • Växtnäring

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Föl 2020
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp