Bukefalos 28 år!

Vad gör ni med era ett-åringar?

Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

Här skiljer sig din och min åsikt om huruvida man vill ha kvar flykten i hästen eller ej. De Islänningar jag träffat som ridits in av Isländska personer eller på Island tenderar ofta ha en högre grad flykt i sig än de jag träffat som ridits in under längre tid och på mer svenskt sätt. Jag upplever många av dem som lite för osäkra mot ryttare, människor etc. Jag tycker inte det är en trevlig läggning i en häst. För jag tycker inte det känns som de själva mår lika bra som de som är betydligt mer trygga och mindre flyktbenägna.

Sen upplever jag visserligen att Islänningar har mer genetiskt nära till instinkter än en del mer framavlade raser. Men jag uppelever en skillnad i dem beroende på hur de ridits in och hanterats och av vem. Jag vet att även andra tränare gör det. Vi har nämligen diskuterat kring det.

Att de måste ha flykt i sig för att vara känsliga för hjälperna tycker jag absolut inte. Däremot är det för mig en extrem skillnad på att fly från hjälperna och att acceptera hjälperna och svara för dem.

Min Islandskorning flydde skänkeln tex då jag fick honom. Jag upplevde honom först som känslig. Men insåg sen att han bara flydde och inte alls accepterade hjälpen. Ska man rida dressyr med rejäl samling måste de accpetera hjälperna och svara lätt och fort. Idag gör han det. Men för att det ska ske får han inte vara i flykt. Det blir en annan typ av svar.

Men här skiljer det sig väldigt inom olika grenar hur man vill att hästen ska svara. Jag har märkt stor skillnad inom trav, Islands, dressyr, AR, western etc. Iom att jag jobbat med hanteringsproblem, och idag till viss del gör det, så är jag i många olika "läger". Och det är stor skillnad i mentaliteten hos folket, vad man vill ha i hästen. För min del är det väl fine om proffs som du vill ha dem i lite flykt. Ni kan hantera det. Men när de hamnar hos svenssons händer lite andra saker. Tack och lov är Islandsfolk mer benägna att kontakta lasttränare, markträningsfolk, problemlösare etc än en del andra grupper. Så då får de hjälp att komma ur problemen.
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

Som litet tillägg: När jag började utbilda hästar kunde jag ibland klappa mig själv i ryggen och tycka: Fan, vad bra jobb jag gjort med den här hästen! Den var snabb, känslig och för mig jäkligt rolig att rida. Problemet var att jag ridit hästen så den blev som jag ville ha dem. För många är det för mycket energi och för mycket känslighet. Jag fick efter någon gång inse att jag behövde utbilda hästen så som ägaren bör ha den.

Som mina tränare alla skrattat då jag berättat om det. För alla hade gjort samma miss en eller två gånger innan de lärde sig.

Lite så kan det bli med en del proffsridna hästar. Och spec med de raser som av sig själva har en högre känslighet och energi. Gärna om de som Islandshästar då också är lite avlade för att överleva i karga landskap och då på envishet. Man har ju lättare att forma om ett halvblod eller en arab tex med issues.
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

Om man behöver bremsa sin ettåring för att kunna verka den så har man problem enligt mig.

Om man inte vill se på det så kan man se det som en tecken på att man har lagt ner för lite jobb med den!

Tycker som du.

Har sedan jag skrev sist, vant min 1-årige hingst vid träns, böjande (sidförande) tygeltag samt lärt honom att stanna för kombinationen tygeltag och röstkommande. Gått bakom honom och startat och stannat några gånger, vid ett tillfälle.
Tränar honom nästan varje dag på att vara uppbunden, bli borstad och lyfta hovarna.
Och ja, det är vardagshantering och innebär också en träning för hästen.
Väldigt trevligt att ha en häst som står stilla vid verkning (bara man är snabb nog så hästen inte hinner bli trött eller tappa balansen vilket går fort på en åring).

Fölis har fått börja lyfta på hov enstaka gång. Ännu inte bundit upp i stallgången, men bör nog börja försiktigt med det nu när hon är tre månader gammal. Underlättar om hon kan stå stilla.
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

Sätter ett-åringen i en flock med andra unghästar och en klok vuxen häst. Där den sedan får gå tills det är dags att börja med inridning. Hantering under mellantiden är minimal, vaccinering och verkning.

Hästen måste ju lära sig vara häst innan den kan lära sig vara människans häst.

Samma här, fungerar utmärkt...och vad jag hört så tycker många som rider in (gör inte det själv) att det är lättare att rida in dessa av någon anledning..... (kan dock inte svara på varför om någon undrar det...)
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

Jag upplever att man får allt det gratis om man väntar.. plus lite till! eftersom hästen får en annan distans till människor om den är mindre hanterad. Den blir alltså lite mer signalkänslig, mindre "på" och håller sitt avstånd och helt enkelt mer lätthanterlig.

Det känns som om de som blivit hanterade mindre tror stenhård (iaf i början, sen beror det på hur hästskötaren beteer sig och hur dens hästhållning är) på att människan är mycket starkare! -vilket leder till mindre "rangordnings diskussioner" .. medan de som blivit mer hanterade när de är unghästar försöker tänja lite mer på gränserna. Men det är min uppfattning och vad mina erfarenheter säger :)

...precis det jag hört också.....
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

Så du menar att när du ska rida in din häst om en månad så sänger du på en sadel ena dagen och longerar och sedan väntar du 3 månader och inte gör nått alls på dom 3 månaderna och sedan tror du att hästen e färdig att sitta upp på..
Det e en lika dålig gemförelse..
Som du ska tro att man ska prova all utristning på en travare sedan vänta 3 månader sen e det bara tuta och köra ut på solvalla men ursäkta hur menar du nu..

Fast det är en stor skillnad på att ha en travhäst som ska bli start häst och en häst som du ska ha som hobby häst du har liksom inga premie lopp eller kval att sikta på..
Har man valt att köpa en trravare och satsa på att den ska bli nått så kör man enligt mönstret att de ska vara i vagn när de är 1 år vet vissa som går i vagn redan när de är 10 månader inna de släpps ut på sommar bete..
Därför undrar jag varför människor som inte har den minsta aning om hur det fungerar att köra in en travare ska svara på tråden då det är en travare som tråden handlar om från början..

Det kan ju vara annorlunda med med travare, vad vet jag. Men var med under inridningen av mitt 3åriga islandssto (då jag aldrig ridit in själv köpte jag den tjänsten) hon hade aldrig hanterats innan mer än som tidigare sagts vid vaccination, hovslagare osv. Efter 1 veckas jobb för hand så hade hon sadel och var sutten på första gången, två dagar senare så reds hon ute i skogen och kunde stanna, gå framåt och styras. Hon tränades i drygt 2 månader förra hösten och går nu med föl, ska sättas igång snart igen. Mitt andra sto reds in under 2 månader, hade sedan stått i 3 månader och vilat när jag köpte henne och började rida, var inga problem att starta där de slutat, dvs en åkbar häst och efter det gick träningen väldigt lätt och hon lärde sig de viktiga hjälperna snabbt. Utan vilan hade de inte haft den framåtviljan de har utan tyckt allt var jobbigt och tråkigt....(iaf vad jag tror..)
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

kan ju bero på att de som håller på med isläningar inte räknar med att hästen ska kunna prestera nått de närmaste åren så då gör det inget om den inte är hanterad den endå inte ska ridas in på år och dar..
Nu är det ju så att trav hästar ska kunna prestera lite mera än vad en inslänning ska vid samma ålder..
Så det går ju inte ens att gemföra raserna med varandra.. De e hästar båda två det e som att gemföra en pudel och en schäfer och tro att de ska kunna prestera lika mycket ..
Isläningar kan man gemföra med shettisar eller andra små ponnysar folk har dem oftast för att skutta runt på i skogen inte föra att ta hastighets rekord bakom vagn i trav.. det e liksom lite skillnad..
Börjar isläningen bråka i skogen ja kliv av då,..
Vad gör du med en travhäst som springer x antal km i timmen på travbanan som inte kan bete sig där är det inte bara att kliva av...
Därför är de skillnad på hanteringen på skogs mullar och tävlings hästar..:cool:

Nu är det väl ändå du som drar alla över en kant, långt ifrån alla islänningar som bara skuttar runt i skogen.....
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

De som säger det gör det för att det absolut är lättare att bara lära in och inte lära om. Dvs de har fått många hästar som hanterats fel. Och då är det lättare med de helt gröna som man bara behöver skola och inte skola om.

Däremot är det betydligt lättare att hantera en häst som hanterats korrekt från dag ett än en som knappt hanterats alls. Tyvärr finns det få som hanterar dem korrekt. Dvs man låter dem bli för på och buffliga tex.

Hästar blir som vi formar dem. Blir de buffliga eller okänsliga har vi format dem fel.

En häst kan hanteras från dag ett och fortfarande hålla distans till människan. Men den håller distans för att den tränats till det. Inte för att den är lite i flykt/skygg.
Och den kan behålla känsligheten om vi inte trubbar av dem. Det går alldeles utmärkt. Men då måste man göra rätt.
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

kan ju bero på att de som håller på med isläningar inte räknar med att hästen ska kunna prestera nått de närmaste åren så då gör det inget om den inte är hanterad den endå inte ska ridas in på år och dar..
Nu är det ju så att trav hästar ska kunna prestera lite mera än vad en inslänning ska vid samma ålder..
Så det går ju inte ens att gemföra raserna med varandra.. De e hästar båda två det e som att gemföra en pudel och en schäfer och tro att de ska kunna prestera lika mycket ..
Isläningar kan man gemföra med shettisar eller andra små ponnysar folk har dem oftast för att skutta runt på i skogen inte föra att ta hastighets rekord bakom vagn i trav.. det e liksom lite skillnad..
Börjar isläningen bråka i skogen ja kliv av då,..
Vad gör du med en travhäst som springer x antal km i timmen på travbanan som inte kan bete sig där är det inte bara att kliva av...
Därför är de skillnad på hanteringen på skogs mullar och tävlings hästar..:cool:

Där trångsyntheten tar vid förlorar man förnuftet......

Äger själv en islandshäst som fått växa upp i en hage i skogen och har inte haft några större problem med att hantera henne och då var hon ändå 5 år när jag köpte henne.

Alla islandshästar är inte bara skogsmullar, har du sett tiderna dom presterar vid flygande pass. Prova att sitta av då... Vi har också tävlingshästar som måste prestera.

Jag själv har också ägt en travhäst, jag älskar travhästarna pga deras lynne och jag tror att dom måste bli hanterade tidigt för att dom måste ha någon att "lita på" medans islandshästar blir mest odrägliga, hemska och fräcka vid tidig hantering. Jag blev tvungen att hantera migg islandshästföl tidigt och jag gör inte om det.... och ja jag har erfarenhet av unghästar.... Visst bägge är hästar men som du själv skriver så är det som att jämföra en pudel och en schäfer.
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

De som säger det gör det för att det absolut är lättare att bara lära in och inte lära om. Dvs de har fått många hästar som hanterats fel. Och då är det lättare med de helt gröna som man bara behöver skola och inte skola om.

Däremot är det betydligt lättare att hantera en häst som hanterats korrekt från dag ett än en som knappt hanterats alls. Tyvärr finns det få som hanterar dem korrekt.

Även jag är övertygad om att unghästutbildarna föredrar ohanterade hästar för att slippa felhanterade, men jag tror inte nödvändigtvis att det behöver betyda att det är ont om välhanterade unghästar. Snarare är det väl så att de välhanterade får proffsen aldrig träffa, för varför skulle man behöva skicka iväg dem för inridning? När man jobbat (korrekt) med hästen dagligen 2-3 år så är det inget märkvärdigt att en dag sätta sig på den :grin:.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 729
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
2 999
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
565
Senast: Sirap
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 607
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp