Bukefalos 28 år!

Vad gör ridning till träning?

millen

Trådstartare
Moderator får flytta tråden om den ligger fel :)

Men jag håller på med en skolarbete om hälsa och ska skriva om varför ridning är träning men hittar inte något på internet så jag tänkte att ni kanske vet :)

somsagt, vet inte om tråden ligger rätt, men om nån vet något så får ni gärna skriva det här :)
 
Sv: Vad gör ridning till träning?

För att det aktiverar alla muskler i kroppen? :) Ridning kan ju vara avslappnande såväl som en träningsform, det beror ju på vad man själv vill ha ut av det (och detär väl typ det bästa med ridningen, det kan passa alla!).
Vid ett ordentligt ridpass tränar du ju både stora muskelgrupper, finmotorik, balans och alla de där musklerna du inte visste fanns... :angel:

Hälsoaspekten kan ju vara både fysisk (själva träningen) som psykisk (komma ut i stallet, rensa huvudet och fokusera helt på hästen). Dessutom är ju hästar och ridning en aktivitet som oftast utövas utomhus vilket även det är en hälsoaspekt, frisk luft och natur har ju alltid lovordats!
 
Sv: Vad gör ridning till träning?

jag minns nån artikel (kan det ha varit i ridsport tro) där man testade ryttares kondition och en elithoppryttares kondition låg på samma nivå som en allsvensk fotbollsspelare om jag inte missminner mig... Hittade tyvärr inte artikeln nu. Men googla på ryttare kondition test så kommer det en del uppsatser i ämnet om ryttare och träning.
 
Sv: Vad gör ridning till träning?

Måste bara fråga,

Om du skrivit om fotboll, hade du då behövt skriva vad som gör fotboll till träning?
 
Sv: Vad gör ridning till träning?

Jag är i alla fall dödstrött efter 30 minuter utan stigbyglar! Klart ridning är träning :)
 
Sv: Vad gör ridning till träning?

Ja, eller alltså jag skriver ju om vad man tränar när man rider, och det skulle jag ju kunna göra om fotboll också, det kanske inte är alla som vet vilka muskelgrupper man tränar när man spelar fotboll. Men nu valde jag ridning för att där kan jag ta från mina egna erfarenheter också och för att det intresserar mig. :)
 
Sv: Vad gör ridning till träning?

Inom galoppen finns det ett fyskrav om man vill bli lärling, jockey eller amatörryttare. Det handlar om att klara tre kilometer på femton minuter. Personligen tycker jag att det behövs lite fler fysiska krav utöver det. Men vill gärna säga det att som arbetsryttare finns det inget fyskrav men har du ingen fys orkar du inte rida som arbetsryttare. Och då menar jag inte bara att stå i jockeysits två minuter på bana utan även 40 minuters trav i skogen. Nej, inte med en häst utan kanske så många som sex, åtta hästar varje dag, sex dagar i veckan. Så nog krävs det kondis att rida... *ler*

Googla på "Ung Galopp" så hittar du nog mer om fyskrav och träning där...
 
Sv: Vad gör ridning till träning?

Jag förstår inte riktigt frågan. Vadå vad det är som gör ridning till träning? Finns det verkligen fortfarande människor som tror att man bara sitter där uppe och åker?

Ridning är träning eftersom det är pulshöjande och svettframkallande. Det är väl ändå ett svar nog?

Man kanske kan omformulera frågan till: vilken sorts träning är ridning? :) Som du själv sa, vilka muskelgrupper aktiveras, är det i huvudsak styrka eller kondition osv.
 
Sv: Vad gör ridning till träning?

ja jag kanske formulerade mig lite dåligt, men ja alltså vad tränar man när man rider och vilka muskler :)
 
Sv: Vad gör ridning till träning?

ja jag kanske formulerade mig lite dåligt, men ja alltså vad tränar man när man rider och vilka muskler :)

Jag kan svara lite konkret på den frågan utifrån egna erfarenheter. Jag jobbar utomlands och är borta från hästen i perioder. När jag kommer hem och har gjort ett par ridpass har jag fruktansvärd träningsvärk i innerlåren, fotlederna och övre rygg/axlar men innerlår är värst. Nu har jag börjat träna på gym när jag är borta, bl a på en maskin som tränar innerlåren och nu får jag inte längre ont där när jag kommer hem o rider. Samma med att träna övre rygg/axlar, jag tycker det är mycket lättare att sitta rätt om man känner sig stark där.

Undrar hur många sporter det är som är så tuffa mot innerlåren :cool:
 
Sv: Vad gör ridning till träning?

Skaffa boken "Spänst och harmoni i ryttarens sits" så får du jättebra beskrivningar av vad ryttaren tränar och hur man tränar.
 
Sv: Vad gör ridning till träning?

Jag förstår inte riktigt frågan. Vadå vad det är som gör ridning till träning? Finns det verkligen fortfarande människor som tror att man bara sitter där uppe och åker?

Jag tror nog det går. Läste tyvärr en text på bloggen träningslära* där bloggaren hade gått igenom en artikel om ridning och kondition. Ett antal tjejer fick rida i några månader, flera dagar i veckan tror jag. Slutresultat inte så mycket bättre tränade. (Men ridningen visade sig bestå i ett antal varv skritt, trav, galopp på en volt. Gissningsvis måste de väl åkt häst helt enkelt, den lilla kondisökningen som kanske skett efte en månad måste försvunnit när kroppen lärde sig följa med i rörelserna?, så det går nog.)

Ridning är träning eftersom det är pulshöjande och svettframkallande. Det är väl ändå ett svar nog?

Håller med, själv kan jag vara sjöblöt efter ett ridpass. Men inte alla varianter av dem, igår tex borde jag nog inte räkna som mer än promenad.

Antar att det mest accepterade är väl att det tränar Core helt enkelt? Koordination rimligtvis?

*http://traningslara.se/behover-vi-en-definition-pa-idrott/

Inte läsa om man inte vill bli sur ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad gör ridning till träning?

Jag har några kilon för mycket, tränar inget annat än ridningen. Gjorde ett stort fystest år 2011, man mätte puls, kondition, blodtryck, blodvärden osv osv.
Det var inför min anställning, jag hade högst resultat av alla.

Väldigt bra för grundkonditionen.
 
Sv: Vad gör ridning till träning?

Ta gärna med arbetet kring hästarna som en liten kommentar i alla fall.

Det måste ju vara träning att flytta runt på tonvis med hö och strö, och att dagligen släpa upp 90 liter vatten till hagen en halv kilometer bort har i alla fall bättrat på min kondition och styrka.

Men jag förstår att det var ridningen det handlar om i huvudsak.

Lycka till med skriveriet! :)
 
Sv: Vad gör ridning till träning?

Ooo.... Den där hade jag förträngt! Jag kommenterade hans inlägg när han just hade skrivit det och fick studierna skickade till mig. Men jag var just då helt uppe i mitt examensarbete och läste vetenskapliga studier så det stod ut ur öronen på mig... Så jag la det hela på is och tänkte försöka mig på att ge svar på tal senare. Ska nog ta och leta rätt på dem igen nu :devil:
 
Sv: Vad gör ridning till träning?

Undrans om inte jag också fick dem skickade och faktiskt läste, men jag minns pinsamt nog inte :p men jag tror faktiskt det. (tror det var då jag kom fram till att de inte red lektioner utan bara runt runt, jag svarade bloggaren i mail). Du bara måste skriva en kommentar här när du läst dem!

(Jag gillar den bloggen annars.)
 
Sv: Vad gör ridning till träning?

min sjukgymnast skäller på mig för att jag inte rider tillräckligt mycket. ridningen hjälper mig nämligen att stärka upp musklerna runt bålen, som jag så väl behöver...
sen ger det ju en viss benstyrka också

jag läste i länken och problemet med ridning som träning är ju att det beror oerhört mycket på HUR man rider. Cyklar man så måste man trampa för att komma framåt, men man kan absolut åka häst i alla gångarter utan att det ger särskilt mycket träning.
Sen kommenterades det att det inte gick att avgöra ifall elitryttarens styrkor kom från ridning eller övrig träning. men inget om att den övriga träningen kanske fanns där för att ryttaren skulle orka utföra sitt jobb.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
976
Senast: mamman
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 363
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 461
Senast: LiviaFilippa
·
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 756
Senast: hastflicka
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Häst med eksem
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp