Bukefalos 28 år!

Vad gör vi CLX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men så fantastiskt! :heart
Ja, det var otroligt häftigt! Först trodde vi att det var sälar för säl hade vi sett kvällen innan, men när de kom närmare såg vi att det var en grupp delfiner som följdes av en annan grupp delfiner. Det var säkert 10-15 stycken totalt! :love: Min mans ena surfkompis berättade att han fått sällskap av en hel hög delfiner när han satt på sin bräda och väntade på vågor för några veckor sedan, så de verkar inte vara särskilt blyga :)
 
Har landat i soffan för en eftermiddagslur tillsammans med herr Labrador innan jag fortsätter jobba. Energinivåerna är lite extra låga här hemma idag efter en helg med knackig sömn och mycket aktivitet följt av en natt då vi förvisso sov otroligt gott men väcktes av åskoväder två gånger. Ute har det regnat som attan mest hela dagen och efter en vecka med idel sol och högsommarvärme känns det riktigt mysigt :love: Skönt också att kunna hålla oss inomhus mest hela dagen (förutom ett par hundpromenader såklart) utan dåligt samvete, inte ens hunden tyckte det var en bra idé att gå ut på lunchen!
 
idag är det vaaaaarmt. Jag älskar värmen men till och med jag känner av den idag.
Var ute i stallet på lunchen för att ta in hästarna. Vill inte ha dem ute i solgasset med insektstäcken på. Vart 3 glada hästar som ville in i skuggan och stall och få vila lite.

Blue hade lyckats med konststycket att nästan trampa av sig skon så fick ringa runt efter hovslagare. Som tur var svarade min fantastiska ordinarie som hade slutat för dagen men satt i bilen så han kom ut akut.

Hade jag behöver åka in med Blue så hade det varit han som fått kolla på honom sen. Men det gick bra en bit av skon hade gått in i hoven men det satt bra till så hovis vart inte orolig.

Nu när de står inne i lugn och ro i skuggan och lite svalare så hoter de med regn vid 16 när jag slutar. vad är det för jäkla skit??

Ja ja hej och hå kämpa på
 
Vad jobbar du med? Verkar vara så olika grejer. 🙂

Jag jobbar halvtid med att vara en slags basisk sfi och samhällstolk antar jag man kan kalla det. Det här är kvinnor som bott länge i Sverige och inte har rätt till riktig SFI eller gått det för tio år sedan eller mer, och en del är halvanalfabeter. De lever i ett parallell samhälle kan man kalla det där kontakter med det svenska samhället och 'riktiga' svenskar i princip inte existerar.

Det alla har gemensamt är att de inte förstår eller talar mycket svenska. De flesta är också 55+ några över 60. Meningen är att förbereda dem inför lönearbete, men då gäller det att man har språkförståelse, kan tala, förstå, läsa någorlunda rudimentär svenska. De vill så mycket och är så ivriga och är så övertygade att de kommer komma ut i arbetslivet att det gör ont i mig.
 
Jag jobbar halvtid med att vara en slags basisk sfi och samhällstolk antar jag man kan kalla det. Det här är kvinnor som bott länge i Sverige och inte har rätt till riktig SFI eller gått det för tio år sedan eller mer, och en del är halvanalfabeter. De lever i ett parallell samhälle kan man kalla det där kontakter med det svenska samhället och 'riktiga' svenskar i princip inte existerar.

Det alla har gemensamt är att de inte förstår eller talar mycket svenska. De flesta är också 55+ några över 60. Meningen är att förbereda dem inför lönearbete, men då gäller det att man har språkförståelse, kan tala, förstå, läsa någorlunda rudimentär svenska. De vill så mycket och är så ivriga och är så övertygade att de kommer komma ut i arbetslivet att det gör ont i mig.
Spännande jobb!
Men ja.. Svårt. Kan dock tänka mig att det är givande. 🙂
 
Sjukar runt i värmen. Det ringer typ nonstop i jobbtelefonen, så nu har jag stängt av den och instruerat mina bästa kollegor att de kan ringa mig på privata tel när de behöver mig. Iom nytt system som håller på att sättas in och att de inte vet hur man gör tycker jag det är ok om de ringer om det kör ihop sig.
 
Okej. Nu har jag köpt en annan cykel till barnet, lagt ut den andra på annons igen. Ångesten kom som ett brev på posten, så orimligt!

Skulle åkt till det här andra stället direkt, som jag tänkte! Det är en butik för begagnade cyklar, den första var en privatperson.

Nu känns det som allt blev fel och jag ligger ute med en massa onödiga pengar (okej, inte SÅ mycket för båda är begagnade). Men lätt att vara efterklok.

Tror det är PMS som gör sig påmind också, kul 🙃
 
Spännande jobb!
Men ja.. Svårt. Kan dock tänka mig att det är givande. 🙂

De är så fina, mina kvinnor, förutom en som är jobbig, och de är så ivriga och vill veta allt. Men det är svårt eftersom de börjar på en nivå där man inte kan kommunicera alls. Dessutom kommer de från olika länder. Hur förklara hänsyn på kurmanji, arabiska, tigrinja och dari. Det blev mycket gester och prat om ungdomar som spelar musik högt i sina mobiler på bussen/tunnelbanan.

Jag berättade om det kommande valet och vi pratade demokrati och de ville att jag skulle tala om för dem vilka de skulle rösta på :D
 
Trött, bs har gått upp och ligger precis rätt, men rekylen känns ändå. Försöker skriva om substantiv bestämd och obestämd form, singularis och pluralist på ett pedagogiskt sätt. Hjärnan hänger inte riktigt med.

Förklarat idag att man inte ska låna från Blue Step mm genom att visa på tavlan hur mycket mer man måste betala tillbaka jämfört med hur mycket man lånar och kom in lite på räntor.
Vem har du förklarat det för?
 
Suttit i telefonkö i 2,5 timmar och när jag väl kom fram fick jag ändå inget vettigt svar.. Smått less på den myndigheten nu.

Vissa myndigheter är hopplösa, jag brukar sätta mobilen på högtalare och lägga den bredvid datorn eller vad jag nu gör. Det är alltid nedslående att få höra, "du har plats 368, tack för att du väntar." (en halvtimme senare) du har plats 221 i kön, tack för att du väntar... Till slut har man inget batteri kvar när man väl kommer fram och då gäller det att ha en laddare tillgänglig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
1 313
· Visningar
71 123
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag satt vid datorn och lutade mig bakåt. Plötsligt blev jag jätteyr. Jag fick panik och rusade upp. Tänkte att jag behövde ta mig ut ur...
2
Svar
22
· Visningar
1 870
Senast: Wille
·
Mat Jag kan inte sluta fnissa... Öppnade nyss ett paket kex bara för att upptäcka att någon redan verkar ha tagit en tugga. Kexen säljs...
2
Svar
32
· Visningar
2 488
Senast: Ninnurur
·
Katthälsa Seven är jättehungrig jämt. Jag jobbade idag, hon fick frukost och sen blötmat när jag kom hem. Trots det skickade jag ner henne från...
Svar
4
· Visningar
282
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp