Bukefalos 28 år!

Vad gör vi? del 3 - Kids Edition

Är själv med barnen idag så det blev upp 3.45, frukost kl. 5. En stund barnprogram, inhalatorer, lek, påklädning, tandborstning. Nu ska vi strax ut i solen, en timmes promenad då sonen ska sova och sen lite parklek. Sen hänger jag nog på låset på lekland kl. 10 för att klara resten av förmiddagen. Behöver ett vadderat rum 😂 VARFÖR öppnar allt kl. 10?! 😅 Det är ju en halv dag fram tills dess!
Åh det där hade jag glömt (att allt öppnar 10) det var ju helt hopplöst när barnet fortfarande sov efter lunch (som på förskolan då var 11.00 och det försökte vi hålla på helgerna också)
Det är faktiskt skönt att ha ett större barn (snart 5) igår var vi med om en rätt absurd resa där vi lämnade semesterhuset kl 6 och landade hemma strax efter 21. Hade det varit för två år sedan hade det varit jättejobbigt. Men tiden går fort!
Förra veckan hade vi med barnets ett år äldre kusin på flera utflykter, och det är klart lättare/trevligare att ha med två barn i den åldern än ett, vi tar ofta med en kompis som också är ensambarn om vi gör saker (typ lekland/museum) hemma också, för att det blir så mycket lättare. Snart är ni där utan att behöva ”låna” ett barn 😂
 
VARFÖR öppnar allt kl. 10?! 😅 Det är ju en halv dag fram tills dess!
Vi har exakt motsatt problem här 😅. Nu till exempel har dottern vaknat vid halv nio. Och så ska vi lugn och maklig takt äta frukost och göra i ordning oss. På helgerna kommer vi aldrig ut före kl 9, oftast vid 9:30. Och sen är det ju lunch vid 11 liksom. Så vi får alltid stressa ut på morgonen för att hinna vara i lekparken en stund innan lunch 🤷🏼‍♀️.
 
Jag har ju blivit sjukskriven istället för föräldraledig.
Måste jag anmäla det till min arbetsgivare? Som i sin tur anmäler till Försäkringskassan, precis som när man arbetar.

Blir lite stressad av att inte veta hur Försäkringskassan ställer sig till sjukskrivning.. De har inte tagit något beslut än. De har dragit in min föräldrapenning i tre månader i varje fall.
 
Vi har exakt motsatt problem här 😅. Nu till exempel har dottern vaknat vid halv nio. Och så ska vi lugn och maklig takt äta frukost och göra i ordning oss. På helgerna kommer vi aldrig ut före kl 9, oftast vid 9:30. Och sen är det ju lunch vid 11 liksom. Så vi får alltid stressa ut på morgonen för att hinna vara i lekparken en stund innan lunch 🤷🏼‍♀️.

Det är ju så olika det där! Innan jag fick barn hade jag en kollega som hade ett småbarn och en bebis. Vi pratade om frukost vid något tillfälle och jag sa att jag och maken alltid kokar ägg och gör smoothie, och hon svarade lite drömskt att ”tänk om man hade haft tid att koka ägg” och jag tänkte att ja det blir ju stressigare morgnar med småbarn.

Just nu kan jag dock säga att.. I got 99% problems men att ha tid att koka ägg ain’t one of them 😅

#5amclub
 
Åh det där hade jag glömt (att allt öppnar 10) det var ju helt hopplöst när barnet fortfarande sov efter lunch (som på förskolan då var 11.00 och det försökte vi hålla på helgerna också)
Det är faktiskt skönt att ha ett större barn (snart 5) igår var vi med om en rätt absurd resa där vi lämnade semesterhuset kl 6 och landade hemma strax efter 21. Hade det varit för två år sedan hade det varit jättejobbigt. Men tiden går fort!
Förra veckan hade vi med barnets ett år äldre kusin på flera utflykter, och det är klart lättare/trevligare att ha med två barn i den åldern än ett, vi tar ofta med en kompis som också är ensambarn om vi gör saker (typ lekland/museum) hemma också, för att det blir så mycket lättare. Snart är ni där utan att behöva ”låna” ett barn 😂

Ja, det är hopplöst. Hon äter lunch 11 och sover 12 så det har ju nästan inte varit någon idé att ta sig någonstans. Nu har vi börjat tumma lite på tiderna dock, hon kan äta och sova en timme senare om vi nu tagit oss tid att åka någonstans. När vi åker till TomTits exempelvis har sonen sovit i bilen på vägen dit, och sen hänger vi på låstet kl. 10. Sen kan vi stanna, leka och luncha fram till kl. 13 och så sover båda i bilen hem sen. Längre hade de nog ändå inte orkat leka, i den här åldern!

Men väntan är ju lång när man är uppe innan tuppen. Känns som man levt ett halvt liv och haft sju svåra år innan nåt öppnar 😂
 
Otröstlig bebis. Har provat ny blöja, mat, napp, rapa, tröst och mys. Men han är ledsen ändå. Tror han är lite övertrött. Pappa går runt med honom i huset nu och vaggar och småpratar.

Så glad för hans pappa! Han sköter allt, låter mig sova på nätterna och är jättebra på att trösta. Det enda han inte kan är att klä av och på.
 
Tänk, nu är långhelgen slut och jag kan helt ärligt säga att vi har haft en trevlig helg. 2,5-åringen har förstås haft några sammanbrott men det går inte alls att jämföra med hur han var bara för några veckor sen när varje helg var en pärs. Och som en liten bonus kom han tillbaka ner i går under pågående läggning, fick sitta i mitt knä en stund och ville sen att jag (!!!) skulle gå upp och natta honom. Eftersom lillebror gärna ammar på kvällen och storebror ändå är en sån pappagris nattar hans pappa alltid honom sen lillebror föddes för ett halvår sen. Det var därför så himla mysigt att få gå upp och ligga bredvid min stora lilla kille och kramas innan han somnade :love:
 
Köpte en liten solkeps till lilleman. En sån där med skärm och nackskydd. Provade den, och oj vad arg han blev :rofl: Han gillar inte vanlig mössa heller.
 
Mina barn som aldrig velat ha T-shirt eller shorts och alltid vägrat sandaler och sprungit runt i sneakers med strumpor i oavsett hur varmt det är har nu plötsligt velat använda de sandaler jag köpte begagnat häromsistens. Givetvis med strumpor i dock. De har också plötsligt bytt ut sina älskade kepsar mot nån liten stråhatt med rosett som jag köpte till påsk förra året men som legat oanvända i garderoben. I morse när de skulle till förskolan ville S ha keps istället varpå H skrek ”NEJ FÖR DEN SKYDDAR INTE ÖRONEN DUMMA DIG” 😅.
 
Skriver under på allt ljuvligt med sommarvärmen, men hade förträngt hur svårt det kan vara att natta barn i ett varmt sovrum :meh:

Annars en bra dag, barnen lekte i trädgården från att vi kom hem till läggdags. Utvecklingssamtal för lilla E imorse, hennes mest framträdande drag är att hon är artig 😅 Vet ej var det kommer ifrån men hon säger "tack NN!" för exakt allt, gullungen ♥️

Och storebror var på superfrågvist humör när vi kom hem, vi hann avhandla vattnets kretslopp och hur eld uppstår medan vi åt mellis 😅
 
Om det är för värmen, förkylning eller utvecklingssprång, eller alltihopa, är oklart. Men tvillingarna är inte roliga att natta nu. Eller carl somnar direkt i princip men vaknar hysterisk 1-2 h senare. Ungefär samtidigt som Cajsa ev kan tänka sig sova. Helst vill de nog samsova just nu men det fungerar inte alltid med resten av livet 🫣 (sagt av hon som normalt sätt är väldigt för att samsova, men som vill plugga tex när barnen sover)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Precis varit hos barnpsykolog och pratat om sonens sömn. Hon tycker att vi ska lära honom att somna själv. Vi kan sitta bredvid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 781
Senast: CaisaCax
·
Övr. Barn Vår snart sexåriga dotter har alltid sen hon var liten nattats genom att vi ligger bredvid tills hon somnat. Det har funkat men med en...
Svar
11
· Visningar
1 109
Senast: Humla
·
Småbarn Vad har ni för säng till era 4-5 åringar? Vi vill kunna ligga bredvid och sova där så juniorsäng går bort. Hade tänkt ställa en 105...
2
Svar
20
· Visningar
1 315
Senast: Praefatio
·
Gravid - 1år Jag håller på att få spader. Fick mitt första barn för knappt en vecka sen och har sedan dess inte kunnat sova på grund av ryggvärk. I...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 148
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp