Vad gör vi? Del CIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo, jag tänkte också på lik, men det var inte riktigt samma lukt trots allt. När jag åkte till stallet insåg jag dock vad det var för lukt. Ute på gärdena en kilometer hemifrån, höll de på med gödsel. Det är lite oklart vad för slags gödsel det är, för inte luktade det så när vi körde gödsel på lantbruksskolan.

Nu hoppas jag på att vinden vänder, för det går inte att vara ute i stanken.

Låter som svingödsel... det är en spännande doft😬
 
Låter som svingödsel... det är en spännande doft😬
Tänkte precis detsamma :wtf: !
Kanske det. Det är lite väl stora mängder för att vara hönsgödsel. Jag vet dock inte var det finns en svinuppfödning här.

För övrigt kan jag tipsa om att man ska inte jobba i svinhus när man är bakfull. Fråga mig inte hur jag vet det :angel:.
 
Suck, sitter och skjuter upp att jag måste dammsuga. Jag och katten gillar verkligen det nya ströet. Lätta mjuka pellets som är bra att gräva i, helt växtbaserat så jag kan spola ner bajset i toa, relativt drygt och billigt. Luktar i princip ingenting förutom lite svagt av sågspån förutom just när hon bajsat. Saluförs som ekologiskt men eftersom det importeras från Kanada tvivlar jag på just den biten. Men den kan komposteras, om man har en kompost vilket jag inte har.

MEN kornen är lätta och jag har en grävarkatt. Ergo små korn över hela golvet. Känns inte som det är någon idé att ställa in dammsugaren mellan varven numera. :meh:

@tanten kommer du ihåg dagarna när man fick belladonna droppade när man skulle fotografera ögonbottnarna? Där kan vi prata om ljuskänslighet som dessutom inte gick bort på evigheter.
 
Ha! Det är tur att morbror är här som får ner mig på jorden. Det är liksom inte ett slott det handlar om utan en stuga oklart årtal men från slutet på 1800-talet
Medans andra jobbar håller jag på att få igång grillen och sen blir det även bastu lite senare.
 
En liten stuga från slutet av 1800-talet är inte fy skam. En sådan bor jag i :heart !
[/QUOTE]
Ja det är ju inget fel på huset *peppar peppar* utan är bra byggt och allt sånt men ingen har ju bott där på jag vet inte hur länge så det ska tätas, snickras målas. Fixa badrum osv.
Jag tänker alltid för mycket ur ett estetiskt perspektiv. Tex riv halva taket för att få hög takhöjd. Men praktiskt är det rätt dåligt -mer att värma upp och mindre boendeyta.
Så får tänka om hela tiden känns det som :D
Men men det bästa med morbror och hans snickarpolare som också är här är att man lär sig enormt mycket hur man tar hand och renoverar gamla hus. Hade aldrig blivit lika bra om jag tagit mig an ett sådant projekt själv.
 
Ja det är ju inget fel på huset *peppar peppar* utan är bra byggt och allt sånt men ingen har ju bott där på jag vet inte hur länge så det ska tätas, snickras målas. Fixa badrum osv.
Jag tänker alltid för mycket ur ett estetiskt perspektiv. Tex riv halva taket för att få hög takhöjd. Men praktiskt är det rätt dåligt -mer att värma upp och mindre boendeyta.
Så får tänka om hela tiden känns det som :D
Men men det bästa med morbror och hans snickarpolare som också är här är att man lär sig enormt mycket hur man tar hand och renoverar gamla hus. Hade aldrig blivit lika bra om jag tagit mig an ett sådant projekt själv.
Takhöjd, vad är det?? I vår lilla stuga är takhöjden ca 2 meter. Enda huset jag vet där t.o.m. lilla jag nuddar taket om jag sträcker på mig..... ;)
 
Takhöjd, vad är det?? I vår lilla stuga är takhöjden ca 2 meter. Enda huset jag vet där t.o.m. lilla jag nuddar taket om jag sträcker på mig..... ;)
Det blir sån skillnad mot det stora huset där taket är ganska högt (har aldrig mätt det men högre än jag nånsin bott i tidigare) byggt i början på 1900-talet.
Intressant att hallen har hög takhöjd i lilla huset medan kammaren och köket har betydligt lägre. Ska mäta hur högt det är.
 
Det blir sån skillnad mot det stora huset där taket är ganska högt (har aldrig mätt det men högre än jag nånsin bott i tidigare) byggt i början på 1900-talet.
Intressant att hallen har hög takhöjd i lilla huset medan kammaren och köket har betydligt lägre. Ska mäta hur högt det är.
Takhöjd är dyrt. Det går år mer timmer att bygga högre. Så "finare" och mer påkostade hus hade högre i tak. Stugor och torp hade följdaktilgen lägre takhöjd. Och var mindre.

Men att det är högre i hallen (hall?? - Farstu? ) verkar inte logiskt.

Har du foton - vore kul att se.

/tanten - vars hus byggdes 1882.
 
Det blir sån skillnad mot det stora huset där taket är ganska högt (har aldrig mätt det men högre än jag nånsin bott i tidigare) byggt i början på 1900-talet.
Intressant att hallen har hög takhöjd i lilla huset medan kammaren och köket har betydligt lägre. Ska mäta hur högt det är.
Takhöjden varierar i vårt torp också, men det är lågt överallt. Man kan säga så här. I vissa rum når jag taket lättare när jag sträcker på mig, i något annat rum är det lite svårare.... I sovrummet (som är tillbygge) är t.ex. golvet lite lägre..... Det är kul med gamla hus.... :D
 
Vi var och handlade i grannbyn där ett migrationsverk finns. Passade på att lämna saker vid återvinningen med. Där stod en utländsk man i slitna kläder med en lång trädgren och försökte fiska upp eventuella pantburkar ur metallkontainern. Vi skulle panta ett gäng säckar med vattenflaskor. Lämnade dem till honom istället. Han blev SÅ glad!
Fy vad olika liv man lever! 😢
Och vilken tur vi(jag och sambo) har, som fötts i det här landet med allt vad det innebär.
 
Sambon sitter på roddmaskinen och ror så han åker omkring trots antihalk-matta under. :laugh:
Jag laddar för att hoppa upp på cykeln.Så peppad.. Vill bara sova idag.
 
Magkatarr de luxe :wtf::meh: Maken missade köpa samarin. Men hade bikarbonat hemma, ihop med potatismjöl ger det bra lindring snabbt iaf. Tack och lov!
Mindre kul att behöva hålla upp med arcoxia i några dagar däremot :down: Men inget att göra något åt.
Undrar vad det beror på, var väldigt länge sedan. Både maken och hunden har också haft magbesvär precis
 
Blev köttfärslimpa med fetaost ikväll
20190813_172658.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 805
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Angående en tråd här på buke kom en fundering upp om hur man hanterar byråkratin när en förälder går bort. Båda mina föräldrar lever men...
Svar
0
· Visningar
283
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan För ungefär 1 1/2 år sedan började planerna om att jag och min syster skulle renovera barndomsstallet hos grannen och ställa dit vår...
Svar
14
· Visningar
3 216
Senast: tara
·
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 797
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp