Bukefalos 28 år!

Vad gör vi? Del CX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hmm, under promenaden hörde jag lite sirener. Sen promenerade jag mig mot centrum pga choklad måste man ha.

Kommer 5 stycken polishelikoptrar åkandes, mer sirener. Så tänkte att jaghopp nu har någon skjutit någon i centrum... igen. Men icke, var lugnt där. När jag gick hem såg jag massor med civilklädda poliser och poliser i civilbilar runtomkring på gångvägarna, mycket runtomkring just mitt hus...
Undrar vad som hänt? 🤔
 
Märker det, hade stationskontroll (Kunderservice - inriktad på kundmiljön) på Gamla Stan tunnelbanestation idag. Håller med det är verkligen lugnt!
Är detta nära station? :)

Fördelen (och nackdelen) är har en del tid över, men trevligt på den stationen och ta entrén mot Riddarholmen och titta ut över vattnet och njuta av vädret :love:

Det är mitt på Stortorget!

Var även inne en sväng i Storkyrkan. Inte heller där ngn rusning ;)

FD546E8F-C381-4A1B-BAFC-A374FF9174A1.jpeg
 
Hmm, under promenaden hörde jag lite sirener. Sen promenerade jag mig mot centrum pga choklad måste man ha.

Kommer 5 stycken polishelikoptrar åkandes, mer sirener. Så tänkte att jaghopp nu har någon skjutit någon i centrum... igen. Men icke, var lugnt där. När jag gick hem såg jag massor med civilklädda poliser och poliser i civilbilar runtomkring på gångvägarna, mycket runtomkring just mitt hus...
Undrar vad som hänt? 🤔

Det var en jävla drag över bron för en stund sen också!
 
Somnade på soffan. Katten odräglig. Först satt hon och käkade hår och hårsnodd och slickade och slickade. Jag sov, hon gick över till att bita och klösa på soffan - 50 cm från mitt huvud. När inte det heller hjälpte, jag lyfte ner henne och somnade om, så började hon smaska på kablar på andra sidan mitt huvud. Jag gav upp och nu har hon lagt sig tillrätta precis där jag sov :meh:
 
Vart i stallet så nu är jag irriterad. Varning för långt irriterat inlägg, det är förhoppningsvis inte mot någon här

Vi har ju vart och tittat på bete där de andra i stallet stått innan, och kom även fram till att vi hyr stallet tillsammans om stallägaren går med på det. Vi skulle släppt hästarna där imorgon, men sen fick vi tag på hovslagare som kommer på måndag, så vi säger att vi åker tidigast då. Det eftersom att det är första gången ena hästen ska bli skodd och det känns inte optimalt fastbunden vid ett träd.

När vi precis kommit till stallet idag så skriver dem att dem flyttar hästarna idag istället. Jaha, det gör inte mig något, de får flytta när dem vill. Dem är dock inte där när vi kommer dit, och jag tar in en häst och borstar. Jag binder henne då vid paddocken istället för att stå i ett mörkt stall. Sen gick jag bort och flyttade andra hästen till en annan del av hagen för att hon inte skulle spränga hagen. Då har dem kommit och står vid min häst (min mamma är också där, det står inte en ensammen häst där), och en av de håller runt halsen på hästen. Jag förstår inte alls varför hon gör så, men börjar borsta för att jag tänker att dem borde ha vettigare saker för sig. Det dröjer väldigt länge, sen går hon och hämtar en av deras hästar. Börjar lasta den och kommunikationen brister tydligt mellan dem två. Jag blandar mig inte i, hästen backar bara ur och dem blir stressade, men ingen är en fara för någon annan. Efter ett tag får dem på hästen och åker.

Då hinner jag borsta färdigt och ta in andra hästen, börjar borsta och då kommer dem tillbaka. En av dem säger att jag ska flytta mig, och jag gör det så att de kommer förbi med hästen (vilket dem hade gjort ändå). Sen går jag tillbaka till stället jag stod. Då säger hon att jag ska flytta på mig igen. Jag frågar varför och hon svarar att hästen kan springa fram till min häst annars (de lastar i paddocken). Jag ser inte problemet med det, för hästarna nosar ju på varandra över staketet hela tiden ändå, de känner varandra. Dessutom kan det räcka att dem har longerlina på hästen för att inte tappa honom. Hon säger att då måste hon ryta ifrån. Jag förstår fortfarande inte varför, jag står inte i paddocken och om något borde det vara positivt om hästen springer fram till min, då kan de fånga den enklare. Plus att dem vet om att jag ska rida, och om det då är ett problem kan dem väl lasta på parkeringen?

Min mamma kommer och säger att hon nog vill prata med mig och då någon annanstans, så jag går med bort till grinden till våran hage. Kommer fram till att vi inte ska hyra stallet med dem, utan då hyr vi från stallägaren, för det här är inte första gången det blir problem.

Dem börjar lasta hästen och det tar inte många sekunder innan han springer lös, med ett grimskaft. Deras metod verkar vara att ta en tömkörningstum/ annat långt rep runt bommen och fast i hästen så att dem kan hala in hästen, och slå den :idea:
Hela släpet+bilen gungar, för hästen tänker då inte gå in. Hästen är fem år och ligger långt efter i både hantering och ridning.

Det går ganska lång tid och hästen är nog mer lös än kopplad. För att komma från stallet måste man gå igenom paddocken, eller plocka ner staketet och klättra på åkerkanten. Vi kommer fram till att jag nog rider ut istället, tränsar och öppnar upp och går vid kanten. Hästen är såklart lösspringande i paddocken då, och metoden för att fånga den verkar vara att jaga den och skrika att den ska uppföra sig.

Vi går ut och när vi kommer tillbaka har dem åkt, och enligt dem själva vart där ca 10 minuter, det tar ca 15 minuter att åka till stället. Vi var ute ca 1 timme och en kvart.

Pratar med stallägaren som säger att det inte alls är något bestämt (vilket dem påstod) :grin:

Bra jobbat om du orkade läsa allt 🙃
 
Men det var lite roliga saker också. När vi var ute såg vi två shettisar precis vid vägen (:love:) och det tyckte inte ponnyn om. Hon trodde väl att det var några hemska får eller nått, så hon flydde :rofl:. Tvärvände och stack iväg i galopp på asfaltsväg i lätt nedförsbacke. Jag satt barbacka men eftersom att hon bara sprang var det inga problem att sitta kvar, och jag vill verkligen inte åka ner i asfalt. Några hundra meter senare får jag stopp på henne och kliver av, så fick hon gå förbi dem hemska ponnyerna istället :laugh:
 
Mobilen som skickades in efter två dagar i min ägo gick visst inte att laga. Okänt fel tydligen. Men jag skulle få en ny och enligt tjejen i receptionen hade de mååånga kvar av den (samsung galaxy A40 btw) och skulle ta hjälp av en av killarna som skulle få ta fram en. 6 stycken kvar som plötsligt var puts väck. Men till slut hitta de en, en svart (tyckte den blå jag hade var snyggare men men inte hela världen såklart) de bjöd på nytt skärmskydd samt fick de 249 kr tillbaka på föra skärmskyddet, hyggligt :).
En sväng in på Hööks med då jag tyckte den där pridegrimman och grimskaftet såg såååå snyggt ut men tyckte de inte alls var så snygga IRL! Men det pannbandet var desto snyggare fast det ju bara e billiga plastpärlor så blev ett sådant; det hade tydligen sålt riktigt bra.
Vad hände med mobilen, dog den eller blev det något annat konstigt fel på den?
Mvh/Nybliven ägare av en A40 och blev genast rädd att det är skräp :nailbiting:
 
Visar sig att de hittat förändringar på mammas ena lunga. Med tanke på hur trött och andfådd hon varit sista månaderna så är det väl ingen högoddsare vad det är för något...:( Ska försöka att inte ta ut något i förskott men jag har en jävligt dålig magkänsla.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
1 821
· Visningar
97 111
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
3 659
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
110 228
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp