Vad gör vi? Del CXVII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har bänkat mig vid datorn för att låta nån hästvlogg hålla mig sällskap medans jag äter kombinerad sen lunch/tidig middag. Sen ska jag till stallet, hoppas häst är sugen på ett dressyrpass idag (antagligen inte, dressyr är djävulens påfund enligt henne, vad är det för fel med att antingen hoppa eller springa fort i skogen liksom?)
 
Fan. Fick brev från transportstyrelsen om att de funderar på att dra in mitt körkort pga. krocken i augusti. Typ den vanligaste krocken, körde för nära framförvarande fordon och missade när hon bromsade.
Den föraren ringde polisen och polisen ringde transportstyrelsen. Har redan betalat 2 000 kr i böter.
Så nu måste jag skriva in varför jag behöver körkort. De flesta frågorna handlar om jobb och jag är sjukskriven.
Men det är omöjligt att ta mig till hästen utan körkort.

Allt bara rasar hela tiden. Jag är inte stabil nog att ta alla motgångar som skett senaste tiden. Bara gråter.

Drar de in körkortet permanent för en sån sak, eller tillfälligt t.ex. några månader?
 
Ska bokföra några fakturor till sen tror jag att jag avslutar den här arbetsveckan och hämtar hem yngsta dottern :) Måste svänga bort till lanthandeln och hämta paket också. Beställde smågrejer från apotea och då brukar det komma till postlådan, men detta hade hamnat hos ombud istället, störigt...

Efter middagen ska maken hjälpa mig duscha ena hästen! Han är i stort behov av dusch så det ska bli skönt att ha det gjort :)
 
Fan. Fick brev från transportstyrelsen om att de funderar på att dra in mitt körkort pga. krocken i augusti. Typ den vanligaste krocken, körde för nära framförvarande fordon och missade när hon bromsade.
Den föraren ringde polisen och polisen ringde transportstyrelsen. Har redan betalat 2 000 kr i böter.
Så nu måste jag skriva in varför jag behöver körkort. De flesta frågorna handlar om jobb och jag är sjukskriven.
Men det är omöjligt att ta mig till hästen utan körkort.

Allt bara rasar hela tiden. Jag är inte stabil nog att ta alla motgångar som skett senaste tiden. Bara gråter.

Iofs corona men du får inte träffa polisen på plats och visa hur ledsen (på riktigt) över situationen och att du lärt dig din läxa? Så var det för mig (dock en svårare krock som kunde kostat mig livet men det är en annan historia). Hoppas allt löser sig för dig som det gjorde för mig :heart.
 
Nu är dagens första klar :D Snart dags att rita upp nästa :)

IMG_20200925_144603.jpg
 
jomen visst...

Nu har jag fått receptet.... Det är dock ingen lagervara på metacam nånstans enligt appen så måste beställas. :rage::rage::rage::rage:
Metacam i diverse olika beredningar har varit restnoterat under en längre tid nu. Jag tittade på Läkemedelsverkets restnoteringslista och där står Metacam för häst, Oral suspension 15 mg/ml fortfarande med. Om det är den du har recept på så kan det bli snudd på omöjligt att få tag i den.

https://www.lakemedelsverket.se/rest
 
Metacam i diverse olika beredningar har varit restnoterat under en längre tid nu. Jag tittade på Läkemedelsverkets restnoteringslista och där står Metacam för häst, Oral suspension 15 mg/ml fortfarande med. Om det är den du har recept på så kan det bli snudd på omöjligt att få tag i den.

https://www.lakemedelsverket.se/rest

Kul, verkligen så nu står jag med en behandlad häst utan att kunna ge medecin,:(

obs inget surt mot dig
 
Nu har jag googlat och är rätt 💯 på att det är skogshare. Vi hade 2 vuxna och två ungar i somras här. Men båda ungarna har vi sett tecken på blivit uppkäkade. Nu har vi bara sett en vuxen på ett tag. Men de vuxna kanske inte lever i par jämt?
Njä..
skogshare_falthare_stor@2x.jpg

Skogshare är A och fälthare B. Pälsen hos fältharen beskrivs som fläckig medan skogsharen är mera jämn. Och om du ser svansen så kan du kolla efter en svart ovansida, vilket en skogshare inte har. Plus så skiljer de i storlek.
Lättare på vintern dock, då är skogsharen vit :D

Tyvärr har fältharen trängt bort skogsharen (som är inhemsk) i en del områden :(
 
Senast ändrad:
Kul, verkligen så nu står jag med en behandlad häst utan att kunna ge medecin,:(

obs inget surt mot dig
Om veterinären har skrivit på receptet att det får bytas mot likvärdigt läkemedel så verkar det finnas alternativ, exempelvis Reumocam för häst.

https://www.fass.se/LIF/substance?userType=0&substanceId=IDE4POFDUAWNGVERT1

Jag tycker det verkar väldigt klantigt hanterat av veterinären, faktiskt. När mitt marsvin, som står på daglig Metacam, behövde få sitt recept förnyat alldeles nyss så var veterinären väldigt noggrann med att dels leta upp en generika som fanns i lager, och dels skriva om utbytbarhet på receptet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 905
Senast: Barbabelle
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 431
Senast: Nixehen
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 818
Senast: Jeps
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 223
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp