Bukefalos 28 år!

Vad gör vi häst-edition del 1

Igår lärde vi oss kommandot "smile" 😁

Screenshot_20231114_195140_Gallery.jpg
 
En till tappsko i leran.... Samma som hovis satte på i fredags. Men det är leran som är boven här. Fy fasen vad trött jag är på leran. 😫
 
Gått en promenad med hästen. Vi övar på att skritta långsamt och att vi människor bestämmer tempot. Upplever att det lätt blir lite stress om han får älga iväg i tempot, så vi prövar och ta det från backen först. :)
 
Kvällens mockhjälp 🙏😍 Han är mer stillsam när han får gå lös. Höpåsar stod överallt men han står emot frestelsen och höll koll på kärran istället. Då och då fick han godis och beröm som tack för hjälpen 🙏☺️

received_1050400865996076.jpeg
 
@Sirap hästen med misstänkta hovbensfraktur/hovböld blev idag utdömd av veterinär. De hittar inget fel, inga pålagringar eller något. Men fortfarande lika halt som förut. Den har ju stått på box i en månad också utan förbättring. De vet bara att det sitter mellan kronleden och kotleden. Alltså sitter det inte i hoven.

Så jäkla konstigt. Men nu är den utdömd iaf. 🥺
 
@Sirap hästen med misstänkta hovbensfraktur/hovböld blev idag utdömd av veterinär. De hittar inget fel, inga pålagringar eller något. Men fortfarande lika halt som förut. Den har ju stått på box i en månad också utan förbättring. De vet bara att det sitter mellan kronleden och kotleden. Alltså sitter det inte i hoven.

Så jäkla konstigt. Men nu är den utdömd iaf. 🥺
Åh måste vara så jobbigt! Alltid hemskt men ger ju en extra dimension när man inte hittar felet🥺
 
Åkte förbi stallet på hemvägen från stan; tänkte de skulle behöva en tuss lunchhö och det höll pållan med om som barkade träd i skogshagen de fick byta till lite snabbare för minsta risk för frostgräs såhär precis efter koliken. Det räckte med den lilla, lilla snön vi fått så hade hon styltor fram....Så medan hon åt sitt hö passade jag på att lägga på polarpadsen och brodda åtminstone fram medan varorna kunde vara i bilen (frysvarorna i frysen). Frustrationen som uppstår när det jävlas och lite dåligt samvete när jag fick säga åt pållan ordentligt ett par gånger (sen efter höet stod hon superduktigt ❤) och alltså antingen är det ett slitgöra och man använder muskler som man inte vet om finns typ och dålig teknik...Allt i en kombination antagligen 😝.
 
@Sirap hästen med misstänkta hovbensfraktur/hovböld blev idag utdömd av veterinär. De hittar inget fel, inga pålagringar eller något. Men fortfarande lika halt som förut. Den har ju stått på box i en månad också utan förbättring. De vet bara att det sitter mellan kronleden och kotleden. Alltså sitter det inte i hoven.
Så jäkla konstigt. Men nu är den utdömd iaf. 🥺
Så sorgligt :( :heart
 
Jag var på nya stallet idag och installerade lite ridgrejer. Lösdriftshagen är BOUTAA stor. Halle kommer ha det så himla bra. :love:

Åh idag åkte skon av så nu är han helt skolös. Såhär ser hans hovar ut nu. Kommer såklart bli bättre med tiden. :)
Bak har han aldrig haft skor.

Screenshot_20231118_155813_Gallery.jpg
 
Passade på att rida ut idag och testade på en väg jag inte ridit innan, den blir det fler gånger! Och måste se vart den vägen leder, hade ingen aning om var jag var 😅
Imorgon blir det hoppning 🥳
 
Hade en riktigt bra träning i dag! Fick dock en liten överraskning när det helt plötsligt började låta som om någon körde en mutterknackare i betong utanför ridhuset, min häst blev så klart lite rädd och undrade vad som lät. Men vi fick kontroll och sen var de som väsnades snälla att göra ett uppehåll medan vi tränade vidare.

Har haft en liten svacka där hästen hamnat i spänning, så det var skönt och rida i dag och hitta lugn och mental lösgjordhet hos oss båda :)
 
Idag var ridbanan frusen. Vi sladdar den alltid helt slät, så det åtminstone ska gå att skrittjobba. När solen kom fram tinade delar av den, men eftersom jag red två hästar på förmiddagen fick jag anpassa efter underlaget. Unghästen jobbade jätteduktigt i skritt. Den 12-åriga tävlingshästen däremot tyckte det var rätt tramsigt och det blev tydligt att vi har en del brister i grunden, särskilt när han inte kan fokusera... Ett nyttigt men kanske inte så upplyftande pass alltså.
 
Har ridit tre gånger efter olyckan, förra veckan ett dressyrpass med träningsvärken från helvetet som följd 🤣 Ett kortare dressyrpass häromdagen och en lång skrittur i skogen idag🥰
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 670
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 571
Senast: Smulu
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 186
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
40 782

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp