Bukefalos 28 år!

Vad gör vi häst-edition del 1

Haft ett bra ridpass I dag! Hästen var skithet men jag red och höll mig avspänd, så då kunde jag (såklart) styra om hans energi till trevligt arbete. Red lite längre i dag och han blev så himla lugn och avspänd så jag är supernöjd :)
 
Red ut en längre tur idag, kom upp till ett område med oändliga sandvägar och fast det var -7 och snö var underlaget gudomligt. Långa galoppstäckor och hästen var superfräsch :love: Hade klätt på mig ordentligt och satte min ylletröjas luva utanpå hjälmen, vilket var avgörande för att jag skulle kunna rida så länge.
 
Jag red båda hästarna i snön i sommarhagen idag, får ju passa på när det är snö, inte så ofta här! Vi har också varit på hästloppis, där det blev flera riktigt bra köp, bl a ett helt oanvänt bucastäcke som satt perfekt.
 
Idag släppte vi lös i ridhuset.
Fullt ös medvetslös körde den runda vaniljbullen. Han fick även se lite WE-hinder innan de plockades bort. Tjuren var intressant, haha! 😂🙌

picture_1701534006587.png
 
IMG_0014.jpeg

Dessa dagar är ljuvliga! Först red vi ner till sjön och sedan vänster längs med sjön till vågornas skvalp, sen in i skogen där snön var helt orörd, inte ens ett endaste litet djurspår bröt ytan. Där pulsade vi fram innan vi avslutade rundan med en kylig galopp. Vill aldrig att snön ska försvinna (men gärna minusgraderna, någon som har en idé om hur det ska gå till? 🤔).
 
Jag jobbar lite oregelbundet men brukar ju alltid se till hästarna innan jag åker
Häromdagen startade jag bilen innan jag gick till stallet
En upprörd häst kommer farande runt knuten i hagen högljutt gnäggande
”Matte du glömmer väl inte mig”
De verkar fatta det där med bilar och jobb ;)
 
Jag jobbar lite oregelbundet men brukar ju alltid se till hästarna innan jag åker
Häromdagen startade jag bilen innan jag gick till stallet
En upprörd häst kommer farande runt knuten i hagen högljutt gnäggande
”Matte du glömmer väl inte mig”
De verkar fatta det där med bilar och jobb ;)
Galet att de t o m verkar höra skillnad på olika bilar! När jag kommer till stallet efter jobbet så gnäggar hästarna där inne när de hör min bil. Jag brukar nämligen kraftfodra när jag kommer. De gnäggar bara åt min bil trots att det är väldigt många bilar i rörelse där den tiden. :)
 
Idag blev min häst skrämd precis när vi gick igenom grinden och han backade och knäckte ena grindstolpen, precis i markhöjd. Jobbigt när marken är frusen... Jag fick kapa trådarna vid nästa stolpe så länge, och antingen se om jag kan sätta dit en tillfällig stolpe på betongfundament eller så får vi klara oss utan den hagen tills marken är tinad. Både hästen, jag och de två andra hästarna som var kvar i hagen är oskadda i alla fall.
 
Brr 🥶 -20 grader i stallet idag. Blev mer grovfoder för alla pållar i natt och morgonpåsarna.

Halle får som vanligt sin ryktning, gos och betfor+mash. Men det var allt jag orkade med i den här kylan då jag mockade (spättade loss bajs) i lösdriften och fyllde alla halmnät +höpåsar. Imorgon är det en annan ägare från lösdriften som ordnar med allt så då kan jag göra något roligt med Hallebus i ridhuset 🤭😍

20231205_194920.jpg
 
Brr 🥶 -20 grader i stallet idag. Blev mer grovfoder för alla pållar i natt och morgonpåsarna.

Halle får som vanligt sin ryktning, gos och betfor+mash. Men det var allt jag orkade med i den här kylan då jag mockade (spättade loss bajs) i lösdriften och fyllde alla halmnät +höpåsar. Imorgon är det en annan ägare från lösdriften som ordnar med allt så då kan jag göra något roligt med Hallebus i ridhuset 🤭😍

Visa bifogad fil 133594
Usch, -20 är kallt!
 
Här har snön drevat hela natten och drivorna är på sina ställen över metern höga. Jag fick pulsa med snö upp över knäna för att lägga ut frukosthö, och vattenbaljorna hittade jag knappt. Vägen ut där släpet står är helt igendrevad, mer än vår fyrhjuling fixar, så jag kommer inte kunna åka iväg och rida i ridhus eller skog på ett tag. Däremot kan vi ju rida i hagarna och i åkerkanterna nu när det är fruset, så vi får ägna oss åt det. Det värsta är att jag var iväg för att hämta strö i måndags, men då hade de slut, så vi bestämde att jag skulle komma tillbaka torsdag. Jag får väl åka och köpa några balar i bilen i morgon, för nu har vi inget kvar. Måndag/tisdag kommer det regna på detta.
 
Berätta gärna mer om hästen 😍
14-årigt spanskt sto, 160 hög, väldigt välutbildad, men vill efter en skada inte längre traggla runt i ridhus. Hon blev igångsatt ute i skogen efter skadan och insåg antagligen då hur kul det kunde vara där ute. :p Förra ägaren försökte då betäcka men tog sig inte trots försök både -22 och -23, och eftersom hon ville ha en tränings/tävlingskompis eller avla fram en, så valde hon att då sälja som skogsmulle istället, vilket var precis det jag sökte. Superrolig att rida i skogen, går fram överallt och är såååå taggad och glad. Jag har provat henne i ridhuset en gång (för att sonen ville rida) men där blev det tvärnit. Hon vill inte alls. Ingen kontakt, ingen bjudning, surar ihop, och som fd ägaren sa så vill hon inte tvinga henne (och inte jag heller) så nu får hon gå som skogsmulle hos mig. Och jag kunde inte vara mer nöjd och glad över det. :love: Hon är som sagt väldigt välutbildad och skitrolig att rida, alltid pigg, glad och positiv (så länge vi inte är i ridhuset) och gudasnäll att hantera, sonen på 10 år hanterar henne helt själv, även in/ut från hagen.

Jag hoppas vi får många många år! ❤️

B7D687E6-7E53-43DB-9E33-DBEBB835F3BC.jpeg
 
14-årigt spanskt sto, 160 hög, väldigt välutbildad, men vill efter en skada inte längre traggla runt i ridhus. Hon blev igångsatt ute i skogen efter skadan och insåg antagligen då hur kul det kunde vara där ute. :p Förra ägaren försökte då betäcka men tog sig inte trots försök både -22 och -23, och eftersom hon ville ha en tränings/tävlingskompis eller avla fram en, så valde hon att då sälja som skogsmulle istället, vilket var precis det jag sökte. Superrolig att rida i skogen, går fram överallt och är såååå taggad och glad. Jag har provat henne i ridhuset en gång (för att sonen ville rida) men där blev det tvärnit. Hon vill inte alls. Ingen kontakt, ingen bjudning, surar ihop, och som fd ägaren sa så vill hon inte tvinga henne (och inte jag heller) så nu får hon gå som skogsmulle hos mig. Och jag kunde inte vara mer nöjd och glad över det. :love: Hon är som sagt väldigt välutbildad och skitrolig att rida, alltid pigg, glad och positiv (så länge vi inte är i ridhuset) och gudasnäll att hantera, sonen på 10 år hanterar henne helt själv, även in/ut från hagen.

Jag hoppas vi får många många år! ❤️

Visa bifogad fil 133650
Vilken skönhet :love:
 
14-årigt spanskt sto, 160 hög, väldigt välutbildad, men vill efter en skada inte längre traggla runt i ridhus. Hon blev igångsatt ute i skogen efter skadan och insåg antagligen då hur kul det kunde vara där ute. :p Förra ägaren försökte då betäcka men tog sig inte trots försök både -22 och -23, och eftersom hon ville ha en tränings/tävlingskompis eller avla fram en, så valde hon att då sälja som skogsmulle istället, vilket var precis det jag sökte. Superrolig att rida i skogen, går fram överallt och är såååå taggad och glad. Jag har provat henne i ridhuset en gång (för att sonen ville rida) men där blev det tvärnit. Hon vill inte alls. Ingen kontakt, ingen bjudning, surar ihop, och som fd ägaren sa så vill hon inte tvinga henne (och inte jag heller) så nu får hon gå som skogsmulle hos mig. Och jag kunde inte vara mer nöjd och glad över det. :love: Hon är som sagt väldigt välutbildad och skitrolig att rida, alltid pigg, glad och positiv (så länge vi inte är i ridhuset) och gudasnäll att hantera, sonen på 10 år hanterar henne helt själv, även in/ut från hagen.

Jag hoppas vi får många många år! ❤️

Visa bifogad fil 133650
Grattis! :love1:
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 670
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 571
Senast: Smulu
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 186
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
40 782

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp