Vad gör vi häst-edition del 1

14-årigt spanskt sto, 160 hög, väldigt välutbildad, men vill efter en skada inte längre traggla runt i ridhus. Hon blev igångsatt ute i skogen efter skadan och insåg antagligen då hur kul det kunde vara där ute. :p Förra ägaren försökte då betäcka men tog sig inte trots försök både -22 och -23, och eftersom hon ville ha en tränings/tävlingskompis eller avla fram en, så valde hon att då sälja som skogsmulle istället, vilket var precis det jag sökte. Superrolig att rida i skogen, går fram överallt och är såååå taggad och glad. Jag har provat henne i ridhuset en gång (för att sonen ville rida) men där blev det tvärnit. Hon vill inte alls. Ingen kontakt, ingen bjudning, surar ihop, och som fd ägaren sa så vill hon inte tvinga henne (och inte jag heller) så nu får hon gå som skogsmulle hos mig. Och jag kunde inte vara mer nöjd och glad över det. :love: Hon är som sagt väldigt välutbildad och skitrolig att rida, alltid pigg, glad och positiv (så länge vi inte är i ridhuset) och gudasnäll att hantera, sonen på 10 år hanterar henne helt själv, även in/ut från hagen.

Jag hoppas vi får många många år! ❤️

Visa bifogad fil 133650

Så fin! Låter som en trevlig häst 😍
 
Fodrat nosbygeln på nya kapsonen med lite spillbitar fårskinn jag hade hemma.
20231206_203235.jpg
 
Blev bommar idag, han jobbade på jättefint men jag fick inte till ridningen lika bra som på tisdagslektionen :meh: Kan man inte alltid ha någon på marken som kan stötta där man brister? :idea:
 
Jag har hamnat i ett tillstånd av ridhusavund. Jag brukar kunna träna bra på banan hemma och kan dessutom köra iväg till ridhus, men nu har vägen vid släpet drevat igen totalt och ridbanan har halvkasst underlag. Dessutom har kvällarna efter jobbet inte varit så behagliga för utomhusarbete. Men det går väl över hoppas jag.
 
Jag har hamnat i ett tillstånd av ridhusavund. Jag brukar kunna träna bra på banan hemma och kan dessutom köra iväg till ridhus, men nu har vägen vid släpet drevat igen totalt och ridbanan har halvkasst underlag. Dessutom har kvällarna efter jobbet inte varit så behagliga för utomhusarbete. Men det går väl över hoppas jag.
Kämpa kämpa!
 
Ridhuset idag igen bara för att släppa loss energi. Det är ju ett ridhustält och då blir det ju snöras på utsidan. Jag trodde inte vi skulle uppleva det idag men det gjorde vi.

Halle stod nere i ett hörn och luktade på nått. Vände rumpan mot hörnet och *SWICH* lät det på utsidan av väggen. Han gick från 0-100 på en millisekund och jag såg bara en häst som sprang rakt emot mig med blicken som sa "MAMMAAA HJÄÄÄÄÄLP!" 😱

Ett par meter senare stannade han upp och stod stilla, funderade över vad som hände och återgick till det normala efter nån minut. Han gick tillbaka till samma hörn där snöraset var och upplevdes inte rädd utan mest nyfiken och lite taggad på livet efter adrenalinen. 🤭
 
Igår snöade det verkligen heeeela dagen så det var en blöt pålla som kom in på lite sen lunch och trots det ville jag upp en stund på hästryggen sen influensan. Skrittade kravlöst barbacka I grimma och grimskaft en kvart med fleecetäcke mellan men såklart blev jag lite blöt om arslet ändå men var mysigt I snön och snöfallet 😍.
 
Har fotat årets julkort idag! :love: Målet var att få med häst, hund och unge på samma kort, vilket jag lyckades med tillslut! :banana: Ungen gnällde över att det var kallt och gjorde grimaser, hunden hade fullt upp med att lukta på annat runt omkring, och skulle bara gå till mig, men hästen skötte sig. ❤️ Jag kommer nog lägga upp bilden närmare jul om intresse finns, men tills dess får ni stå ut med bild på mig och hästen som sonen tog. Lilla hästen blev så fin här så måste dela den, trots att jag ser ganska o-charmig ut. :bag::angel::D

FullSizeRender.jpeg
 
Här blir det inte jättemycket gjort pga både jobb, mörker, skitväder eller annat. Men nu har jag äntligen fått skritta på min 3åring 🥰
Äldsta brorsdottern red henne i somras men eftersom jag tyckte att jag var lite tung i förhållande till hennes något tunna kroppsbyggnad, så har jag fått vänta. Idag skrittade jag några volter helt själv 😁
5C0C8036-2531-4051-A684-5496ACEB5E2F.jpeg
 
Idag har jag hämtat hem släpet från verkstaden. Nya hjullager och en bromsjustering senare är det nu besiktat och godkänt fullt ut. Nästa punkt på checklistan är dragkrok på sambons bil, men det blir först efter jul. Jag tänkte ta med släpet till stallet på söndag och låta B bekanta sig med det. Oavsett så kommer det krävas en del träning med släpet innan vi faktiskt kan börja åka någonstans.
 
Här går ridningen på lågväxel just nu, vädret är lite för växlande och nyckfullt och ridbanan har funkat sådär. Men idag fick unghästen springa lite på lina i alla fall. Jag hoppas att det kan bli lite bättre ridning i helgen.
 
Bakhovarna blev skodda i dag, och hästen var snäll som ett lamm :heart Mycket nöjd! Hann också rida i ridhuset, och lite spänt i början då han förväntade sig snöras från taket, men det släppte snabbt (och inget snöras från taket) :)
 
Vi följde med som stöd ekipage till ridhuset för en häst som inte kan vara själv. Å då kravlade jag mig upp på hans rygg. Bettlöst körde vi och skrittade runt några varv. Min otroliga kille så duktig ❤️

Sen satt jag av körde massage och slow walk på en långsida. Älskar honom så mycket ❤️🙏

Vi testade nya Dyon sidepullen också. Älskar 🥹🌟

Screenshot_20231214_230239_Gallery.jpg
 
Sista dressyrlektionen för året i går. Hästen har gått mycket i veckan (julshow med maskeradhoppning på söndagen med medryttare, uteritt som avslutades med lite teknikträning i skritt i ridhuset på måndagen, ”markarbete” på tisdagen med hoppning av liten teknikbana där oxrarna låg på 70 cm, dvs hoppning i min värld, lektioner på onsdagen då de red WE, fick rapporter om att hon galopperade med lans utan problem). Hon var lite seg i början av passet så jag fick jobba lite med framåtbjudningen. Det gick snabbt över till att hon ville springa ifrån jobbet istället så jag fick jobba mycket med halvhalter istället. Som vanligt självständig uppvärmning med mycket böjda spår och så lade jag in lite skritt på fyrkant med framdelsvändningar. Vi gjorde sedan ett flertal olika övningar i trav med skänkelvikning, öppna på medellinjen där jag fick kämpa för att få till det. Det tog några varv innan hon var eftergiven och på tygeln i den övningen. Sedan galopp på volterna och galoppövning med u-sväng från långsidan till medellinjen, rakriktning och övergång till skritt och ny galoppfattning åt andra hållet. Den övningen gick riktigt bra. Sedan lite förvänd galopp och i den är hon alltid superstadig!
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 535
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 546
Senast: Smulu
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 069
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
40 457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp