Vad göra åt "gammal" hund som alltid drar i kopplet!

Norrlänning

Trådstartare
Vad göra åt \"gammal\" hund som alltid drar i kopplet!

Någon som har ett gott råd till vad jag kan göra själv åt min 7 åriga hund som drar jämt i kopplet.

Har aldrig gått någon kurs med denna hund, har haft han sen valp. Han var/är väldigt lättlärd så det har inte varit något problem att lära honom vardagsdressyr själv.
Förutom då att inte dra!
Gå fot kan han, men det vill jag inte att han ska måsta göra jämt.
Vill att han ska få gå och nosa och greja på Utan att dra.
Har provat det mesta; gåfot sele, halti och diverse stryphalsband men inget funkar.
Det enda då som ger effekt är ett vanligt smalt metallstryp.
Men då måste jag hela tiden vara på honom "sakta sakta" för att han inte ska dra ändå.
Det går heller inte att slaka kopplet riktigt då heller för då skakar han direkt på sej för att strypet ska fara längst ner på halsen (där han har sten muskler :crazy: ).
Där har inte ens det smalaste stryp någon effekt... :(
Provade en lång period att inte använda nåt förutom hans breda läderband som alltid sitter på när jag promenerade.
Slutade bara med att jag hade 10 meter långa armar och ett dåligt humör :(

Alltså, i 7 år har jag försökt att få honom att gå fint i kopplet! :eek:
Ska väl ändå säga att med mej så är han inte jättehemsk utan det är väl mer att han ligger på smått hela tiden.
Sen så är det ju inte varje dag vi går promenad då vi bor i skogen och han är lös här hemma och leker med andra hunden.


Tips emottages tacksamt! :)
 
Re: Vad göra åt \"gammal\" hund som alltid drar i kopplet!

har du provat en vanlig spårsele? många hundar drar mindre med den. att försöka få hunden att sluta dra genom att orsaka den smärta är ofta en resultatlös metod. hunden försöker då komma ÄNNU längre bort från dig.
 
Re: Vad göra åt \"gammal\" hund som alltid drar i kopplet!

Ta kontakt med brukshundsklubb eller annan rek hundtränare för att få hjälp.
Ett sätt om du vill hålla på själv, som är drygt men ger effekt om man är konsekvent, stanna och stå still så fort han börjar dra i kopplet, så fort han kommer tillbaka till dig på slakt koppel fortsätt gå, om du gör det varje gång han drar så ger det effekt till sist, men det går inte att slarva en enda gång för då är det kört.
 
Re: Vad göra åt \"gammal\" hund som alltid drar i kopplet!

Jo det har jag, och det funkar inte heller.
Smärta? Vilket tycker du ger smärta?
Haltin ger definitivt ingen smärta, bara en hund som går med böjd hals... :( och drar lika bra ändå.
Gåfot selen tycker jag heller inte ger smärta, skulle isf vara om man rycker till ordentligt. Men han är så tunnhårig så det vill jag inte utsätta honom för (skulle nog bränna ordentligt :crazy:).
Strypet ger honom "bara" obehag då han drar även med det.
De gånger jag verkligen tagit i har bara fått någon sekunds effekt, sen drar han igen.
Han försöker inte "dra" ifrån smärta eller mej. Han tycker bara att det är såå skoj att få promenera och nosa runt.
När kopplet åker fram nästan ylar han och har svårt att sitta still när han ska kopplas.
 
Re: Vad göra åt \"gammal\" hund som alltid drar i kopplet!

Skulle kunna vara nåt! :)
Har iof provat det typ men inte kanske varit så konsekvent :o.
Han har då bara stannat själv för att stå och invänta mej. :smirk:
Men jag känner det nästan som så att skulle jag använda den metoden så skulle jag få göra så på många många många promenader. :D
Men men, skam den som ger sej!
 
Re: Vad göra åt \"gammal\" hund som alltid drar i kopplet!

eh... nog funkar gå-fint-selen genom att den gör ont allt. det har varit långa diskussioner här om det och det har visat sig att hundar har ett gäng lymfkörtlar vid "armhålan" precis där snörena går. jag har sett selen användas en gång, ägaren drog till lite (inte ens så hårt!) och hunden skrek av smärta. det var en schäfer och schäfrar skriker mer än gärna, men det var ingen tvekan om att det gjort ont. haltin är ett akutalternativ och inget man ska gå med i evigheter. men jag tror inte det gör så ont. strypet orsakar obehag om hunden drar och obehag-smärta... var går gränsen?

om hunden blir så hysterisk när ni ska ut är det kanske en idé att försöka avdramatisera det hela, gå många riktigt korta och långsamma (stanna om hunden drar, fortsätt inte gå förän hunden söker ögonkontakt. i och med att promenaderna är korta kan ni komma hem med ditt tålamod helt intakt :) ) promenader istället, på ca 10 min. det kan ju hunden knappast tycka är jättespännande. jag förutsätter att han är tillrckligt stimulerad i övrigt...?
 
Re: Vad göra åt \"gammal\" hund som alltid drar i kopplet!

Nu använde inte jag selen för att dra åt själv (som jag sa är han så tunnhårig, än mer i armhålorna) utan jag tänkte att han själv skulle sluta dra då han kände obehaget/smärtan... men icke :(
Trots att han annars är en sk. piphund och gnäller för minsta sak så just vid promenader är det som om han är okänslig näst intill. :confused:
Haltin kan inte ge någon smärta alls tycker jag då den är utformad som en hästgrimma typ. För att rycka i den ska man ju Inte göra då man kan skada hunden riktigt illa!
Strypet bekommer inte honom alls om jag inte har det alldeles bakom öronen och kopplet kort men då kan jag ju lika gärna ha honom att gå fot...

Ja det kanske vore nåt, ungefär som tidigare tips.
Även bra för min del då med humöret ;)
 
Re: Vad göra åt \"gammal\" hund som alltid drar i kopplet!

Säger som Snurrfian. På brukshundsklubben lär man hundarna att gå fint i koppel genom att just bara stanna och vänta när hunden drar. Precis som Snurrfian skrev så måste man vara konsekvent. Man får inte tänka "jaja, nu drar han igen" utan direkt stanna och vänta tills han kommer tillbaka till dig.

Har ni provat att ha hunden lös? Om man får ha hundar lösa där ni bor kan ju det vara ett alternativ. En del är mycket lungnare utan koppel. Så kan man ju bar göra i och för sig om man har sån pli på hunden att den inte sticker om något händer.

Jaja, hoppas det ordnar sig. Du är alltid välkommen att fråga mig om det är något som är oklart.
 
Re: Vad göra åt \"gammal\" hund som alltid drar i kopplet!

hehe, jo, när man får stanna var 5:e meter och man kanske ha lite bråttom eller önskar att man kunde njuta av det fina vädret, då är det inte alltid lätt att vara lugn och tålmodig.

men du, märker du ingen förbättring eller en mycket liten sådan efter en konsekvent vecka då fungerar det nog inte. metoden fungerar inte på precis alla hundar.
 
Re: Vad göra åt \"gammal\" hund som alltid drar i kopplet!

Jo han kan vara lös. Är duktig på all vardags dressyr UTOM att gå normalt i koppel! :smirk:
Han är lös hemma och även på promenader MEN jag vill att han ändå ska kunna gå i koppel.
Där jag bor så kan han vara lös efter vägen, han kommer direkt jag ropar. Men om jag går på större vägar eller bland folk och hundar så vill jag kunna koppla honom utan att det ska bli en dragkamp.

Näpp, jag får ta mej i kragen och bli riktigt konsekvent och inte vara den som ger upp i första taget. :D :bump:
 
Re: Vad göra åt \"gammal\" hund som alltid drar i kopplet!

:o
Måste rätta mej själv lite!
Har skrivit att han inte är så hemsk, utan bara ligger på lite smått hela tiden.
Menar där då att "ligger på lite smått" är Mellan de riktiga dragen!
:crazy:
Med andra som går med honom (sambon,mor,far,syskon mm)är han än värre!! :eek:
Då tar frambenen knappt i backen! Han hänger i halsbandet och det även stryp! :crazy:
 
Re: Vad göra åt \"gammal\" hund som alltid drar i kopplet!

Jag får nog räkna till mer än "10" då :D
Hoppas att det funkar, ska absolut prova iaf!

Men jag fattar inte hur man kan vara så tjurig som han! :confused:
Att fortsätta dra fast han går i ett stryp!
Man hör ju att han får ansträngande andning, men han bryr sej inte.
 
Re: Vad göra åt \"gammal\" hund som alltid drar i kopplet!

Men jag fattar inte hur man kan vara så tjurig som han!

Jo, men har hans dragande lönat sig i hela 7 år så är väl klart att han fortsätter.

Angående alla dessa anti-drag-selar och halti m.m orkar jag inte gå in på, det har varit uppe så många gånger. Jag är emot alla dessa "hjälpmedel" för att hunden ska sluta dra. De flesta av dessa orsakar smärta och det är ingen lösning.

Det bästa sättet för att få en hund att sluta dra är att varje gång man är ute tala om att det inte är ok att dra. När hunden börjar dra så stannar man och halar långsamt, långsamt in hunden = den förlorar mark som den så gärna vill ha. När hunden är vid sidan så släpper man kopplet fullt ut och så börjar man gå igen tills det är dags att hal in igen.

Orkar man inte "dra" in sin hund, så kan man stanna och vänta till hunden har: 1. Släppt efter och kopplet är lite slakt. 2. Tills hunden har stannat, vänt på huvudet och tittat mot dig. 3. Tills hunden har stannat och kommit emot dig.

Vilket alternativ man väljer beror på hunden. Har man en hund som inte gärna söker kontakt så räcker det med att den stannar och kopplet blir lite slakt. Har man en hund som gärna söker kontakt så blir en blick eller att den kommer upp vid sidan det som gör att den får börja gå igen.

För att detta ska funka gäller att Du gör det varje gång som du är ute med hunden. Om du inte hinner med att träna vid någon promenad så ha hunden lös på den promenaden så du inte förstör träningen.

Sen skulle jag byta ut strypkopplet till ett bredare läderhalsband, då en hund ökar trycket mot något som är tunt/smalt.
 
Re: Vad göra åt \"gammal\" hund som alltid drar i kopplet!

:o :D
Ja det är mitt eget fel skulle jag tro då jag inte alltid varit konsekvent i min träning... :o :(

Det får nog bli alternativ 3 då. Släppa efter gör han nog inte i första taget. Söker kontakt gör han ganska ofta mellan nosning och drag. Så det passar nog bäst att vänta in honom.

Ett tjockt läderband har han jämt på sej (3-4 cm).
Har försökt med det men fick bara 10 meters armar! :mad:
Han vet så väl när strypet åker av eller om jag kopplar om till läderbandet och då drar han :(
 
Re: Vad göra åt \"gammal\" hund som alltid drar i kopplet!

Ytterligare en orsak till att hundar drar i kopplet är för att de tycker vi går för långsamt. Hundar är ett travande djur och vi går ju.
 
Re: Vad göra åt \"gammal\" hund som alltid drar i kopplet!

har du provat en vanlig sele då? en sån här har jag och det funkar jättebra.
 
Re: Vad göra åt \"gammal\" hund som alltid drar i kopplet!

Nä,en sån sele har jag inte provat.
Men jag tvivlar på att den skulle funka nå bättre än nå annat jag provat.
Tror det är till att vara konsekvent som gäller!! :D
 
Re: Vad göra åt \"gammal\" hund som alltid drar i kopplet!

min hund slutade dra när jag satte på honom en sele, och jag vet att det är många hundar som slutar dra när selen kommer på. har ni provat en annan vanlig sele?
 
Re: Vad göra åt \"gammal\" hund som alltid drar i kopplet!

Vad menar du för sorts sele?
Jag har en som jag kallar "vanlig" som är väl typ som en spårsele tro jag :confused:
En med fodrad rem över bröstet, inte som på din bild om jag såg rätt...
Tror ändå inte att det har någon större betydelse vilken sort det är.
Då han har dragit med allt jag provat.
Han drar som sagt även med stryp då det halkat ner.
Till och med kan han dra då det sitter längst upp bakom öronen om han hittar nå extra. :crazy:

(Just nu ligger han i korgen och sover så sött och "springer" med fötterna. Tro vad han dröm? :))

Jag tror att jag provar ert tips på att vänta in honom och tränar då med stryp till att börja med. Sen förhoppningsvis kan jag gå med sele sen... :D :bump:
 
Re: Vad göra åt \"gammal\" hund som alltid drar i kopplet!

Så här gör jag med min hund:

Berättar åt han att inte dra när jag ser att han är på väg och han lyssnar ganska bra på det, när han drar så stannar jag och säger att han ska sitta ner och då berömmer jag och fortsätter gå, nu behöver jag bara sakta in lite smått när jag känner att ha ligger på i kopplet så slutar han med det men han glömmer bort sig ibland och då är det bara att stanna och vänta tills kopplet slaknar när jag ber han sitta alltså (behöver inte be honon nåmer han sätter sig direkt jag stannar när han drar) han blir så frustrerad när han måste stanna när han verkligen vill till ett ställe och han har lärt sig och håller fortfarande på att lära sig att det inte lönar sig att dra för då tar det stopp.

Vart går du med din hund? Prova låta honom vara lös istället om du har "tillgång" till det.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
723
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 106
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 948
Senast: Badger
·
Övr. Hund I vårt område finns det en familj som har två vallhundar av mindre/mellanstorlek (15-20kg). Hundarna får ingen som helst aktivering...
Svar
15
· Visningar
1 610
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp