Vad göra åt "gammal" hund som alltid drar i kopplet!

Re: Vad göra åt \"gammal\" hund som alltid drar i kopplet!

Jo, jag kan ha honom lös där jag går. Men det är just det att jag vill att han ska kunna gå ändå utan att dra. Jag har honom inte alltid lös.
Tycker det är lika viktigt att han kan gå i koppel som att vara lös.
Men tack tack för tipsen! :bow:
 
Re: Vad göra åt \"gammal\" hund som alltid drar i kopplet!

ja absolut, men du kan ju ha han i koppel och gå fot med honom och sedan när du vill att han ska få lite mer frihet så kan du ju ha han lös om han lyssnar, det finns ju ingen orsak till att bråka i onödan om du säger att du har provat allt och han lyder :confused:
 
Re: Vad göra åt \"gammal\" hund som alltid drar i kopplet!

Nä, på sätt och vis har du rätt i det. Onödigt att bråka.
Men jag hade ändå inte provat allt, eller varit riktigt konsekvent.
Så än tänkte jag inte "ge upp... :D
 
Re: Vad göra åt \"gammal\" hund som alltid drar i kopplet!

okej men jag har inte förstått själv problemet faktsikt :crazy:
 
Re: Vad göra åt \"gammal\" hund som alltid drar i kopplet!

Öh... att jag inte vill ha en hund som drar i kopplet.
 
Re: Vad göra åt \"gammal\" hund som alltid drar i kopplet!

ja men om du säger åt honom att inte dra/gå fot så får du ju inte det.
 
Re: Vad göra åt \"gammal\" hund som alltid drar i kopplet!

Hon vill kanske kunna ha hunden kopplad utan att han ska behöva gå fot hela tiden. :idea: :smirk: Under rådande omständigheter med koppeltvång (som jag iof inte följer) så kan det väl vara skönt med en hund som kan gå kopplad utan att behöva gå fot om hon nu skulle gå ut en timme i sådan miljö att den måste vara kopplad.
 
Re: Vad göra åt \"gammal\" hund som alltid drar i kopplet!

jag visste inte ens att det var koppeltvång sen när blev det de?
¨
Jag vet inte hur långa koppel du har på dina hundar och vad gå fot innebär för dig men min hund gå praktiskt taget alltid fot när vi går ut och går i kopplet, med gå fot menar jag att hunden håller sig nära och gå i min takt osv, sen finns det ju olika grader att gå fot med en hund skulle jag vilja säga, vissa vill ju att hunden ska gå 2 cm från en när den går fot men det vill inte jag känner inte att det finns någon anledning till det.
 
Re: Vad göra åt \"gammal\" hund som alltid drar i kopplet!

ja jag fattar att man inte vill ha en hund som drar hela tiden, det var inte så svårt att lista ut, men nu undrar jag då vad som ligger i grund för det varför han drar.. faktum är att han drar och innan jag skulle börja korrigera så skulle jag vilja veta varför han dra, jag kan ju knappast tänka mig att han drar så fort han får ett koppel på sig... alltså drar han till något ställe? nosar han och drar?
 
Re: Vad göra åt \"gammal\" hund som alltid drar i kopplet!

Alltså vad det riktiga problemet är, jag skulle knappast tro att han drar bara för dragandets skull :smirk:
 
Re: Vad göra åt \"gammal\" hund som alltid drar i kopplet!

För mej betyder "gå fot" att hunden går bredvid mej i min takt och har uppmärksamheten riktad mot mej.
"Gå fot" har jag lärt honom mest för skojs skull, inget jag använder ofta.
Hade jag bott i tätbebyggt område där jag möter andra
människor och djur på smala vägar eller trånga passager så hade jag nog använt det flitigare.
Nu bor jag inte så och trots att jag kan ha honom lös på promenader så vill jag ÄNDÅ kunna koppla honom ibland. Kan ju hända att en fågel flyger upp från vägkanten och hunden tar ett skutt efter, RäTT in i en passerande bil!! :(
Vill inte " gå fot" med honom på våra promenader då jag tycker att han ska få nosa och undersöka vägkanten, vilket jag inte tillåter vid "gå fot"!
Av alla anledningar han kan ha till att dra kan jag gissa
några :smirk: ; ett intressant spår, glad, vill hinna lukta så mycket som möjligt (tycker dock det borde vara tvärt om, att han vill gå sakta för att insupa alla dofter) eller ser nåt på långt håll som intresserar.
Kanske han tycker jag går för sakta. Som KaZa skrev; hundar är travande djur, det är Inte jag! ;)

Jo, visst drar han när kopplet åker på! :confused:
Annars hade jag ju inte haft nå problem... :)
 
Re: Vad göra åt \"gammal\" hund som alltid drar i kopplet!

Det är du som är ledaremoch du bestämmer vart ni ska gå och han har fått den stora äran att följa med.

Om han försöker ta tätan/drar det minsta så vänder du helt sonika på klacken. Går han före så bestämmer du att det är ett annat håll som gäller.
Du kanske kommer tio meter utanför huset de första dagarna men till slut inser han att det inte lönar sig att dra för då kommer ni ingenstans.
När han gör rätt och slår följe med dig så beröm!
När du har berömt och ni ska gå igen så är det troligast att han tar täten igen och då gör du som innan, vänder på klacken.

Lärde mig detta av en hundpsykolog så det är en "beprövad" metod.

Lycka till
 
Re: Vad göra åt \"gammal\" hund som alltid drar i kopplet!

jaja själklart att han drar då kopplet åker på, men han drar inte av det faktum att kopplet åker på, det är ju det osm är huvudsaken, när du vet om grundproblemet, tex att han dra sig till insressanta lukter så är det ju allra smartast att visa honom att det tar stopp när han drar och att det inte går fortare främåt för att han drar snarare tvärt om, hundar är ju smarta så det borde inte ta så länge att lära honom det, lycka till!
 
Re: Vad göra åt \"gammal\" hund som alltid drar i kopplet!

går din hund alltid bakom dig när ni är ute och går?
 
Re: Vad göra åt \"gammal\" hund som alltid drar i kopplet!

Det är ungefär samma taktik som jag skrev om tidigare, fast ännu "starkare" tala om att det är du som bestämmer.
Du blir inte ute hela dagen för drar han så vänder du helt enkelt och går in, för jag antar att han helst är ute?
Och det handlar inte om att hunden ska gå bakom föraren men han ska hålla sig på sidan och ha koll på vad föraren är på väg någonstans. Om du ser på en folk hundar som har en tydlig ledare så rör sig de andra hundarna fritt runt men tar inte täten utan kolla hela tiden av var ledaren tar vägen.
 
Re: Vad göra åt \"gammal\" hund som alltid drar i kopplet!

Nej han går bredvid mig om jag inte gett tillåtelse (hopp och lek) att han får strosa/nosa fritt.
Poängen är att det är du som ska bestämma reglerna.
Drar hunden så är det emot reglerna och då får du vara ännu mer konsekvent med den hunden än med en som inte drar.

Det betyder ju inte att hunden inte får göra någonting, alltid gå fot typ, utan att du som ledare vet vad som är bäst (och det förväntar sig hunden att du ska veta).

En hund som drar/inte lyssnar på tillsägelsen att han ska sluta dra ser inte dig som ledare.

Om du inte intar positionen som ledare så kommer hunden att vara tvungen att göra det eftersom rangordninssystemet ligger i hans natur.

En dålig hundägare är den som tvingar hunden att ta större ansvar än han klarar av genom att inte vara en ledare.
Då menar jag en god, rättvis ledare som inte kräver mer än hunden klarar av men som alltid förväntar sig respekt och som inte tolererar att nån försöker ta hans plats. Hunden kollar hela tiden av om husse fortfarande är ledaren eftersom den som är mest lämpad ska vara ledare och det kan ha ändrat sig medan husse var på jobbet. Han kanske har blivit "skadad" och för flockens överlevnad så måste ju hunden då ta över ledarskapet.
 
Re: Vad göra åt \"gammal\" hund som alltid drar i kopplet!

Ja så är han när han är lös (springer runt men kommer alltid tillbaka med jämna mellanrum och kollar mej).
Men när kopplet åker på så måste jag nästan hela tiden tillrättavisa honom till att gå sakta. Tråkigt för både mej och hunden... :(
 
Re: Vad göra åt \"gammal\" hund som alltid drar i kopplet!

Menar du då att alla som låter sin hund gå före i koppel är "dåliga ledare"? :confused:
Eller missförstod jag?

Jag VILL att min hund går före mej! :eek:
Om det inte är "gå fot" så vill jag inte ha honom bak i haserna.
Jo, det ska vara om jag hade ögon i nacken... ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
723
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 111
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 949
Senast: Badger
·
Övr. Hund I vårt område finns det en familj som har två vallhundar av mindre/mellanstorlek (15-20kg). Hundarna får ingen som helst aktivering...
Svar
15
· Visningar
1 610
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp