Vad göra åt "gammal" hund som alltid drar i kopplet!

Re: Vad göra åt \"gammal\" hund som alltid drar i kopplet!

Ja men då är det nåt som du valt att han ska få göra, inte så att han bara slänger sig fram och tycker att, ja nu går häråt häng med.

Och jag tycker faktiskt att den som har en hund som drar fast han får tillsägelse, dvs inte respekterar ledaren, har dåligt ledarskap. Detta gäller naturligtvis inte valpar på samma sätt. Är du inte ledare i en situation så är du det inte heller i en annan.

att vara ledare är inget man får gratis.
 
Re: Vad göra åt \"gammal\" hund som alltid drar i kopplet!

För mej betyder "gå fot" att hunden går bredvid mej i min takt och har uppmärksamheten riktad mot mej.
""Gå fot" har jag lärt honom mest för skojs skull, inget jag använder ofta.
Hade jag bott i tätbebyggt område där jag möter andra
människor och djur på smala vägar eller trånga passager så hade jag nog använt det flitigare."


Jag har på en kurs för en hundpsykolog fått lära mig att skilja på "fot" och "nu går vi". Fot innebär kloss intill med uppmärksamhet på föraren medan "nu går vi" innebär kort koppel (eller lös vid sidan) och frammåt marsch. Dvs inte lika strikt men utan att stanna och lukta och kissa etc och i lite högre tempo, målmedvetet. Som att; nu är vi på vandring, jag har ett mål och du har den stora äran att få följa med.

Naturligtvis måste man öva alla moment för att de ska sitta och veta att hunden förstår vad man menar, men en hund som inte respekterar ett nej respekterar inte dig som allsmäktig ledare, sen kanske hunden har glömt ditt nej om en minut, därför är det bättre att lära hunden vad du vill att den ska göra istället för vad du INTE vill att den ska göra, dvs försök utforma situationen så att hunden får störe möjlighet att göra rätt än att göra fel. Det bästa är om man kan berömma det önskade beteendet istället för att banna det oönskade. Varje gång hunden "tjänar" nåt på att göra "fel" krävs det ännu mer jobb för att få bort det beteendet. Får hunden tag i ostmackan på bordet så blir det svårare att få honom att inte stjäla mat än om du fick tag i honom när han försökte nå upp till bordet. Klicker är ett utmärkt hjälpmedel. Använder det på hästen också.

Ledarskap ska ju inte vara diktatoriskt, du blir inte ledare om du inte förtjänar det. Om du är den som hittar på roliga saker, lämnar över det som blev kvar av "bytet", har regler som du alltid förväntar dig ska följas (annar blir hunden osäker), dock inte fler än du (och hunden) har en chans att komma ihåg och inga överkrav.

Ex. du går ut genom dörren först eftersom ledaren leder jakten.

Hunen har inte maten stående framme hela dagarna eftersom det bara är Alfa-paret som har "fri" tillgång till mat, allt annat ätande sker efter rangordningen.

Du ignorerar hunden när du kommer hem, alt. hälsar lite kort. Ledarhundarna slänger sig inte över flockmedlemmarna när de återförenas. + att du inte gör nån stor sak av att du varit borta, det är din rätt som ledare att komma och gå som du vill.
En hund som hoppar som en tok försöker få uppmärksamhet och det ger du när DU vill, det är inte han som bestämmer, ignorera tills han lugnat sig och kalla sedan till dig honom. Alfan bestämmer vad som passar sig.
Att vräka sig över folk är också ett sätt att testa ledarskapet.

Vår hund är helt lugn när vi kommer hem (ignorerar honom alltid tills han är lugn vilket han är med en gång numera) men när vi får gäster/möter andra blir han alldelens till sig. Ignorerar de honom lugnar han sig.
 
Re: Vad göra åt \"gammal\" hund som alltid drar i kopplet!

Nu har jag inte gått någon kurs med honom där vi lärt oss något sånt.
Men även om jag hade gjort det så skulle jag vilja att han kan gå "normalt" i koppel, som jag ser så många andra hundar gör UTAN att dra.
Jo visst lyssnar han om jag säger "sakta" men minnet är inte alltid långt(läs "är SÄLLAN långt" :smirk:).
Vet inte vad han skulle "tjäna på" att dra då det bara blir dålig stämmning mellan oss och en dragkamp.
Jag hälsar knappt på honom när vi kommer hem, jag går först ut, jag ger tillåtelse att hoppa upp i bilen, jag ger tillåtelse att äta (maten serveras två gånger om dan), han går och kissar och bajsar på kommando (dock inget som alfa hannen begär :D), inget problem att ta av honom något han lagt beslag på (ben, leksak). :confused:

Varför gör han vissa saker som jag bestämmer men inte just detta då?
:confused: :(
 
Re: Vad göra åt \"gammal\" hund som alltid drar i kopplet!

Bra fråga!

Det kanske helt enkelt bara går av ohejdad vana.

Kanske du skulle prova att börja från början.

Har du använt klicker någonting?

När han väl förstått innebörden av klicket så kan du belöna i precis rätt ögonblick. Dvs innan han hunnit dra eller när han slutar dra.

Prova:

1. "vända på klacken"

2. Stanna- vänta tills han tar kontakt och forsätt då. Utan att säga något.

3. Gå ut genom ytterdörren, så fort han drar så går du raka vägen hem igen. Jättetråkigt om han gillar att komma ut.

4. Klicka när han gör rätt.

5. Var gång han drar så säger du nej, kom hit. och hala in honom runt dig. Blir också tråkigt för honom.

Det viktiga är att vara konsekvent, jag vet, svårt!

En annan sak är att han blir snuvad på allt som han drar mot/kastar sig fram mot. Ex. den där stenen ser spännande ut, jag skyndar mig fram. Synd nu går vi hitåt istället.

Återigen, det får ALDRIG löna sig att göra fel!
 
Re: Vad göra åt \"gammal\" hund som alltid drar i kopplet!

Troligen... :o :D
Det är väl så att jag varit okonsekvent i min koppelträning fast jag inte medvetet varit det... :confused:
Tränat på fel sätt helt enkel kanske... :crazy:

Nepp, äger ingen klicker.
Funkar toppen med godis då han är ett matvrak. Men då tycker jag det är jobbigt med massa godis i fickan så klicker är nog ett bra alternativ. :)

Ska se om det finns på djuraffären eller inhandlas dom någon annanstans?
 
Re: Vad göra åt \"gammal\" hund som alltid drar i kopplet!

Tyvärr kan du inte skippa godiset för att du har klicker.

Det går utt på att du genom att klicka och ge godis låt säga 20 godisbitar (supergott godis!) 3 gånger om dagen 2 eller tre dagar, lär hunden vad klicket betyder, alltså
-godis på väg!

Du kan nu klicka i exakt rätt ögonblick och hunden kopplar då beteendet tii det positiva i att få godis men man behöver inte trycka in godbiten i munnen precis när hunden gör det man vill för att den ska förstå.
Fördelen med klickern är att den alltid betyder samma sak och "säger" det med samma tonfall.

Du måste alltid ge godis efter att du klickat annars laddar du ur klicket, men du kan göra det 10 sekunder senare efetrsom hunden redan fått bekräftat vilket det var som var rätt. Har du klickat av misstag så måste du också ge godis!

Tycker hunden om bollar tex så kan du klicka in honom med bollar istället, eller om dragkamp är favorit så kan man klicka in på det, men godis är väl det vanligaste så det var därför jag använde det i exemplet.

Det gäller att vara snabb på klickern. Om du tex övar på att hunden ska titta på dig när du säger dess namn så måste du klicka precis när den vänder på huvudet och inte 2 sekunder senare.

Om jag var du skulle jag nog testa vända på klacken/bli snuvad på kompotten metoderna först, så kan du ju klicka in honom i lugn och ro och sen komplettera med det.
 
Re: Vad göra åt \"gammal\" hund som alltid drar i kopplet!

Ska du köpa klicker så köp en klicker som går ned i aktivitetston på "uppklicket"

Jag har alltid två olika klicker beroende på vilket moment tex i lydnaden jag ska träna. På t ex linförigheten har jag en klicker som går upp i aktivitets ton i "uppklicket" och på tex ställande/läggande under gång har jag en klicker som går ned i aktivitets ton.

Ett litet tips om Du har en hund som är väldigt lyhörd på röstlägen och toner.
 
Re: Vad göra åt \"gammal\" hund som alltid drar i kopplet!

Jag hälsar knappt på honom när vi kommer hem, jag går först ut, jag ger tillåtelse att hoppa upp i bilen, jag ger tillåtelse att äta (maten serveras två gånger om dan), han går och kissar och bajsar på kommando (dock inget som alfa hannen begär ), inget problem att ta av honom något han lagt beslag på (ben, leksak).

Varför gör han vissa saker som jag bestämmer men inte just detta då?

När jag läser ditt inlägg så undrar jag genast vad din hund har fått för uppgift i Er flock. Det verkar som om du avgör det mesta i hans vardag. Rätt eller fel?

Relationen mellan hund och människa sker genom ömsesidig nytta. Människan visar sin kompetens genom att tillgodose hundens behov. Några ex hålla ben när hunden tuggar, skydda hunden vid behov, hjälp att övervinna rädsla, om hunden kliar sig gå dit och hjälp till.

Hunden behöver få veta att han behövs i flocken. Då måste man välja ut en huvudroll till hunden där han får känna att han leder ägaren i ett arbete.

ex på det är att spåra med hunden, blodspår, personsök, patrullstig, kantarellsök, m.m m.m

Att få en hund att känna att den är en del i flocken är ganska lätt. Har man inte kunskapen eller intresset av ovanstående spår- och sök övningar så kan man under promenad "tappa" vanten och be hunden leta, då han har bättre luktsinne än vad du har. Hunden kan leta upp husse som har "försvunnit". Var noga med att hunden visar dig vägen tillbaka till husse. Bästa är om husse inte talar om vart han har gömt sig så att du inte medvetet söker dig åt det hållet där han ligger gömd. Det finns massor av övningar för utomhusbruk.

Inne kan du tänka ut en uppgift som din hund ska sköta, gärna varje dag. Får du morgontidningen så kan det vara hundens uppgift att hämta tidningen och lämna den till dig. Eller att hitta mattes tofflor och leverera. Bor man på landet kan man låta hunden tala om att det kommer folk. Vill man inte ha en hund som skäller så kan man lära in att hunden så fort den ser någon komma in på tomten, springa till dig och påkalla uppmärksamhet och att sen därefter visa dig var "inkräktaren" är.

Ovansående kan du testa med din hund, han kanske känner att när du går med honom kopplad sä är det hans enda chans i hans vardag att leda dig.

Många hundar har ingen huvudroll i sin mänskliga flock. Den har hundägaren tagit över. Se på din "egen" flock. Mannen skjutsar ungarna till fotbollen, han tvättar bilen när den är skitig och han bär in matkassarna efter att han har handlat. Kvinnan pysslar om barnen, lagar mat och plockar smutsiga strumpor. Barnen städar sina rum och dukar av matbordet efter middagen. Hunden ligger snällt stilla i väntan på sin promenad där ägaren bestämmer vart de ska gå, när de ska gå och i vilket tempo det ska gå. Vad har hunden för uppgift i sin flock? Hunden känner sig kanske inte duglig nog att bli tilldelad en uppgift. Det är då de oftast hittar på en egen som kanske inte alls uppskattas av övriga flocken. Tex skälla på folk som går förbi, gör utfall, tuggar sönder hemmet, går på vilt, m.m m.m
 
Re: Vad göra åt \"gammal\" hund som alltid drar i kopplet!

Oj, står det på klickern vilket det är? Uppåt eller neråt...

Nja, avgör allt tro jag väl inte men kanske mycket.
Det beror på hur dagen ser ut.
Har vi besök så blir det mycket på mina villkor, är det bara familjen hemma så gör han väl som han vill av sin "fritid" om man kan säga så :)
Vad för uppgift har han... Ingen direkt vad jag kan säga.
Bär tidningen ibland, hämtar saker ibland.
Sen så har han nog som du säg då gett sej själv uppgifter; skäller intensivt vid påhälsning.
Har aldrig sett det så att han behöver en uppgift helst varje dag.
Jo hjälper han vid behov gör jag kan jag i alla fall säga. :)
Både benhållning tröst och klihjälp.

Har du och Hannah samma åsikter om detta?
Jag tolkar det som att ni har olika syn på hur man är som hundägare.
Läser jag bara dåligt kanske :o :confused:
 
Re: Vad göra åt \"gammal\" hund som alltid drar i kopplet!

Jaha!!
Jag trodde man slapp godis när man hade klicker! :o
Att det var meningen att den skulle ersätta godiset.
Ja där se man vad man hänger med... :o :D
 
Re: Vad göra åt \"gammal\" hund som alltid drar i kopplet!

Ta tag i koplet och säg till. Beröm när din hund gör rätt. Ge även godis.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
720
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 097
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 948
Senast: Badger
·
Övr. Hund I vårt område finns det en familj som har två vallhundar av mindre/mellanstorlek (15-20kg). Hundarna får ingen som helst aktivering...
Svar
15
· Visningar
1 610
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp