Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

KL
Om man inte gör affär av det o åker lite oftare ett tag, så brukar det gå över. Säg backa SAKTA o beröm om den går lite lugnare.
Jag ser ingen vinst att lasta igen o öva själva backningen.
Ut kommer de alltid:bump:
 
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

*KL*

På mitt ena sto löste det sej väldigt lätt:)

När hon ska backas ut så lägger jag en hand på rumpan innan jag öppnar innerdörrarna i mitt släpp, och håller den där medans hon backar ut lugnt och fint.

Håller absolut inte emot fram heller, blir bara motsatt effekt...

Så från rallyharry-baklänges så går det nu lugnt och fint bara hon får lite stöd på vägen ut!:idea:
 
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

Kan hästen tycka det är trångt? Är väggen flyttad åt sidan när hon går ut? En kompis hade en häst som inte gillade att backa ut om det var trångt - då kastade hon sig ut med en väldig fart men om man flyttade väggen gick hon ut hur lugnt som helst.
En fundering bara:)
 
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

Ursäkta en novis men vad betyder KL eller *kl* som det står i många inlägg??
 
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

knapplån ;)
 
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

Prova att inte lasta ur direkt. Låt hästen stå en sisådär 20 minuter efter ni har stannat så att den inte tänker "ut ut ut ut ut" utan hinner slappna av och börja tänka på annat. Öppna sedan lugnt, försök att inte stressa och backa lugnt ut hästen. Ha gärna någon som håller en hand på hästens rumpa så kanske den känner sig tryggare.

När hästen backar ut ser den ju inte marken + att det sluttar och det kan vara läskigt. Din häst kanske "löser det" genom att kasta sig; få det överstökat!
 
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

Vi testade helt enkelt att lasta ur med longerlina. Mycket för att undvika skaderisk på den som lastade ur. Som plus så löste det problemet och hon kastar sig inte alls lika mycket med linan! Tror att hon testade... Hon är en sådan dam som gärna gör sånt...
 
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

... Det är en naturlig barriär som den inte kan göra sig illa på.

Det är en uppbyggd barriär som hästen kan göra sig VÄLDIGT illa på.

Jmf. barrering vid hoppning - Slå i benen ---> lyft högre // Slå i rumpan ---> Backa långsammare. Ja, att dra till ytterlighet, men ändock inte mindre sant.

En hästsvans är känslig, hästens bärbensutskott är känsliga, musklerna som löper över dem är känsliga för att krossas mellan vägg och bärben.

Ett otroligt ogenomtänkt råd. Visst fungerar det kanske, men hur djurvänligt är det?

// Mvh - J
 
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

KL
Jag ser ingen vinst att lasta igen o öva själva backningen.
Ut kommer de alltid:bump:

Klart de kommer ut, men kastar de sig ut och inte blir korrigerade får de ju bara befäst att det är ett helt ok beteende. Vinsten i att göra om och träna just momentet backning (vilket egentligen ska sitta redan med en schysst lastträning) är att du slipper riskera någon annan. En häst som rusar bakåt ur en transport väsnas en del, den kan skrämma andra hästar som i sin tur sliter sig eller blir farliga. Den kan dessutom skada sig själv otroligt mycket om den trampar fel.
Vinsten blir säker hästhantering, samt att kunna förstärka ett korrekt beteende.

// Mvh - J
 
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

Jag gjorde så här.
Avsatte tid att öva lastning och "lossning"- flera dagar..

Hästen tyckte det var hemskt otäckt att backa nerför rampen... riktigt spännd och skakade.- eller ibland kastade sig eller rusade bakåt

Hästen fick gå upp med frambenen på baklämmen- bara en liten bit - sen backa tillbaka lungt och fint- beröm och rast.
När det gick bra fick hon gå upp lite längre stanna och sedan backa på mjukt kommando. När det gick lungt fick hon gå ännu längre in - stanna lugna ner sig och sen backa ut luungt osv.
Nu tycket hon inte det är det minsta otäckt längre.
Tar lite tid men man har igen det sen.

Skulle idäremot inte försöka hålla kvar en häst som kastar sig ut- blir troligen bara värre istället.
 
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

ursäkta trådkapning...

men hur gör man då när hästen går in står snällt när man kör å precis när man börjar sakta in på platsen man ska till så blir hästen hel tokig. han höll på att riva hela släpet.. Fick spänna upp spännena på lämmen bak å fälla panik bommarna så han kom ut annars hade han gått över bommen. han var helt tokig. men väl ute var han cool lugn igen. han gjorde likadant när dom kom hem på gårds planen hemma. vad ska man göra liksom??? Tips någon?
 
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

ursäkta trådkapning...

men hur gör man då när hästen går in står snällt när man kör å precis när man börjar sakta in på platsen man ska till så blir hästen hel tokig. han höll på att riva hela släpet.. Fick spänna upp spännena på lämmen bak å fälla panik bommarna så han kom ut annars hade han gått över bommen. han var helt tokig. men väl ute var han cool lugn igen. han gjorde likadant när dom kom hem på gårds planen hemma. vad ska man göra liksom??? Tips någon?

Jag tycker det är jätteviktigt i det läget att INTE kasta sig ur och öppna. Varje gång du gör det befäster du beteendet hos hästen att det bara ska gå snabbare och snabbare att få komma ut såfort trailern saktar ner eller stannar. det blir en ond cirkel och bara värre och värre!
Det låter ofta värre än det är när de lever om därinne. Ett bättre alternativ isåfall är att öppna framdörren och ge hästen lite godis, klappa och prata lite tills den tänkt till och lugnat sig. Öppna inte bak förrän den är LUGN. Jag pratar av egen erfarenhet.
 
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

Det är en uppbyggd barriär som hästen kan göra sig VÄLDIGT illa på.

Jmf. barrering vid hoppning - Slå i benen ---> lyft högre // Slå i rumpan ---> Backa långsammare. Ja, att dra till ytterlighet, men ändock inte mindre sant.

En hästsvans är känslig, hästens bärbensutskott är känsliga, musklerna som löper över dem är känsliga för att krossas mellan vägg och bärben.

Ett otroligt ogenomtänkt råd. Visst fungerar det kanske, men hur djurvänligt är det?

// Mvh - J
Vad yrar du om. Man får väl se skillnad på om hästen är panisk o HUr nära man står.
 
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

Om du inte har själv, så kan du hyra/låna en transport med fronturlastning och lasta ur framåt några gånger, för att bryta kasta-sig-bakåt-tänket.
 
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

Mackans råd + öva gärna på att hästen låta hästen stå i transporten hemma - bara äta och må bra. Gör transporten till en trevlig plats. Ge det tid.
 
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

Vad yrar du om. Man får väl se skillnad på om hästen är panisk o HUr nära man står.

Nåja, jag yrar def. inte. Inlägget handlar om en häst som KASTAR sig ut, en häst kastar sig aldrig sakta, inte i verkligheten i alla fall. En häst kastar sig fort och hårt även om den inte har panik ser du.

Dessutom löd rådet med väggen att transporten skulle ställas så nära som möjligt så hästen kastade sig in i den när den kastade sig bakåt, ur transporten, så svaret på "Hur nära man (vem är "man" förresten?) står" torde bli "Så nära som möjligt". Något annat har i alla fall inte jag svarat på. Har du gjort det har du varit otydlig och det får stå för dig.

// Mvh - J
 
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

Jag tycker det är jätteviktigt i det läget att INTE kasta sig ur och öppna. Varje gång du gör det befäster du beteendet hos hästen att det bara ska gå snabbare och snabbare att få komma ut såfort trailern saktar ner eller stannar. det blir en ond cirkel och bara värre och värre!
Det låter ofta värre än det är när de lever om därinne.
Det går ej ta det lugnt för han sparkar sönder hela släpet... Å då mear jag verkligen HELT. de e inte så att han bara lever rövare. han skulle mkt väl kunna hoppa rakt igenom väggen känns de som. skit obehagligt..

Ett bättre alternativ isåfall är att öppna framdörren och ge hästen lite godis, klappa och prata lite tills den tänkt till och lugnat sig. Öppna inte bak förrän den är LUGN. Jag pratar av egen erfarenhet.
ja om de våre så väl. Öppnar hon fram dörren så går antagligen hästen över bommen å försöker ta sej ur fram. hon öppnade en gång för att göra så. men då blev det bara värre å godis funkar ej på honom...

Å det med mat funkar ej i släpet hemma heller. spelar ingen roll hur mkt hon last tränar å grejar hemma så verkar de på honom pecis som att han bara har bestämt sej för att ej vilja sammarbeta. han e inte det minsta rädd. bara dum.
 
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

Vi hade unghäst som tyckte transporter i allmänhet var ting av ondo. Vi gjorde så att vi körde in den i hagen och lät honom först på egen hand utforska den några dagar. Sen för att vänja av hans rädsla för att gå upp på rampen brukade vi ställa hans foderhink i baktill inuti transporten så han var tvungen att gå upp på rampen för att kunna äta "bekvämt". Detta skedde under uppsikt såklart. Jag har för mig att det tog en eller två månader så kunde man leda in honom och backa ut honom utan problem. :)
Om nu din häst är orolig för att rampen inte är att lita på så kanske den här formen av "matdaxterapi" kan vara något. ;)
 
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

från Monty Roberts hemsida:
"Hästar som slänger sig baklänges när de ska lastas av är jättefarligt och något jag ofta får arbeta med. Jag rekommenderar Join-Up® och sen att man tränar hästen i Dually Grimman tills hästen har förstått till fullo hur han ska gå ifrån trycket från grimman. När hästen är välskolad i Dually Grimman är det dags för nästa steg. Du backar upp din hästtransport så att baklemmen bara är ca 1 meter ifrån en säker vägg och börjar lastträna din häst och låter honom backa in i väggen varje gång han går bakåt. Genom att upprepa detta om och om igen kommer problemet att försvinna så småningom."

det han skriver kan säkert funka på vissa hästar men inte alla och hästarna kan skada sig som en tidigare skrivit här.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 236
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 144
Senast: Pratsch
·
Övr. Katt Vi fick hem vår kattunge igår och vi har en hund på 6 år. Alla i familjen var helt införstådda med att introduktionen skulle ta tid då...
Svar
8
· Visningar
2 091
Senast: Bexzor
·
Hundträning Min unghund gör utfall mot andra hundar på promenaderna. Det började när han var 6-7 månader och är främst mot andra hanar. Bara lukten...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 960
Senast: Jwoe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp