Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

T

Tokmamman

Vårt halvblod har vid de senaste 4 urlastningarna kastat sig ur transporten. Hon backar lugnt 1-2 steg och sedan slänger hon sig baklänges. Är livrädd att hon ska skada sig eller någon annan i närheten.
Min teori är att hon halkat eller trampat fel och blivit rädd, eller så testar hon bara. Hon är en dam som testar hejvillt, men brukar ge sig om man säger ifrån. Men inte nu.
Vad ska vi göra? Tips, tankar, erfarenheter & ideer tages tacksam emot!
 
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

Troligen skrämd, men oxå att ngn har försökt att hejda den genom att hålla emot i grimskaftet. Se till att linan har fri lejd att löpa nästa gång, så ska du se att det "ger" sig på några ggr.
Säg oxå -backa!- innan den börjar själv.
 
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

Har ni haft hästen länge (eftersom du skrev att det hänt vid de senaste 4 urlastningarna så undrar jag ifall ni kört henne flera gånger tidigare också, och sett hur hon betett sig då). Har haft en klubbkamrat med samma problem som er, och de löste det genom att låta hästen kasta sig ut (försökte alltså INTE hålla emot), gå in i transporten direkt igen och backa ut. De upprepade det tills hästen lugnade ner sig (hon trippade iofs fortfarande ganska snabbt ut, men mer behärskat, inget panik-kasta-sig-bakåt). Såg ganska komiskt ut när de gick fram och tillbaka, in och ut ur trailern :D
Försök ge kommando "backa" innan hästen börjar backa självmant
 
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

nästa gång ni ska lasta ur, ställ släper så nära en vägg eller liknande som det går, slänger hästen sig igen slänger den sig bara rätt in i väggen....

vi gjorde detta med en häst som hade ganska bråttom ur, hon backade rät tin i väggen, sen dess är hon hur duktig som helst och har inte bråttom ut....
 
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

nästa gång ni ska lasta ur, ställ släper så nära en vägg eller liknande som det går, slänger hästen sig igen slänger den sig bara rätt in i väggen....

vi gjorde detta med en häst som hade ganska bråttom ur, hon backade rät tin i väggen, sen dess är hon hur duktig som helst och har inte bråttom ut....

DET tipset hade jag INTE provat. Dels är det stor skaderisk på hästen om den far ut med tillräcklig hastighet, dels gör det knappast att hästen känner sig tryggare till nästa gång- om det är rädsla kring urlastning det handlar om.
 
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

De hästar jag tränat lastning med och som haft ditt problem har vi gjort följande med.

Dels har vi då tränat lastningen utan att åka någonstans. När hästen gått in är det dags att backa ut. Det är JAG som skall sköta backandet ett steg i tagen. Jag vill alltså att hästen vilar efter varje steg. Jag ber hästen backa. Om den kastar sig bakåt låter jag den göra det men i samma sekund som hovarna nuddar marken skall den in i trailern igen. Sedan gör vi om det. Ett steg i tagen. Tryck och kommando "backa". Direkt eftergift då hästen tagit ett steg.

Först när hästen gått steg för steg på mitt kommando hela vägen så är jag nöjd. Tills dess jobbar vi. Om hästen även har problem att gå in har jag två medhjälpare med linor. Dessa drar aldrig in hästen utan vevar med linorna för att få hästen att snabbt gå fram på mitt kommando. Det här har funkat fint för mig på flertalet hästar. Viktigt i sammanhanget är såklart att alla inblandade är lugna, kommunicerar och vet sin uppgift.

Jag använder inte mat vid lastning men belönar gärna inne i trailern när vi är klara.
 
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

Det kan visst fungera- OM hästen inte är panisk.
Det är en naturlig barriär som den inte kan göra sig illa på.
 
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

Ja det kan säkert fungera, men det kan även ge en häst som slänger sig i panik och slår upp både sig själv och trailern. Beror helt på vad du har för häst och varför den beter sig som den gör.

Om andra väljer den metoden är det upp till dem. JAG gör det inte.
 
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

nästa gång ni ska lasta ur, ställ släper så nära en vägg eller liknande som det går, slänger hästen sig igen slänger den sig bara rätt in i väggen....

vi gjorde detta med en häst som hade ganska bråttom ur, hon backade rät tin i väggen, sen dess är hon hur duktig som helst och har inte bråttom ut....

jag hade också använt mig av den metoden om jag fick problem.
Hörde av en kompis att dennes bekant hade ställt kärran på lastkajen. lastade ut och hästen for i vattnet och kliver ut som en ängel efter det...:cool:
 
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

Testat med fronutlastare? Vissa hästar lär sig faktiskt aldrig att backa ut långsamt!

Annars skulle nog även jag testa me e vägg bakom... Man behöver ju ej stå jättenära den=)
 
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

min ponny brukar göra så när han får gå ut sist ur transporten.
Men det är bara att följa efter ha ett långt grimskaft och ta det lungt själv.
Akta fingrarna bara! jag råkade bryta mitt när min ponny kastade sej ut ^^,
 
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

Har oxå en kompis som backat till där man lägger i båtar. Tror att det gått bra efter det....
 
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

Jag har ett halvblodssto som gjorde likadant.

När hon slänger sig ut så lastas hon omedelbart igen, ska stå lugnt i släpet, sen backar vi ut steg för steg, slänger hon sig ändå, åker hon in i släpet igen & det hela börjar om gång på gång tills hon backar ut lugnt & behärskat, först då går vi in i stallet & hon får lite kraftfoder, sen släpps ut.

Sålänge hon inte uppför sig så kommer hon åka in & ur släpet. Så fort hon gör en gång rätt slipper hon. Dvs det ska bli jobbigt att uppföra sig illa & trevligt om man uppför sig rätt.

Ibland kan det ta en timme innan hon ger sig & går ur lugnt. går bättre & bättre varje gång hon lastas.

Tragglade samma sak med kallblodet, idag är han en klippa att lasta & lasta ur.
 
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

Min kastar sig om jag står inne i transporten. Får han backa ut ensam så går det hur bra som helst. Antagligen så känns det trångt där inne och då vill han ut fort.

Mitt tips är helt enkelt att gå in, släppa lös hästen, gå ut, öppna och be hästen att backa. Lägg ett grimskaft över halsen eller fånga på luckan.
 
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

Mitt tips är att innan ni tar bort bommen så lägger ni dit en lina..då kan man på det sättet bromsa upp urlastningen utan att behöva dra i huvudet på hästen. Det brukar kunna fungera men ha handskar o en bra lina som inte bränner hästen..o släpp efter i den takt du tycker hästen ska gå ut. Fungerar det inte så ta även en lina framifrån såsom nån gav förslag..så bromsar du på två ställen samtidigt o har bra kontroll över hur fort det går..
Lycka till!
 
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

Något som gjordes i travstallet jag jobbade i var att ha någon som håller i hästens svans strax under svansroten och "håller in" den lite mellan bakbenen när hästen ska börja backa för att sedan släppa när hästen står stilla utanför.
 
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

Ha en lång lina när du lastar ur, om hon kastar sig bakåt låt henne göra det men lasta i igen efter att hon kastat sig och gör om proceduren tills hon är lugn, stressa inte själv. Hästarna kan ju slå sig halvt fördärvade om man ska ha en vägg bakom och det finns säkert en och annan individ som skulle vägra att backa igen...
 
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

Jag skulle av säkerhet skäl använda fronturlastning om hästen har tendens att kasta sig ur bak. Sen kanske ta hjälp av någon NH och öva urlastning bak. Lätt att man själv blir nervös om hästen brukar kasta sig ur bak, och man ska öva på de. Kan då vara bra med lite hjälp av kunnig person. Själv brukar jag varva lite med bak och fronturlastningen. Är jag själv använder jag alltid fronten....
 
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

Alla hästar funkar inte med front. Min 19åring som har åkt massor med transport tyckar att det är tokläskigt med fronturlastning och hoppar ut där.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 244
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 146
Senast: Pratsch
·
Övr. Katt Vi fick hem vår kattunge igår och vi har en hund på 6 år. Alla i familjen var helt införstådda med att introduktionen skulle ta tid då...
Svar
8
· Visningar
2 096
Senast: Bexzor
·
Hundträning Min unghund gör utfall mot andra hundar på promenaderna. Det började när han var 6-7 månader och är främst mot andra hanar. Bara lukten...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 963
Senast: Jwoe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp