Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

Såhär skulle jag göra i lastträningen:
Såvida pålastningen går bra, gör som du brukar och kör en sväng. När du kommer hem igen, kör in släpet i hästens hage. Ta dig ingen brådska att öppna luckan, låt hästen stå där inne och slappna av en stund. Sen skulle jag öppna luckan, men fortfarande låta hästen stå kvar. Sen ta bort bommar och annat som håller hästen i släpet, och bara ha hästen i grimman och ett långt grimskaft. Stå kvar en stund till. Börja sedan backa ut NÄR DU VILL; börja inte för att hästen tar initiativ. Gör den det, ta in hästen igen. Här kommer det långa grimskaftet till hjälp, använd så full längd som möjligt så har du mer styrka än om du håller i själva grimman eller så nära den som möjligt. När du fått hästen att backa på ditt initiativ, bry dig inte så mycket om hastigheten i början, det där går att finslipa på sen. När hästen är på marken: FORTSÄTT RYGGA DEN! Fast den har bråttom, så tror jag det är mest nerför luckan, sen hinner du med bättre. Återigen bra med långt grimskaft (ha handskar). Rygga en bra bit, välj alltså parkeringsplats att du har rum för detta. Fortsätt tills hästen slutat stanna självmant och inser att det är du som har kontrollen. Stanna. Är hästen lugn och tillfreds, släpp den lös i hagen. Är den stressad och nervös, stå kvar lugnt tills den lugnat sig, sen släpper du den. Att bli släppt fri är bästa belöningen, hästar uppskattar sällan att människor står i deras ansikte och pussar och gullar (få är de hästar som står blickstilla flera minuter i streck utan att buffa med huvudet, knuffa till dig eller försöka gå därifrån). Om du tränar såhär ett tag kommer hästen snart att koppla samman urlastningen med ett litet jobb - ryggningen - och kommer förhoppningsvis inte ha lika bråttom ut i fortsättingen om du är konsekvent med att rygga. Även när hästen går ut bättre och du kan korta ner ryggningslängden, ha ändå för vana att rygga en liten bit.
Sen skulle jag träna i vanliga hanteringen också, ta en promenad med din häst i grimma och långt grimskaft och använda naturen. Låt den rygga i sluttningar, berghällar (som inte är för hala naturligtvis), backiga vägar, körbroar osv osv. Träna ofta på att låta hästen rygga på lite "konstiga" ställen - hur ofta annars än i transportsammanhang låter man sin häst rygga i sluttning? Klart att många har problem med det när det är så onaturligt för dem. GÖR det till en "naturlig" grej istället! Rygga ut hästen ur stallet, gå inte bara rakt ut varje gång. Använd andra smala ställen som hästen får rygga in i. Det är inte naturligt för dem att stå i trånga utrymmen, de är flyktdjur och i vilt tillstånd befinner de sig sällan på såna ställen som vi rovdjurs-människor vill ha dem på för att ha kontroll.
En tanke angående att låta hästen rygga in i en vägg eller till sjöss; kan funka. Men har du alltid den möjligheten där du ska lasta av? Kommer du alltid till en träning/tävling med din häst där det finns en stadig vägg som du kan backa upp släpet mot? Då tycker jag det är bättre att träna ryggningen, som man kanske har lättare att hitta plats för, plus att det är bra träning för att förstärka din plats som flockledare.
När allt löper på bättre kan man börja finslipa, att du stannar hästen efter ett antal steg på väg ut, osv, men i början skulle jag inte fokusera på det. Ta det bit för bit (inte bokstavligt talat alltså) - förvänta dig inte att hästen ska förstå hur du vill att det ska gå till efter en eller två gånger. "Man måste lära sig bokstäverna en och en före man kan börja lära sig läsa!"
Lycka till, hur du än väljer att göra.
 
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

När jag skrev mot en vägg, så menar jag inte 1 m, utan att hästen ska få plats. Det räcker som regel med att bara stå så att den inte kan fortsätta sin racerbackning- ca 4 m.
 
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

Nej det menar inte jag heller, det var bara Monty Roberts som hade skrivit sådär på sin hemsida, inte jag som skrivit den texten alltså! :)
 
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

KL...

Tack för tipset om tråden Mackan! Kopierar in texten från min tråd:


Slängde sig ur släpet, vill nu inte gå in.

--------------------------------------------------------------------------------

Har en dam på 3,5 år, Guardi heter sötnosen. Köpte henne då hon var ett halvår vintern 2006, och började lastträna under våren. Hon var mkt rädd i början, men plockade ur all inredning och jobbade i små steg framåt. Sedan har hon varit mkt snäll att lasta, går i princip alltid på direkt. Har märkt att hon de senaste lastningstillfällena haft mkt bråttom ut, tendens till att kasta sig då hon kommit in i transporten och när hon ska lastas av. Guardi har varit mkt skadad och i princip bara åkt till klinik (+ konvalescensstall) då hon åkt transport. Åkte senaste gången i maj 2008, så det är längesedan hon varit i en transport.

Köpte i veckan en egen transport och skulle igår testa att ta in Guardi i det. Hon gick på direkt som hon brukar. Jag läste av hästen noggrant för att förekomma henne med backandet. Hon stod fint i kanske en minut, men så hann hon börja backa innna jag gett kommandot. Sa "back" då hon redan börjat backa, ut ur transporten gick vi. Vi gick in direkt igen och jag hann knappt under bommen fören hon backade ut. In igen, jag hukar mig för att gå under bommen då börjar hon backa. Tillslut vägrar hästen att gå in i släpet. Jag höll inte emot då hon backade, utan lät henne backa. Tidigare har jag hålle emot lite, vilket hon har lyssnat på. Testade en gång att hålla emot då hon började backa, men nu var backandet redan så befäst (för dagen iaf).

Brukar köra efter filosofin att det ska vara jobbigare att "bråka" än att göra som matte vill. När hon inte vill stå still då jag ska sitta upp går jag runt, runt på en liten volt. Gjorde således det även denna gången. Gav henne en chans att tänka framåt in i transporten, gjorde hon inte det så blev det volten igen. Fick på henne med frambenen och hon hade huvudet inne i transporten och nosade runt. Tänka in i transporten- vila, inte vilja in i transporten- arbete. Men vi höll på i 3 timmar utan att komma längre än med huvudet precis inne i transporten . Bakbenen var då inte uppe på lämmen. Hon gick in en gång då en av stalltjejerna ställde sig i skötardörren och åt ett äpple. Då gick Guardi in, tog en äppelbit och backade sedan ut. Efter det forsatte vi som tidigare. Tillslut bad jag min sambo gå och hämta en hink med lite kraft i. Då gick Guardi in, fick beröm och ett par nävar kraft. Vi stod nog inte inne i mer än 30 s, innan jag backade ut henne. Det var ju målet, att vi skulle in och backa när JAG sa det.

Men HUR jobbar jag vidare. Känns som vi har fått stora lastproblem nu. När jag lastränade henne som bäbis, backade jag henne då hon inte tänkte framåt. Är det bättre el ska jag gå på volten? Antar iof att huvudsaken är att det bli jobbigt att inte gå in i transporten och vila då hon går in. Men vi höll på i 3 timmar utan att jag kunde se några tecken på att hon skulle ge med sig. Annars tycker jag att poletten brukar trilla ner ganska snabbt med denna metod.

Hjälp och tips tas tacksamt emot!
 
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

Den har lärt sig- att den slipper.

Den ska följa med dig framåt- när du säger så.
Går den inte in- vänd bort från släpet o sätt fart på den- beröm. Ingen idé att stå på luckan som ett fån;)
Sen bör du sätta för bakbommen, så du får ett slut på det egenbestämda backandet. Om den har backat ut- backa den då på ditt kommando- lite mer. Vänd bortåt o få den att följa med dig o gå in!
 
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

Nej stå luckan och fånglo känns som tidsslöseri:p! Därför har hon gått på volten och med jämna mellanrum fått en chans att välja att gå på släpet. Det känns dock lite farligt att ha någon bakom som fort som attan slänger upp bommen bakom en häst som kastar sig. Men ärligt talat är jag lite konfunderad över hur jag ska göra för tillfället. Ena ögonblicket vill jag vänta ut henne tills hon fattar att det blir mkt arbete om man inte går in, i andra ögonblicket vill jag sätta ner foten och visa att det inte är OK att backa ut ( bla genom att sätta upp bommen snabbt som attans). Tror du/ni att problemen slutar då, om hon känner att det tar stop? Behöver väl förstärka genom att dutta med spö på rumpan, man har ju hört om hästar som faller över bommen då de backar in i den med full fart.
 
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

Bommen måste sitta på rätt höjd.

När jag hade trassel- innan bakbom, så satte hästen sig på bommen o sprattlade med bakbenen- har aldrig någonsin försökt
med det igen:bow:
 
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

Problemet med min häst är att hon är stor. Har därför köpt en lite större transport, så visst sitter fästenna till bommen hyfsat. Jag måste ha den på högsta, även om jag då inte hunnit stänga den än för att se exakt hur bommen sitter bakom henne.
 
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

Skickar med några bilder:

Här är första gången då hon snällt går in!
n1258455425_30345771_3001.jpg



Här står hon så fint i transporten!
n1258455425_30345772_3658.jpg


Hmm, här får hon gå på volten då hon inte vill gå in...
n1258455425_30345773_4313.jpg
 
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

Hmm.
Du borde ha lång o kort bom!

Är spiltan tillräckligt lång?

Axel- som har en större häst;)

AHA!!! Ser ett major fault! Ha skötardörren o övre luckan till framurlastningen öppen- alltid när det står still- mindre klaustro.
Ge henne sin ordinarie måltid där några ggr- tills du har skaffat lång/ kort bom. DÅ hinner du förekomma henne med backningen.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

Vi har tidigare kört i ett släp som är 10 cm kortare (Thule Trane). Där gick hon in, men det var mkt trångt mellan bommarna. Köpte därför ett släp som är längre, Thule Star Diamant. Vi öppnade skötarluckan när hon började konstra. Är van att dörren är på andra sidan, då har jag den alltid öppen. När den är på hästens sida känns risken för att hästen går över bommen större. Men som sagt, öppnade den senare. Pratade med en vän till mig, som tycker att man absolut inte ska stänga förns hästen själmant står stilla. Hon menar på att om målet på långsikt är att få en lättlastad, avslappnad häst så stänger man inte förens hästen självmant står kvar. Även jag har tänkt så, men är ändå lite tveksam. Suck, kunde hon inte bara ha fortsatt att sköta sig...
 
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

Föresten, du har koll på dina släp du:p, med tanke på att du måste veta att denna modell levereras med förberedelse till fronturlastning!
 
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

Fast just när hästen har så stort fokus bakåt- ska det vara öppet fram.
Om nu hästen skulle visa minsta tendens till att börja stöka o hota med att hoppa, så stänger man fram fort som attan. De flesta gör det inte- utan vidare- hoppar alltså.

Ha alltid öppet när du ska lasta. Då har du betydligt bättre förutsättningar.

Ja jag fick oxå köpa nytt längre släp.
 
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

Det allra bästa brukar vara att låta henne ha lång, lös lina vid urlastningen så att hon inte får någon "motvikt". När hon lär sig att inget tar emot eller hindrar blir det inte lika farofyllt.

Ni bör också se till att hon är lugn i transporten innan urlastningen, det brukar lösa sig genom att vänja henne att stå kvar ett tag fast ni kommit fram. Ta gärna med lite fika och sitt utanför med skötardörren öppen tills hon coolat ner.

Öva också gärna att backa några steg i en backe el. dyl.
 
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

Har pratat med kliniken nu pga en skada då Guardi spetsade sig mellan frambenen på en pinne. Hon har fortfarande lite temp, och sårområdet är lite svullet. Så nu blir det kliniken antingen nästa v eller v efter. Så det får bli att försöka hinna lägga på bommen snabbt som tusean, för in måste hon. Ska träna några gånger innan. Håll tummarna för att vi lyckas!
 
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

Du kan flytta mittstolpen ett hack åt höger o sen skaffa lång- kort bom.DET kommer att göra framtida lastning till en fröjd.

Lycka till med Pålla:laugh:
 
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

Det allra bästa brukar vara att låta henne ha lång, lös lina vid urlastningen så att hon inte får någon "motvikt". När hon lär sig att inget tar emot eller hindrar blir det inte lika farofyllt.

Ni bör också se till att hon är lugn i transporten innan urlastningen, det brukar lösa sig genom att vänja henne att stå kvar ett tag fast ni kommit fram. Ta gärna med lite fika och sitt utanför med skötardörren öppen tills hon coolat ner.

Öva också gärna att backa några steg i en backe el. dyl.


:bow:
Ser alltför många som på allvar tror att de ska hålla kvar en 600 kg häst med hjälp av ett rep. vilket bara spär på hästens flykt instinkt att den sitter fast och det finns en anledning att kasta sig ut.....

Håller även med om att motstå tendensen att snabbt lasta ur en häst som är orolig, så fort man bromsat in och stannat. man spär bara på beteendet mer och mer.

:bow:
 
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

Pratade med en vän till mig, som tycker att man absolut inte ska stänga förns hästen själmant står stilla. Hon menar på att om målet på långsikt är att få en lättlastad, avslappnad häst så stänger man inte förens hästen självmant står kvar. Även jag har tänkt så, men är ändå lite tveksam. Suck, kunde hon inte bara ha fortsatt att sköta sig...

stämmer ypperligt. hästen är ett extremt utpräglat FLYKTDJUR. för varje gång du stänger in den mot sin vilja, förtydligar du hästens inställning att det finns ngt att vara rädd för- man blir instängd!

ang. storleken på trailern så är den av avsevärd betydelse för en häst som har tendens att känna sig trängd i trailern. vissa bryr sig inte, men andra bryr sig massor, och det förstärker känslan av obehag.
har du provat helbommar och utan mellanvägg? gör avsevärd skillnad i min erfarenhet.
 
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

Inte allt eller inget igen:cool:
Man ger den bra plats, men har ändå stöd.

Det är bara med riktigt fobiska hästar eller folk som inte kan skilja på lagom bredd eller superbrett som gör så.:devil:
 
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

Tack för alla svar! Har lasttränat idag igen. Körde fram-back, fram-back, får bli så så länge det är isgata. I början backade hon ut självmant, då gjorde jag så att jag backade henne flera meter. Sen gick hon in till hennes trygghetszon, där hon känner sig trygg. För henne är det frambenen på lemmen, bakebenen på marken och huvudet precis innanför väggen. När vi tränat en stund bad jag henne att gå utanför sin trygghetszon. Hon backade då ut ett par tre gånger. Gick då tillbaka och krävde inte lika mkt. Och frågade sen snällt om hon möjligtvis inte vågade gå lite längre in. Jo visst det vågade hon, hon flyttade 1-2 myrsteg så hon kom liiite utanför trygghetszonen. Bad henne om det 2 ggr, sen var vi nöjda! Känns bra idag, både jag och hästen har fått en positiv upplevelse. Jag kände att jag inte kunde puscha henne längre, då hade hon backat. Har fått tid på kliniken 9/3. Känns tveksamt om vi kommer vara klara för att åka då, men jag kan inte göra mer än att träna så mkt jag bara hinner!
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 236
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 146
Senast: Pratsch
·
Övr. Katt Vi fick hem vår kattunge igår och vi har en hund på 6 år. Alla i familjen var helt införstådda med att introduktionen skulle ta tid då...
Svar
8
· Visningar
2 095
Senast: Bexzor
·
Hundträning Min unghund gör utfall mot andra hundar på promenaderna. Det började när han var 6-7 månader och är främst mot andra hanar. Bara lukten...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 960
Senast: Jwoe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp