Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

Inte allt eller inget igen:cool:
Man ger den bra plats, men har ändå stöd.

Det är bara med riktigt fobiska hästar eller folk som inte kan skilja på lagom bredd eller superbrett som gör så.:devil:

Tänker inte tjafsa om det här med dig. Baserat på bilderna TS lagt in, ser det ut som det är rätt trångt för hästen i trailern, att göra som jag föreslår kan därmed vara en ypperlig lösning på det hela.
 
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

Den lösningen är mest för att göra det bekvämt- för sig själv. Allt eller inget o dålig lastsäkring.
Ge mig en rimlig förklaring varför den ska ha hela bredden.
Hästen behöver kunna ta stöd för sidokrafterna, utan att behöva stå på snedden.
Vad händer om man måste panikbromsa?

Om man åker på en helt i övrigt trafikfri halkfri väg med viltstängsel- ja.
Det handlar om trafiksäkerhet- vad som är bra även för övriga trafikanter samt hästen- om det sker ett tillbud.

Om trafiken lyckades med sin nollvision- så visst, men tyvärr ser det inte ut så.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

Jag tänker inte tjafsa om detta. Nej, det är inte för att göra det bekvämt för sig själv.
du har fel ang. last säkerhet och helbommar utan mellanvägg. Läs på, och om inte annat kan du ringa runt till trailer företagen och be dem uttala sig om hur säkert det är att åka med helbommar. Det finns nämligen inga risker såna som du talar om, med en fullstor häst i trailern.
 
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

Tråkigt när du anser att avvikande åsikter är tjafs- har haft nog av sånt när argumenten tryter.
Alla 2-hästar släp säljs med mellanvägg- ett faktum iom att det är för 2 hästar. Därav stor försäljning av lång/ kort bom till de som har större hästar.
Betydligt färre helbommar säljs- tack o lov:bow:

Jag kan förstå att om man har en häst, som av ngn orsak blivit fobisk t. ex kört ovarsamt, för smalt för individen, inte fått lära sig att balansera upp sig mm o som bara fraktas ngn / år o inte hinner bli komfortabel i att resa. En sdn häst är i regel heller inte lättlastad- varav det blir ytterligare ett argument till att även köra utan vägg.


Trafiksäkerhet är en hjärtefråga för mig.
Tror oxå att erfarenheterna spelar in. Jag som bor utmed en av Sveriges mest olycksdrabbade vägar, pga av att vägen är smal, enormt kurvig OCH backig.
Den är smalare än 7 m o har EN decimeter vägren- inget att spela på.
Det sker nästan lika mkt olyckor även sommartid, även om framkomligheten är värst vid vinterväglag.

Skulle jag ha kört mina hästar utan mellanvägg på snisken, är jag övertygad om att värre saker skulle ha skett.
Den törn som det fordon gav som körde på mitt släp, skulle ha kastat hästen mot hö.väggen o med all sannolikhet ha vält- rörelseenergi= mgv.

Hästen färdas ju i den hastigheten som bilen färdas i. Om det av någon anledning uppstår ngn motkraft utsätts ekipaget för enorm belastning, då det inte är en hund som vi har i släpet.:grin:
Det är av en anledning som det krävs BE.

Tänk hur hästen rör sig om man får kast eller wobbling på släpet a la husvagn:eek: Det kan man få om man har olika däcktyper eller pga djupa spår.
Läs på om lastförskjutning:p
 
Senast ändrad:
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

vi har diskuterat detta förrut och är inte överrens, därför anser jag att det är tjafs att upprepa det hela och argumentera precis samma saker. Det är en sak att du har din åsikt, men inte att du lägger in värderingar runt att andra som transporterar på annorlunda sätt, gör det för att de är lata, eller okunniga rent allmänt, eller att de inte uppfostrat sina hästar rätt. allt är inte svart eller vitt i frågan och utgör det ingen säkerhetsrisk så ser jag inte vad problemet är, vilket jag inte anser att det gör i ngn betydelse alls, jmf med att ha en häst ståendes på ena sidan trailern, om du får wobbel effekt på släpet.

Jag har nu mailat Henra, VV, Boj och Christ, samt Transportstyrelsens säkerhets avdelning ang. frågan. Vi får se vad de svarar.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad göra med häst som kastar sig ur transporten?

Kom på en sak.
Henra m.fl har inget hål i golvet för att flytta mellanväggen- varav på snisken inte går.

Thule sa att 90% säljs med 50/50. Långbommar 2%

Ja jag har valt ett släp som ger mina hästar optimal åkkomfort/ säkerhet.60/40-fram o 80/20 bak.

Det viktigaste är väl dock vad Transportstyrelsen säger:bow:
BTW är det inte jag som ser det svartvitt- allt eller inget- mellanvägg. Ge hästen det utrymme och det stöd som den kan behöva- beroende av individ.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 236
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 144
Senast: Pratsch
·
Övr. Katt Vi fick hem vår kattunge igår och vi har en hund på 6 år. Alla i familjen var helt införstådda med att introduktionen skulle ta tid då...
Svar
8
· Visningar
2 091
Senast: Bexzor
·
Hundträning Min unghund gör utfall mot andra hundar på promenaderna. Det började när han var 6-7 månader och är främst mot andra hanar. Bara lukten...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 958
Senast: Jwoe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp