Vad göra med "okontaktbar" hund?

Cilva

Trådstartare
Vi har två hundar i familjen.

En äldre stövartik som är rent ut sagt knepig i huvudet. Hon kan utan förvarning dyka på hanhunden som är yngre. Lite reptillik. Skälelr som en idiot när det kommer folk och har en gång bitit en person så blodvite uppstod. Efter den händelsen får hon inte hälsa på folk längre, undantaget släkt och ev gäster som stannar flera dar. Hon har blivit värre med åren och går ej heller ihop med andra hundar än hannen. Löper oregelbundet och lång tid så jag tror hon har nåt hormonfel helt enkelt. Dessutom är hon inavlad, far och morfar är samma hund om jag inte minns fel.

Spetsen som är några år yngre har med tiden tagit efter tikens beteende men är nu 100ggr värre. Om man möter folk på promenad så skäller tiken till en gång kanske och tittar noga medans spetsen går upp i varv nåt otroligt och man får ingen kontakt med honom. Idag ex bar jag ut honom i nackskinnet efter att han naffsat efter en kompis som kom på besök. Som vanligt förpassade jag tiken till eget rum men lät spetsen vara kvar. Höll i honom när han nosade på kompisen och när det verkade lugnt släppte jag och nån sekund efteråt så biter han. Både jag och kompisen blev överraskade.

Han funkar dock bra med andra hundar. Ett tag trodde jag att han gick i gång på tikens beteende men i somras var han likadan när han var med mina föräldrar till sommarstugan och tiken var kvar hemma.

Min teori är att han tagit efter tiken och nu blivit etter värre är hon nånsin varit. Båda är dock helt "normala" när det gäller familjen.

Just nu vill jag bara sätta en kula i pannan på båda och börja på ny kula med den där jämten jag vill ha. För nån ny hund vill jag inte skaffa förän det här är fixat på det ena el andra viset. Dock har jag en blödig mor och en far som tycker att spetsen faktiskt börjat visa framfötterna när det gäller jakten.

Nån som har nåt tips, om inte annat på hur jag får morsan att fatta att en spruta hos vet inte vore helt fel?
 
Sv: Vad göra med "okontaktbar" hund?

Kanske kan tillägga att hund har funnits i huset längre än jag. Detta är nr 7 och 8 under min tid. Och ingen av de andra har varit på det här viset.
 
Sv: Vad göra med "okontaktbar" hund?

Är det verkligen ingen som har nåt att säga? Inte ens ett liten påhopp om att jag inte borde få ha hund? ;)

Trodde jag skulle få många svar.
 
Sv: Vad göra med "okontaktbar" hund?

Den första tiken skulle jag fundera på hjärntumör eller annat kroppsligt fel. Spetsen kanske oxå... Vore det mina hundar skulle jag börja med en genom koll hos veterinären, skulle de klara det med glans så skulle jagbörjar titta på vilka situationer "anfallen" kommer, dessutom tänka över hur familjen beteer sig när det händer och annars. Hur står hundarna i rang osv. Men det kräver arbete av alla i familjen för att få till en förändring, jag har min favoritbok som jag rekomenderar, Förstå din hund av Pat Fenille (nu blev jag osäker på stavningen är du intresserad så kan jag återkomma, den är utlånad för tillfället) Hon beskriver många sätt att få trygga lugna hundar och speciellt aggressiva hundar. Klart läsvärd även om man kanske inte håller med om allt hon skriver.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
3 329
Senast: Asko
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 434
Senast: Lhas
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 200
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 636
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp