Bukefalos 28 år!

Vad göra med väldigt kelsjuk kattunge?

_Molle_

Trådstartare
Vi har en liten hankatt på fyra mån, vi har haft honom sen han var sex veckor då han hittades utomhus utan mamma.
Han är rumsren och jätteduktig med allt sånt, och pigg och busig. Men, när man ska gå och lägga sig kommer han högljutt spinnandes, suttar och slickar på en samt trampar runt (med klor).
När han gjorde det som riktigt liten försökte jag ge honom gosedjur han kunde mysa med, men det dög ju inte.
Vill ju inte neka honom närhet men samtidigt kan man verkligen inte sova när han sätter igång. Vad kan man göra och vad vill han egentligen med det beteendet? Inga av våra andra katter gjorde så, dock skaffade vi ju dom i rätt ålder så att säga.
 
Sv: Vad göra med väldigt kelsjuk kattunge?

Oj vad svårt. Jobbigt dilemma. För det första, klipp klorna så att det blir mer uthärdligt. Sedan, försök att ignorera det oönskade beteendet och belöna det beteende du hellre skulle vilja se. Tex. ge den där närheten om han någon gång bara ligger i knät eller bredvid er genom att klia och smeka honom.

Det kan ta lång tid och jag vet att det är svårt att ignorera slickande och trampande. Jag har en 10-åring som fortfarande vill tvätta oss ibland och jag brukar få sätta ner henne på golvet. Hon är betydligt bättre nu än hon var när hon var ung, men lite av beteendet är kvar.
 
Sv: Vad göra med väldigt kelsjuk kattunge?

Haha vart me om samma sak. Man får helt enkelt avvänja, ta upp täcket o sakta putta bort katten brukar lösa d. Göra så varje gång, till slut lär han sig.. liksom att "spela" som att man sover även om man bara försöker somna in.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag gjorde ett impulsköp i höstas, som jag tyvärr ångrar bittert. En mops. Jag har alltid haft fördomar om folk som köper och...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
20 017
Senast: Migo
·
Ridning Hej Behöver verkligen hjälp nu då det snart brister för mig. Har nog lagt tråden rätt då det är ridproblem jag har. Varning för mega...
Svar
15
· Visningar
3 159
Senast: Dressyren
·
G
Övr. Hund Jag läste MrsScabtrees inlägg om hur mycket hon saknar Harley, och det brast lite för mig då. Det var som att någon knuffade mig över...
2
Svar
21
· Visningar
2 377
Senast: Galathea
·
Övr. Katt Hej! Svärföräldrarnas katt fick i onsdags fyra, underbart söta kattungar. Jag var med under hela förlossningen och det var väldigt...
2
Svar
38
· Visningar
21 929
Senast: bengeten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Tungband
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp