Vart tog "min" fina häst vägen?

tess91a

Trådstartare
Hej
Behöver verkligen hjälp nu då det snart brister för mig. Har nog lagt tråden rätt då det är ridproblem jag har.
Varning för mega långt inlägg, men hoppas att ni orkar läsa och ge mig råd och tips på vad jag kan göra.

Vart tog "min" fina häst vägen?
Rider ett fd travar sto ca 5-6 dagar i veckan sedan snart 2 år tillbaka(min medryttarhäst), har tills i början av året gått hur bra som helst, vi kunde rida med flera och racea utan problem.
I början av året hade vi vår första dust/testperiod, beskrev den situationen så här:
En häst är extremt pigg, när energin/viljan(?) att galoppera tar över så börjar hästen hoppa framåt/på stället, näst intill reser sig(Känslan, men hoppar uppåt/framåt) ( = Gjorde mig rädd! )
Min gör så ibland, när hon inte har fått galoppera på ett tag.
Själv så har jag börjat med att stanna henne, och sen backa ett par steg för att hon inte ska tänka för mycket framåt.

Fick då rådet att börja rida framåt, vilket gjorde att hon slutade efter tag (då jag är en rädd ryttare när hästen konstrar efter diverse hästar som jag inte klarat av så var detta att jag vann över henne den gången väldigt stort för mig)

Men tillbaka till det nya problemet, det hela började för ca 8 veckor sedan.
Började med att hon blev extremt sur så fort vi skulle trava, la man till skänkeln så var det lika med döden (främst i paddocken). Red kanske en vecka(?) Ställde sedan av henne 3-4 veckor för jag trodde det var pälssättningen som störde henne, höll istället på med longering, tömkörning och promenader under tiden och ingen ridning.

Började rida igen, första 1-2 ridturerna var hon jätte go och sitt vanliga jag igen. Sedan eskalerad problemet igen, blev jätte grining så fort man lägger till skänkeln för att öka till trav, nästan så hon lättar baktill (vilket hon har gjort ett par gånger så det räknas som bakutspark nästan) och kör upp huvudet och öronen ligger slickade bakåt. Verkligen mega arg.
Nu har det eskalerat så pass att hon har börjat med samma sak hon gjorde ute i början av året, reser sig och nästan kastar sig framåt. Man kan inte göra halt ute för då reser hon sig, man kan knappt rida i backar för då vill hon galoppera och när jag säger nej börjar hon studsa osv.

Häromdagen när vi gick en promenad, skulle ägaren peta in baken intill kanten för hon körde ut rumpan mitt i vägen när vi mötte en person(vi gjorde halt), när ägaren petade till henne så sparkade hon ägaren. Det är en häst som i vanliga fall ALDRIG skulle skada en människa, de gånger man ramlat av så har hon hoppat undan för att inte trampa på mig.
Både jag och ägaren blev jätte förvånade när hon sparkade. (Då petade ägaren på rumpan)
Idag red vi i paddocken, nu gjorde hon samma sak i paddocken som hon gör ute. Hoppar/studsar osv.

Ute startar hon traven jätte bra, nästan inte sur alls. Men då får jag det andra problemet på halsen istället. Det gör ingen skillnad på om man har eller inte har spö/sporrar. De få som också testat att rida henne (då i ridhuset) gjorde hon samma sak,men slappnade av med en av dem till slut och gick jätte fint. Man kan inte bli arg på henne, då blir det bara värre(för mig allafall). Hon är en väldigt speciell häst att rida.

Jag orkar snart inte med mer sånt här, bara haft hästar det senaste som jag inte klarat av pga att jag blivit rädd, (haft endel hästar innan som skrämt upp mig rejält när det gäller bråk/bus)

Vad ska göra? Kämpa på med någon ny metod?
Ställa av henne igen?
Ge upp och inse att vi har växt ifrån varandra? = jag har blivit rädd och kan inte säga till på rätt sätt

Tips? Råd?

Ursäktar ev stavfel osv, sitter med gråten i halsen för jag ORKAR inte mera. Vill bara ha en snäll och mysig häst som jag kan lulla runt på i skogen och lite på banan.
 
Sv: Vart tog "min" fina häst vägen?

Eftersom hon gör samma saker med ägaren också så skulle jag kolla upp hästen på klinik.
 
Sv: Vart tog "min" fina häst vägen?

Samma här. Hästar som har ont kan ändra beteende helt så som du beskriver det, ofta till ilska, och bli helt en annan häst. Spec. då hon protesterar tydligt och hon tidigare varit snäll verkar det som om allt inte är ok.
 
Sv: Vart tog "min" fina häst vägen?

Kl
Håller med övriga . Prata med ägaren så att hösten får bli uppkollad och utsätt inte dig själv för att rida den tills det är gjort .
 
Sv: Vart tog "min" fina häst vägen?

Mins en travare som stod i samma stall som oss ... han blev ritigt vresig och arg, sluta med att ägaren avlivade och obducerade och man hitta en kraftigt skadad(krossad?) njure) på hästen.

Så in på klinik och kolla igenom hästen, till o börja med!
 
Sv: Vart tog "min" fina häst vägen?

Låter som om hästen har ont. Håller med de andra som skrivit kolla på klinik.
 
Sv: Vart tog "min" fina häst vägen?

Jag tror som övriga att det finns smärta med i bilden. Men jag tycker att ni kan börja med att ta hem en ET som får känna igenom hästen. En duktig, seriös ET säger till om hen inte kan åtgärna problemet utan att ni behöver åka in till klinik.
 
Sv: Vart tog "min" fina häst vägen?

Vart tror ni hon har ont?
Rygg, ben, nacke, länd/kors?
 
Sv: Vart tog "min" fina häst vägen?

Helt omöjligt att säga utan att se hästen - kan ju som sagt till och med vara organ som är problemet. Men jag håller med alla ovanstående, låter som nån form av smärtreaktion. In med hästen på klinik och låt en erkänt duktig ET känna igenom den om kliniken inte hittar nåt.

Rid inte på den när du inte känner att det är kul! Hitta på nya saker - trickträna, tömkör i skogen, gå promenader. Sånt som inte sliter på hästen om den har ont, men som gör att den får hålla huvudet upptaget iaf.
 
Sv: Vart tog "min" fina häst vägen?

Jag personligen skulle säga att det är svårt att veta var de har ont när de beter sig så. Kan vara allt ifrån munnen till svansen. Därför är det bra att kolla upp ordentligt.

Hästar brukar inte protestera så förrän det gått ganska långt, därför kan hon eventuellt ha ont på flera ställen pga avlastning.

Förresten, jag tror också det beror på smärta.
 
Sv: Vart tog "min" fina häst vägen?

Måste nog sälla mig till kören som säger att hästen bör kontrolleras av veterinär.
Det låter som en smärtreaktion tycker jag, och det är bättre att veterinären får titta på hästen så att ni kan utgå därifrån

Hoppas hon mår bättre snart!


Angelwings som just börjar komma igång med sin tant efter en långdragen senskada.
 
Sv: Vart tog "min" fina häst vägen?

Jag tycker också att det låter som om hästen har ont, speciellt eftersom du säger att det har fungerat med annat än ridning och att hästen var "som vanligt" de första gångerna du red efter vilan. Det låter ju som något som hästen vilar bort när den inte rids, men som sedan återkommer vid belastning.
 
Sv: Vart tog "min" fina häst vägen?

läste lite igenom bara, men det jag fastna för var att din häst gärna lyfte bakdelen när du skänkla ?

jag hade en travare jag red in och utbilda, en dag så bara blåvägra han fram när jag skänla, börja bakuta osv....

Ett tips utav de, sluta skänkla och använd rösten =)
 
Sv: Vart tog "min" fina häst vägen?

Min häst gör likadant när jag rider ut. Blir arg när hon inte får galoppera och hoppar och studsar hur mkt som helst. Då reser hon sig också om jag råkar ta lite för mycket i munnen på henne. På ridbanan slår hon mot spöt och kan vara riktigt grinig ibland. Men hon är kollad av vet och har alltid varit så. Däremot blir hon extremt mycket värre när hon brunstar, byter päls och när hon kommer upp i kondition.
Använd rösten och var vänlig men bestämd. Men först tycker jag också att hästen bör kollas upp.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
768
Senast: Lutten
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 346
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 954
Senast: iNHALE
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 874
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp