Bukefalos 28 år!

vad göra när hästen vänder och springer?

M

majjorna

Grannflickan frågade om råd igår och inte kan jag ge henne nått svar,,,men jag vill gärna hjälpa henne.

Problemet är att hästen hon har är stark och väldigt pigg,,,igentligen är det inte nått problem så länge inte den blir skrämd ,,den är väldigt tittig..och när den tycker nått är läskigt så kan den vända på en femöring och tjejen trillar oftast av då.. hur ska man lära den av med det?
Det händer ytterst sällan när dom rider 2 ,men hon vill ju kunna rida den själv utan att trilla av.

Den vänder så snabbt att hon inte hinner följa med runt,utan åker av...sedan springer den några steg och stannar..

TIPS?
 
Sv: vad göra när hästen vänder och springer?

är det ingen som kan dela med sig tips?
 
Sv: vad göra när hästen vänder och springer?

Min första tanke är att det kan vara svårt att lära hästen att inte reagera på något den tycker är läskigt och blir skrämd av. Men lite miljöträning vore kanske på sin plats? Träna på inhägnat område, lina på hästen och handskar + hjälm. Vifta med läskiga saker, träna på att gå fram till läskiga grejer... och sen fortsätta med träningen ute, gå fram till det obehagliga i lugn takt så hon inte riskerar att åka av igen (eftersom hon redan är på marken).
För ryttarens del är det i mina ögon balansträning och åter balansträning som gäller, så hon inte åker av när hästen snurrar runt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 844
Senast: Sel
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 997
Senast: Roheryn
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 284
Senast: MissFideli
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 245
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Gräs i näshålan?
  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp