vad göra??

caradan

Trådstartare
Nya hästen har jag inte gjort så mycket mera med än att borsta på kv. Men häromdagen så skulle jag mig på att rida honom had ejag tänkt och tog in honom mitt på dagen. Han följde snällt med in men tyckte inte om att vara själv inne (vilket jag förstår för det är nog första gången det inträffat i hans ca 10 åriga liv) men han var ganska lugn ändå. När jag väl fått sadlat och tränsat och ledde ut honom blev han helt knäpp. Det gick inte att leda honom alls, han bara ställde sig på bakbenen och att komma upp i sadlen funderade jag inte enns på. Jag vände ganska snabbt och försökte få in honom igen, utan att få honom över mig.
Han var inte kontaktbar alls utan bara kastade sig farm och tillbax på bakbenen..inget roligt alls. Tilläggas kan ju oxå att han är en korsningsval vbl/hbl (troligtvis) på ca 170cm som inte alls vet var han har sig själv...
Han har ju vunnit nu och jag är osäker på honom och vet inte om jag vill testa detta igen...
Hur ska jag göra om han skulle göra samma sak igen??
 
detta kan bero på olika saker:

Det du först måste ta reda på är om han har ont någonstans.. är det kanske något med sadeln ?
det kan va ryggen eller va skit som helst :smirk:

Han har kanske blivit skrämd tidigare.. ?
 
Börja om från början, ta in från hagen, borsta och om det går bra sadla, sen får han gå ut igen, nästa gång gör du lika och om det går bra kan du fortsätta steg för steg så att han förstår att han kan lita på dig gå inte för fort fram. Han måste förstå att han kan gå in till stallet själv med dig och vara där fast kompisarna är kvar ute i hagen. Öka och bygg på moment tills du känner att han är redo för en ridtur, försök att ha någon med dig när du för första gången har gjort honom helt iordning och tar ut honom. Om han är rädd måste du ge honom ett förtroende så han kan lita och känna sig trygg med dig. Viktigt är att kolla upp om han har ont någonstans. Tålamod krävs var lugn. Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 377
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 725
Senast: Verdandi
·
Gnägg Hej! Hittade ingen tråd som passade in på ämnet och som nyligen var uppdaterad. Då tänkte jag att jag startar en ny tråd :) Temat är...
2
Svar
25
· Visningar
3 589
Senast: Ramona
·
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 306
Senast: Vinur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp