Vad gör ni för miljön?

Nej, jag skulle aldrig skaffa barn ändå, men det är fortfarande bland det bästa man kan göra för miljön, så det är ju en bra grej! Många skriver att dom inte flyger så mycket, då undrar jag samma sak, har dom flugit mycket tidigare och slutat med det pga miljön, eller har dom aldrig flugit mycket?

Det mesta andra gör jag delvis för miljön/delvis för ekonomin, det känns helt enkelt bra av flera olika anledningar.

Om det är en av de bästa sakerna man kan göra för miljön är ju lite irrelevant i en sån här frågeställning om det inte är någon som man har gjort för miljön. Det har ju inte heller någonting med den beteendeförändring som TS tog upp att göra.

Absolut gäller samma sak gällande flygning. Jag tog bara barn som exempel eftersom det var flera som skrivit det i tråden utan motivering.
 
- Åker kollektivt till jobbet trots att det tar 40 minuter längre tid än med bilen (som står hemma i garaget under tiden)
- Har (av klimatskäl) minskat rejält på köttkonsumtionen och äter enbart svenskt kött
- "Plastbantar" så mycket jag kan, byter ut uttjänta plastprodukter mot annat material.
- Köper så lite kläder som möjligt öht, när jag köper så försöker jag undvika platskläder och välja ekologiska. Här lyckas jag dock inte till 100 %
- Sopsorterar in absurdum nästan.
- Letar efter begagnat i första hand. I princip alla våra möbler i vårt hus utom sängarna är begagnade. Det här är visserligen en del för min egen plånboks skull också men delvis för miljön iaf.


- Sen jobbar jag med hållbarhetsfrågor. Jag kan inte påstå att jag valde yrke för miljön skull. Däremot har jag i takt med ökad medvetenhet hos mig själv sett till att så mycket som möjligt arbeta för dessa frågor i allt jag gör. Vara lite nagel i ögat sådär..


Jag skulle kunna skriva massa mer saker på den här listan som jag gör som är bra för miljön. Men det är ju lite skillnad på att verkligen göra aktiva val för miljöns skull och att det val man ändå skulle ha gjort råkar vara bra för miljön. Att jag löptränar istället för att köra motorcross på fritiden är ju visserligen bättre för miljön, men så länge motorcrossen aldrig var ett alternativ är det ju inte direkt någon uppoffring jag gjort...

Ni som har tagit upp barn till exempel, har ni aktivt valt att inte skaffa barn för miljöns skull? Om miljön inte vore ett problem skulle ni välja att skaffa barn?

Bakom mitt val livsstil finns fler orsaker än miljöhänsyn. Veg är jag t ex främst av djurrättsskäl och flyger lite gör jag för att jag prioriterat annat.

Vad är skillnaden, menar du? Jag tänker att miljön struntar i vilket. Du kanske menar att ts avser medvetna val?
 
Jag tror tyvärr att vedeldning inte är så bra, vattenkraft/vind/sol ska vara bättre. Men man kan inte lyckas på alla punkter, och man ska nog inte skämmas för det heller.

Vi har el från förnybara källor, luftvärmepump och eldar.

Jag misstänkte nog det. Och jag håller med om att man inte ska skämmas utan arbeta konstruktivt för förbättring i stället.
 
Ni som har tagit upp barn till exempel, har ni aktivt valt att inte skaffa barn för miljöns skull? Om miljön inte vore ett problem skulle ni välja att skaffa barn?

Nej.
Flygresor är jag inte heller intresserad av, så det känns lätt att avstå. Palmolja är lite jobbigare att välja bort, jag gillar kakor och godis.
 
Jag känner att jag kunde gjort mer, men här är det som jag gör idag 😊

-sopsorterar
- äter mycket lokalt
- äter mycket plantbaserat
- köper begagnat i den mån jag kan
- ärver gärna från familj och vänner
- åker kollektivt så mycket jag kan
- köper gärna ting i hållbara/natur material
- undviker modetrender och plagg som bara blir använt 1 säsong
- byter sällan ut i garderoben, utan gör om/lagar hos sömmerska
- undviker palmolja

Är svag för café kaffe, är det någon som har med egen mugg som dom får sin kaffe i? Har funderat på att ta med en egen ett tag, får dåligt samvete av take away muggar.

Ni som tar med shoppingpåse till butiken, hur gör ni med grovsopor? Finns det nedbrytbara soppåsar?

Om jag bott i hus, hade jag gärna komposerat. Vi är bara 2 i mitt hushåll, men hade gärna kokat buljong på kött & grönsaksrester, lyckas aldrig spara ihop nog tills dess att det måste slängas 🤔
 
Bakom mitt val livsstil finns fler orsaker än miljöhänsyn. Veg är jag t ex främst av djurrättsskäl och flyger lite gör jag för att jag prioriterat annat.

Vad är skillnaden, menar du? Jag tänker att miljön struntar i vilket. Du kanske menar att ts avser medvetna val?

Det är klart att miljön struntar i av vilken anledning folk avstår att flyga.

Men frågan i TS är "vad gör ni för miljön" och resonerar kring motivation till miljöuppoffringar och beteendeförändringar för miljöns skull. Det är ju något helt annat än om folk gillar att flyga eller inte.
 
Ni som tar med shoppingpåse till butiken, hur gör ni med grovsopor? Finns det nedbrytbara soppåsar?

Är inte grovsopor sådan som per definition inte får plats i en vanlig soppåse?

Vi har inte grovsophämtning utan får åka till återvinningscentralen och lämna. När det gäller brännbara hushållssopor så har vi väldigt lite eftersom vi sorterar så mycket. Använder i första hand påsar som man ändå får när man handlar. Typ brödpåsar och sånt. Sen köper vi även soppåsar på rulle. Är både billigare och innehåller mindre plast än matkassarna från affären. Men det går som sagt åt väldigt få.
 
Det är klart att miljön struntar i av vilken anledning folk avstår att flyga.

Men frågan i TS är "vad gör ni för miljön" och resonerar kring motivation till miljöuppoffringar och beteendeförändringar för miljöns skull. Det är ju något helt annat än om folk gillar att flyga eller inte.

Jag är med!
 
Jag lägger till en sak till mitt miljösamveteskonto på plussidan: Jag är "lyckligt lottad" och tacksam att inte vara i behov av att äta hormoner, inga mediciner alls faktiskt just nu, som belastar miljön. Men jobbar inom vården och den lilla lilla lilla nanomikroskopiska andel av medicinanvändande som jag ser, och som är nödvändig - är lite deprimerande att tänka på vidden av i globalt perspektiv.
 
- Handlar närodlade råvaror och packar 90 % i ryggsäcken
- Åker kollektivt. Har ingen bil
- Inga barn eller husdjur
- Sopsorterar
- Undviker "slit och släng"-konsumtion
- Åker tåg där det går (har en gräns på 7-8 timmar enkel väg, speciellt för weekend-resor etc)
 
Medvetna val jag gor for miljon inkluderar att undvika plast, ata vegetariskt, anvanda en etisk bank, se over mina pensionsplacering samt att byta ut en del flygresor mot tag.

Sen da jag bor centralt i stan sa far jag mycket "gratis" - aker enbart kollektivt, ager ej bil, bor litet och har valdigt laga uppvarmingskostnader, men valen ovan ar sadana som jag gjort med miljo som forsta syfte.

Funderar pa att gora mer, och kanske t.o.m. ett karriarsbyte for att jobba mer meningsfullt
 
Ni som har tagit upp barn till exempel, har ni aktivt valt att inte skaffa barn för miljöns skull? Om miljön inte vore ett problem skulle ni välja att skaffa barn?

Jag tog upp ("större") saker i mitt liv som idag medför en minskad belastning på miljön :) Jag har i dagsläget varken bil eller barn. Det kan bli att jag skaffar bil eller barn i framtiden, men ju längre utan desto mindre belastning på miljön. Jag jobbar med miljöfrågor idag, men det kanske jag inte gör hela livet osv. Alla val är ju inte konstanta över all framtid även om man gjort vissa val just nu.
 
Man kan ju alltid göra mer men annars är jag lite som dig.

-Försöker tänka på vad man äter. Helst närproducerat
- Odlar en del grönsaker själv under sommarsäsongen
- Sopsortering
- Slutat handla med plastkassar (blivit en jävel på att balansera matvaror i famnen :D )
- Handlar knappt någonting längre som inte är nödvändigt.
- Försöker planera matinköp/ärenden så det blir en resa

Sen gör jag säkert annat som jag inte kan komma på just nu.
 
Jag har varit miljöaktivist sedan mitten på 60 talet, typ samtidigt som Björn Gillberg tvättade skjortkragar i Predd.
Det enda jag inte satt mig in i är hårprodukter, dvs schampo o balsam.
 
Är svag för café kaffe, är det någon som har med egen mugg som dom får sin kaffe i? Har funderat på att ta med en egen ett tag, får dåligt samvete av take away muggar.

Det är inga som helst problem med egen mugg. Inklusive termosmugg. Men det kan vara lite svårt att få in termosmugg i maskiner och så. Keep cup är gjorda för det. (Men köper man för många sådana blir väl ingen gladare av det heller ;) )

https://www.google.se/search?q=keep...oujeAhXvp4sKHVb2CMIQ_AUIDigB&biw=1214&bih=871
 
Det jag kan komma på på rak arm såhär är:

- Sopsorterar (inkl. mat)
- Är bra på att inte köpa mat & annat som inte behövs - det är väldigt sällan vi slänger något
- Använder Guppyfriend när jag tvättar
- Kör endast bil typ 2 gånger i månaden
- Har värmen på timer, så huset värms inte upp i onödan de 8-9 timmar vi är borta varje dag. Det här halverar vår energiförbrukning i hemmet, märkte vi när vi testade att jämföra.
- Tvättar så sällan jag kan
- Försöker att dra ner på kött och andra icke-miljövänliga produkter
- Jag har en tygkasse i handväskan, så jag köper väldigt sällan påsar när jag är och handlar
- Promenerar nästan överallt
- Försöker att uppmuntra mina kollegor och andra runtom mig att tänka lite mer miljösmart (bor i ett land som ligger rätt långt bakom Sverige på den fronten)

Min stora akilleshäl är flygandet. Eftersom jag bor utomlands (vilket naturligtvis är något jag valt själv, så jag försöker inte använda det som ursäkt eller så) blir det en del flygresor "hem" till Sverige för att träffa familjen och delta vid div. högtider. Jag försöker att hålla det nere så mycket som möjligt och åker bara när jag har minst en mycket god anledning att göra det. Men det har jag rätt ofta känns det som... Kan jag bygger jag även ihop två resor - t.e.x i somras stannade jag och jobbade från Sverige i två veckor emellan två händelser istället för att flyga fram och tillbaka. Jag reser även en del med jobbet men brukar då försöka minimera miljöpåverkan genom att åka tåg ifall det är inrikesresor och använda mig av kollektivtrafiken när det gäller att ta mig till & från flygplatsen.
 
Vi äter vegetariskt
Går eller åker tunnelbana till jobbet
Sopsorterar ink mat
Köper det mesta till barnet begagnat eller ärver
Vi har inte flugit på flera år och medvetet valt bort det
Är inga "konsumerare" dvs vi shoppar sällan kläder, inredning, elektronik osv.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 636
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
21 914
Senast: Otherside
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 032
Senast: Mkb
·
Äldre Cyklar ni till jobbet, är vegetarian, äter bara ekologisk mat och köper aldrig nya saker eller tänker ni att Sverige gör redan sitt i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 185
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp