Vad gör ni för miljön?

Saker jag medvetet gör för miljön:
Sopsorterar.

Undviker spontanshopping, det jag köper är väl genomtänkt och allt jag köper används tills det inte fungerar längre (och inte heller går att laga på ett vettigt sätt).

Köper enbart begagnade möbler, bilar och annat som går bra att köpa begagnat (underkläder och sängar vägrar jag dock köpa begagnat).

Försöker hålla koll på vad jag äter. Jag äter vegetariskt (gärna veganskt), försöker äta närproducerat ekologiskt och undviker tex frukt som behövt resa tvärs över hela jorden för att komma hit. Jag gör också större mängder mat åt gången och fryser in, för att slippa slänga mat.

När jag skulle ha nytt jobb så såg jag till att hitta ett som låg så nära hemmet att jag kunde cykla dit. Tidigare var jag bilberoende, på riktigt, det gick inte alls att ta sig till jobbet utan bil. Det gör att jag gått från att köra bil dagligen till att köra bil max någon gång per månad.

Hundarna äter kött, men jag håller så bra koll som möjligt på vad de äter för kött och varifrån köttet kommer. Jag ser också till att köpa större mängder åt gången för att minska på transporter m.m.

Jag har inte heller lampor tända i onödan, och försöker se till att de lampor som står igång länge är de mest energisnåla. Öht försöker jag att hålla elektronikprylar avstängda så fort de inte används. Jag försöker att inte heller spola vatten i onödan, tar fotbad istället för att bada hela mig (duschar istället) och använder enbart miljömärkt tvål. När jag tvättar kläder så fyller jag maskinerna så mycket som möjligt, tvättar på 40 grader med miljömärkt tvättmedel (inget sköljmedel) och är noga med att inte överdosera tvättmedel. Och justja, jag tvättar inte heller mina kläder i onödan. Ett par byxor klarar absolut att användas mer än en dag innan de tvättas, likaså de flesta tröjor (då räknar jag inte in träningskläder som jag svettas i).
 
-försöker handla lokalt så mycket det går.
- kör väldigt lite bil trots att jag bor "på landet"
- väldigt sparsam med vatten, både när det gäller att inte duscha för ofta eller tvätta mycket
- har endast klimatsmart el+vedeldning
-köper sällan nya grejer om det inte behövs. Har dock aldrig varit den som shoppar mycket, köper mest det som verkligen behövs. Köper helst begagnat om det finns.
-använder väldigt lite produkter generellt. Köper varken balsam eller mjukmedel, använder inte en massa smink/kroppsprodukter eller liknande.
-valde nyligen att ta tåget istället för att flyga inrikes.

Tror dock helt ärligt att jag inte är sådär himla miljömedveten. Eller snarare jag försöker vara det men när man är sjukskriven med väldigt skral budget så är det inte alltid möjligt. Jag försöker dock välja det bästa miljömässigt när det går.
 
Vad jag gör för miljön?

När jag handlar försöker jag alltid köpa svenska produkter så långt det är möjligt, stort plus om det är närproducerat också
Kör så bränslesnålt det bara går och utnyttjar ecodriving väldigt mycket.
Källsorterar det som går och slänger på tippen i rätt container för större partier.
Köper nya kläder väldigt sällan och sliter ut de jag har först.

Sen vet jag inte riktigt vad mer som jag gör eller inte gör som påverkar miljön, inget som poppar upp i huvudet direkt.
 
Jag äter så gott som uteslutande vegetariskt, ekologiskt och närproducerat.
Jag har flyttat från ett ställe med usel kollektivtrafik till ett med fantastisk så numera åker jag bara bil när jag ska till stallet för dit är den dålig. På vägen hem från stallet passar jag på att storhandla.
Jag sopsorterar och tänker på vilka sorts förpackningar det jag köper har.
Har slutat köpa en massa kläder och prylar som jag inte behöver och spontanshoppar numera väldigt sällan.
 
Jag äter till stor del vegetarisk kost.

Jag har med mig tygkassar när jag handlar.

Försöker slänga så lite mat som möjligt, dvs inte köpa mer än som går åt och verkligen använda det man köpt hem, om det är en skvätt kvar i en burk från något recept hittar jag på något nytt att göra med det.

Sopsorterar så mycket jag orkar. Erkänner att jag inte alltid lyckas, men försöker verkligen och på senare tid blivit bättre på att sortera plast- och pappersförpackningar.

Åker så långt det går kollektivt.

Dock är jag en riktig miljöbov när det gäller att jag älskar att resa, så det blir ett par resor per år...
 
Tyvärr för lite men låter iallafall bli att skaffa barn vilket jag ser som det allra viktigaste.
Till detta så köper jag i år mycket närproducerat kött (endast grovfoder i kon), jag försöker att planera mina resor så att jag handlar då jag ändå är ute med bilen (pendlar till jobbet). Bråkar med länstrafikbolaget om att de måste fixa kollektivtrafik så det inte tar mer än dubbelt så lång tid att ta sig till jobbet med kollektivtrafik som med bil (och absolut inte 3 byten). I jobbet försöker jag åka tåg då det är möjligt även om ingen skulle klaga om jag tog bilen och vissa tom uppmuntrar det :crazy:
Jag försöker även plocka plastskräp då jag är ute för att minska plastbelastningen i omgivningarna.
 
Det jag kommer på såhär på rak arm:
- cykelpendlar till jobbet
- minskad köttkonsumtion, försöker välja något av alternativen ekokött, närproducerat eller hemmajagat, eller alla tre.
- sopsorterar
- köper och säljer begagnat
- använder tygkasse eller annan "flergångskasse"
- försöker välja el miljömedveten (och funderar på solceller i framtiden)

En sak jag tänkte skriva först var att jag reser/ flyger ganska lite (runt vart femte år när jag räknar efter), men det är egentligen inte ett ställningstagande jag gjort pga miljön utan det kommer sig mest av att vi trivs väldigt bra hemma. :p Det miljörelaterade är kanske snarare att jag slutat känna press över att "man måste" ha rest till en massa platser och landat i att det snarare är bra att sambon och jag är på det sättet, just pga flygets påverkan.
 
Jag tycker att jag gör för lite men försöver vara medveten. Sopsorterar och kör fulla maskiner tvätt och disk.

Angående att inte köpa onödiga plastförpackningar.... köpte cheddarost till hamburgare häromveckan, alla små ostskivor var inplastade!! Onödigt. Men om jag inte köper dem vad händer då? Nån annan köper dem eller så slängs allt? En uppriktig fråga alltså. Plastpåsar blir ju inte gamla, det köper jag så sällan som möjligt. Men tyvärr ändå för ofta.

Tänker på att inte laga för mycket mat och därmed minska matsvinnet.
 
Angående det där med miljö o konsumtion, handen på hjärtat, hur shoppar ni till era hundar, katter o hästar? Jag lade ut en annons här på buke om någon ville ha Leons prylar, diverse koppel, hundsäng, skålar, leksaker ett regntäcke o en snordyr sele, ingen nappade.:down: Passar till 18-20 kgs hund, Aussie/BC stuk.
 
Varför är hårdtvålar bättre än flytande? Hjälp en okunnig.

Jag har klimatångest Allan. Sopsorterar nitiskt. Cyklar i stan men åker bil till stallet. Handlar ekologiskt, svenskt och närproducerat. Har dragit ner på köttet men köper ialf älg och viltsvin av en fd jobbarkompis, i första hand. Köper inte fleece.

Jag tycker mkt om kläder och det är min Akilleshäl. Älskar inredning men köper nästan bara loppis.

Borde skärpa mig gällande fruktpåsar. Måste ta tag i det!!

Funderar lika starkt på att baka bröd själv som att fundera hur tusan jag ska hinna.

Vill mkt gärna till Island en gång till, så en gång till i livet kommer jag nog att flyga, men i övrigt har jag sagt stopp till det.
 
Jag äter mest vegetariskt hemma, köper nästan aldrig kött. På jobbet äter jag allt som lagas, bättre det än att det slängs. Slänger lite mat och får nästan dåligt samvete de gånger då något hunnit förfaras. Fryser in och sparar istället.

Sopsorterar rätt noga. Tex brödpåsar använder jag flera ggr och de avslutas som soppåse för kattsand. Återvinner papper, kartong, metall och glas. Älskar att panta flaskor!

Köper sällan kläder, bara då något blivit trasigt. Är inte intresserad av klädshopping och använder det jag har tills det är trasigt av flitig användning. Kläder som är "för sunkiga" till vardag/jobb använder jag i stallet. Försöker lappa och laga det som går.

Kör tyvärr en hel del bil, hade gärna åkt kollektivt om det funnits. Nästan obefintligt här. Åker dock mest mellan jobbet och stallet. Gillar också att resa men det blir inte så ofta.

När det kommer till djuren; katterna får bra mat. Det satsar jag på. Annars kräver de inte så mycket. Hade varit bättre med trä/pappersbaserad kattsand men de föredrar grus/lervariant så vi kör med det.

Hästen äter mest lokalt odlat hö, kraftfodret är tillverkat vid foderfabrik i samma by - hämtar fodret direkt därifrån. Jag är lite överförtjust i att handla hästprylar däremot.. Har hur många schabrak, grimmor och träns som helst men det mesta är köpt begagnat och det som inte längre behövs brukar jag sälja vidare på div hästloppisar.
 
Senast ändrad:
Angående det där med miljö o konsumtion, handen på hjärtat, hur shoppar ni till era hundar, katter o hästar? Jag lade ut en annons här på buke om någon ville ha Leons prylar, diverse koppel, hundsäng, skålar, leksaker ett regntäcke o en snordyr sele, ingen nappade.:down: Passar till 18-20 kgs hund, Aussie/BC stuk.
Jag shoppar faktiskt gärna begagnade täcken/träns till hästen! Har det senaste året dragit ner rejält på shoppingen.
Varför är hårdtvålar bättre än flytande? Hjälp en okunnig.

Jag har klimatångest Allan. Sopsorterar nitiskt. Cyklar i stan men åker bil till stallet. Handlar ekologiskt, svenskt och närproducerat. Har dragit ner på köttet men köper ialf älg och viltsvin av en fd jobbarkompis, i första hand. Köper inte fleece.

Jag tycker mkt om kläder och det är min Akilleshäl. Älskar inredning men köper nästan bara loppis.

Borde skärpa mig gällande fruktpåsar. Måste ta tag i det!!

Funderar lika starkt på att baka bröd själv som att fundera hur tusan jag ska hinna.

Vill mkt gärna till Island en gång till, så en gång till i livet kommer jag nog att flyga, men i övrigt har jag sagt stopp till det.
En hård tvål räcker sjukt mycket längre, är oftast förpackad bättre. Går ofta att köpa lokalproducerad!
 
  • Gilla
Reactions: Gry
Kör en väldigt bränslesnål bil (om än många mil).
Är uppmärksam och aktiv för att spara el.
Källsorterar in absurdum, typ 9-10 fraktioner.
Köper minimalt med kläder.
Köper öht minimalt med nya varor, Blocket är alltid förstahandsval.
 
Försöker inte använda mer vatten än nödvändigt, diskar inte under rinnande kran. Bastar och/eller badar i balja då och då iofs.

Lågenergilampor eller LED.

Inga gamla maskiner som drar el utan så energisnåla som möjligt.

Tvättar endast fulla maskiner, ofta eko programmet.

Jobbar hemmifrån.

Köper ytterst sällan kläder och skor endast när det behövs. Tar emot och ger även bort en del.

Försöker köpa eko grejer, framförallt kaffet.

Luftvärmepump och ved men vill gärna ha solceller i framtiden.

Flög senast 2011 och innan dess flera år sedan så flyger mao inte speciellt ofta.

Edit: nej flög en gång efter det, inom Europa
 
Senast ändrad:
Som trådrubriken lyder, vad gör ni för miljön, och hur tänker ni kring er egen miljöpåverkan? Jag tänker att man kan undvika en tävling i vem som är bäst och gör mest utan en ärlig diskussion skulle vara givande. Jag har nämligen själv känt mig ganska handfallen och haft svårt att motivera mig tidigare. När jag tackade nej till en flygresa så sa en vän "Det där flyget kommer att gå ändå" och det representerar väl ganska bra hur jag kände förr i tiden. Att min uppoffring kändes meningslös. Men idag tänker jag nog lite annorlunda. Jag tänker att jag alltid har gjort så som jag blivit upplärd. Man har inte tänkt på miljö när man åkt på semester, eller funderat så värst mycket på alla plastförpackningar man köper. Men jag tänker att om vi lär våra barn annorlunda så kanske det kommer en helt ny generation sen som tycker att det faller naturligt. Vi kanske måste ändra våra beteenden och det är svårt, och det kanske ger föga effekt i dagsläget, men det kanske banar väg för framtiden.

Saker jag tänker på i dagsläget:
- Äta närproducerad mat
- Sopsortera i största möjliga mål utifrån de möjligheter som finns i mitt hus
- Köpa hållbara kläder, skor och smycken som inte behöver bytas ut på länge
- Köpa saker utan onödiga plastförpackningar i affären (tyvärr hemskt dålig fortfarande på att komma ihåg tygkasse..)
- Undviker palmolja
- Äter ej scampi
- Försöker prioritera mina flygresor så de blir mer sällan men kanske mer värdefulla

Vad tar er miljömedvetenhet för uttryck, och hur tänker ni kring den?

Mitt jobb. Provocerande för många gissar jag men det jag letar just nu kommer att användas till batterier för att lagra el från bla vindsnurror (faktiskt långtidslagring) som gör att den elkraften blir betydligt mer användbar. Tyvärr har jag bytt elbolag pga priset och det här erbjuder inte kärnkraftsel men mitt tidigare gjorde det.

Vad gäller konsumtion... jag är oftast pank så jag har inte råd att shoppa så mycket :D men jag köper gärna vintage och hatar att slänga fungerande saker så är det något jag inte vill ha kvar/inte behöver försöker jag sälja det hellre än att åka till tippen med det.
 
Jag gör det mesta jag kan. I aspekter mat, shoppingflyg (en gång vart tionde år max) sortering etc.

Det är i stort sett bara en sak som är problematisk. Bilen.
Men jag kör snål dieselbil som inte förorenar planeten lika mycket men är skadlig för människor. Utan bil är jag fånge i mitt hus.
 
Angående det där med miljö o konsumtion, handen på hjärtat, hur shoppar ni till era hundar, katter o hästar? Jag lade ut en annons här på buke om någon ville ha Leons prylar, diverse koppel, hundsäng, skålar, leksaker ett regntäcke o en snordyr sele, ingen nappade.:down: Passar till 18-20 kgs hund, Aussie/BC stuk.

Jag åker på semester utomlands över jul och brukar hälsa på ett hundstall som jag volontärarbetade på en gång. Dom behöver typ allt, så om du vill kan jag ta med sakerna dit :)
 
Angående det där med miljö o konsumtion, handen på hjärtat, hur shoppar ni till era hundar, katter o hästar?

Jag har samma koppel och halsband till min nya hund som min gamla. Fick köpa sele till honom när han va valp. Han blev för stor för bädden som den förra hunden hade så den är numer kattbädd :up: köper en del leksaker till honom visserligen men numer köper jag bara nya när dom gamla gått sönder.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 600
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
21 837
Senast: Otherside
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 007
Senast: Mkb
·
Äldre Cyklar ni till jobbet, är vegetarian, äter bara ekologisk mat och köper aldrig nya saker eller tänker ni att Sverige gör redan sitt i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 176
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp