Vad gör vi av julmaten?

Bukefalos 30 år!

Midsommarblomster

Trådstartare
Jag håller på att tärna upp julskinka, och ska göra makaronilåda på det och ost som vi har i överflöd. Det blir nog både lunch och ett gäng matlådor till frysen.

Vad gör ni av all julmat?

Allt julgodis orkar jag inte ens tänka på..

Jag håller på att tärna upp julskinka, och ska göra makaronilåda på det och ost som vi har i överflöd. Det blir nog både lunch och ett gäng matlådor till frysen.

Jag har lärt mig att kasta en del. Det går inte att äta allt. Det som kastas görs det hälften eller inget av nästa år. Julgodiset brukar gå åt till slut.

Jag ogillar starkt att kasta mat. Men att göra det fyller en funktion i att rensa ut vad som inte äts.

För andra året i rad har mina föräldrar köpt julkasse från ett gästis. De, min bror och jag äter julmat i ett par dagar. Sedan är den slut. Perfekt :) !

Julgodis blir väl inte för gammalt på länge.

Vi har gjort pytt i panna av brysselkål, potatis, köttbullar och prinskorv (här tänker jag att man kan kasta i typ allt som passar).
Paj känns ju också perfekt att göra - i med rester och skjuts in i frysen för matlådor framöver.
Igår blev det pinsa med överbliven ost och chark till lunch, men tänker att pizza också är bra med det mesta.
På vårt julbord är det nog sillen som är det svåra att få in i nya rätter. Jansson har vi börjat göra i mindre folie former som fryses för att inte behöva tina så mycket i taget och därmed få mycket över.

Vi åt pytt I panna i går blir lagom idag med potatis prinskorv köttbullar skinka revben. Sillar blir till frukost. Rödbetssallad frukost med. Karlsson blir imorgon dvs Jansson utan Ansjovis och med korv.

Men julen är ju inte över? En del av julen för mig är ju att man äter julmat i tre dagar, så är man nöjd till nästa jul. :)

Men jag köper iofs inte mer mat än jag äter upp, förstår att det blir svårare om man köper till x personer.

När jag växte upp åt vi julmat tills den var helt slut. ;) Ingen mat fick nånsin kastas.

Jag har två bitar ädelost kvar. Kan man göra någon god pastasås på det och frysa in tro?
Frys in den som den är och gör ädelostsås när andan faller på?
Den håller länge som den är i frysen, så behöver du inte bestämma just nu vad du vill göra med den.

Man kan gratinera något med smulad ädelost också om man vill. Eller bara göra en ädelostsås till en bit kött eller liknande.

Köper allt mindre volym, men lax blev lite för mycket i år.

Men hittills har det blivit toast Benedict på lax, ikväll blir det pasta med varmrökt lax o räkor, igår potatismos, lingonsylt och gräddsås till överblivna köttbullar, dotterns hund fick prinskorven som var kvar. Svampomelett finns också kvar men den äts nog bäst som den är.

Julgodis blev bara knäck och det finns några få kvar att förtära.

(Just skinkan försöker jag köpa i storlek i underkant, det är ingen favorit för mig att stå med bitar kvar av.)

Prinskorv fryser och använder i korvgrytor, korv stroganoff, pytt eller liknande.

Köttbullar fryser och äter med pasta eller med potatis o gräddsås som en 'vanlig' rätt.

Ost;
går att frysa all ost, fryser och bestämmer senare vad jag vill göra med den. Riva som gratängost eller på varma mackor. Brie i paj. ädelost i sås eller gratineras med. Osv osv.

Janson fryser i mindre formar och använder till påsk. Slår då på mer grädde och på med ströbröd och kör varm i ugnen.

Skinka till en ost- och skinksås, paj eller pastagratäng. Eller på pizza.

Alla sorters lax; fryser och gör pastasås, sallad eller gratäng eller liknande på den sen.

Godis har vi inga problem att göra slut på här 😂 oavsett mängd 😎

Vår mat brukar räcka i tre dagar. På julafton åt vi sill och fisk. Igår älgkorv, rökt renstek, köttbullar, grönkålssallad och janssons. Idag är det sillunch och ikväll är det da capo på gårdagen. Sambon åt julskinka till dopp i grytan igår (vi satt i bilen en stor del av dagen på julafton), resten av julskinkan blir skinkmackor till frukost i någon knapp vecka. Godis är vi dåliga på. Vi har en chokladkaka och kompletterade precis med en påse polkagrisar.

Liknande trådar

• Höstkris-vad fasen gör jag nu?
  • Skulden av att ha det bra
  • Bränder.
  • Vad kan vi göra mot mäns våld?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat