Vad gör vi? Del CCXVI

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Insåg när jag var på badet att jag glömt smörja in mig med solkräm, så begav mig hemåt efter redan 1,5 timmar.
Men det var så skönt att simma!
Och skönt att sitta i solen och läsa.
20250719_142255.webp

Har varit in till ”stan”, fixat lite ärenden. Räkmacka och jordgubbstårta till lunch vid ån, sen gelato innan hemfärd :d

Badat så fort vi kom hem, nu sitter jag med en iskall lättöl under ett parasoll vid vattnet och kollar på hoppningen från i onsdags.

LIVET! :love::heart

Kikar på en brittisk serie på SVT, The Terror, som handlar om två skepp som är utskickade för att leta efter Nordvästpassagen. Kruxet är bara att för att få det så hemskt som möjligt, är det mörk natt, sommartid. 😄 Jag gissar att manusförfattarna aldrig varit norrut. 😜

Berättelsen om Franklins lost expedition är otroligt spännande och sorglig. Det finns en jättebra dokumentär, Search for the Northwest Passage i två delar

Det finns flera andra dokumentärer inklusive en om expeditionen för att hitta Erebus och en om hur de hittade HMS Terror.

Det var inte bara kanadensiska historiker som är intresserade. Eftersom England skrivit över alla sina arktiska intressen till Kanada är det viktigt att de kunde bevisa viktiga arktiska territorium äganderätt.

https://www.ebsco.com/research-starters/history/canada-claims-arctic-islands

https://www.cbc.ca/news/canada/north/north-pole-canada-russia-denmark-1.5151432

https://stamps.mybalconyjungle.com/canada_arctic_covers.html

Och inte att förglömma Stan Rogers (en slags nationalartist i Kanada) Northwest Passage som är en mina favoritsånger.

Senast ändrad:
Försöker hålla mig i fast form. Det går inget vidare :cautious:

Har iaf massakrerat hallonbusken lite mer. Den vill ta över hela stället och jag håller inte med, så nu har den två gångar i sig och är lite kantklippt :up:

Njuter av värmen! Jag har ett gammalt vackert gjutjärnsbadkar i trädgården som jag fyllt med iskallt vatten. Där hoppar jag i med jämna mellanrum och svalkar mig.
Har lyft lite vikter och gjort lite andra övningar, fyyy vad svag jag blivit av att ligga ner i 2-3 månader!

Har badat med barnen hela dagen, byggt sandslott och fångat spigg. Nu sitter jag i skuggan på verandan och sippar Chardonnay, äter tryffelsalami och gruyere. Det är speciellt att se barnen springa över samma berg på tomten som jag sprang över i sanna ålder, och som min pappa sprang över som barn. Samma strand, samma hus, samma lekar. Bortom tacksam.

IMG_1568.webp

Njutit av värmen hela dagen. Haft en mycket trevlig dag i Trollhättan där jag träffat en kompis och vi har diskuterat våra romanprojekt.

Vi fikade och pratade. Sedan gick vi längs med alla gamla slussar, de första från början av 1800-talet. En promenad på runt en mil. När vi kom ner till stan visades 32 grader på ett ställe. Underbart för mig som älskar värme. 😎

IMG_20250719_124240641_MP.webp

Suck, det har lite för lång tid att steka min lammkotlett och nu är det nästan dags att gå ner och slänga in tvätten. Funderar på om jag hinner göra det innan den är färdiggrillad. Kanske ska ta av den och sätta in den (avstängd) ugn så katten inte äter upp den.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Hur länge luktar ett dött djur?
  • Gardiner
  • Rengöra mattor
  • Vad gör vi? Del CCXXI

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund